Hur mäter man takfotshöjd på ett suterränghus? På TS tomt får det ju vara max 4 meter till takfot så om man mäter vid högsta punkten går väl suterräng bort?
 
Hene skrev:
Hur mäter man takfotshöjd på ett suterränghus? På TS tomt får det ju vara max 4 meter till takfot så om man mäter vid högsta punkten går väl suterräng bort?
Undrar detta jag med!?

Karlssonhuset var fantastiskt fint, fortsätt gärna inspirera mig :)
 
Uppdaterar tråden lite. Har pratat med Trivselhus, Myresjöhus och fiskarhedenvillan då jag inte har hittat särskilt många intresanta hus för min smak hos andra fabrikanter. Ska träffa kommunen och diskutera ett eventuellt sutteränghus likt D 007 hos trivsel eller Fjällbacka hos Myresjö. Om inte det går överens med deras byggnadshöjd och dylikt är jag och tittar på en förändrad version av arkitektens ide 222.

Jag har fastnat mest av dessa eftersom deras utförande och möjligheten att göra om planlösning och allt väldigt mycket. Vad har ni för erfarenheter hos dessa företag då jag inte kommer kunna ta del av bygget särkilt mycket utan vill ha någon att lita på som får huset på plats i tid och med så hög kvalite som möjligt?

Är det något man kan göra för att höja kvaliten från standarden på själva stommen eller är den tillräckligt bra som den är? Jag tänker mest på värme isolering eftersom jag kommer att bygga ett ganska stort hus.

Många frågor och säkerligen fler påväg. Tack för er hjälp!
 
Det är överlag ganska god standard på isoleringen hos de tillverkare du nämner, men det går alltid att lägga till extra om du skulle önska det. Prata med dom direkt för att få offert och förslag på det hela.
 
Jag kommer ihåg att det hos Trivselhus var riktigt billigt att uppgradera isoleringen.
 
F
I min värld är det betydligt effektivare att byta ut den sura frånluftsvärmepumpen (som alla hustillverkare av nån konstig anledning alltid förespråkar och rekommenderar i alla lägen) och istället titta på en begvärmepump (bergvärme, sjövatten, markvärme, grundvatten, det som passar bäst på plats) och en bra FTX ventilation.

Borde vara effektivt och betala sig bra på ett så stort hus med stora fönterpartier, bättre än tilläggsisolering tror jag och bättre inneklimat med filtrerad luft och inga kallras på vintern.

Man skall inte heller glömma möjligheten till "gratis" kyla på sommarn heller. Eftersom det verkar vara västerläge med mycket utsikt genom stora fönster så kan det bli förbannat varmt på sommareftermiddagarna vilket borde tala för bergvärme med frikyla för dom varma månaderna.
 
Varför inte bergvärme OCH bättre isolering?
 
F
Heureka skrev:
Varför inte bergvärme OCH bättre isolering?
Varför? Ett nytt hus är energiberäknat på 55kWh/m2. Detta klarar hustillverkarna med sina nya standard grunder/väggar och takisolering med en frånluftsvärmepump. Med en rätt dimensinerad bergvärme och en effektiv FTX-vent så landar säkert ett sånt hus på runt 25-30kWh/m2. Ett hus på 200m2 med en uppvärmning (och varmvatten) på 5000-6000kWh. Av detta så kan man kanske gissa på att 800-1000 kWh är varmvatten.

Räkna på vad mer isolering skulle ge, tror inte att det skulle sänka uppvärmningskostnaderna med många % (ensiffrigt gissar jag på). Vill man lägga dom pengarna på en bättre miljö så hade jag satsat dom på ett par solpaneler för varmvatten sommartid, tror dock inte att det heller lönar sig i kombination med bergvörme.
 
Jag väljer bergvärme, FTX, mer isolering, bättre dörrar och fönster och solfångare. Extra allt. :)
 
F
Heureka skrev:
Jag väljer bergvärme, FTX, mer isolering, bättre dörrar och fönster och solfångare. Extra allt. :)
När har det betalat sig? Och vilket ger mest/minst? Har man en begränsad budget eller är så pass marknadsorienerad att man vill hålla sig under en pay off på 25 år, vad skall man satsa på då enligt dig?
 
Ingen aning när det betalar sig - om det betalar sig. Elprisets utveckling vet jag inget om och jag har inte försökt räkna på det. Jag gillar att göra huset energieffektivt och miljövänligt. Komforten blir också högre med mindre ljud utifrån och mindre drag/kallras. Tjocka väggar ger djupa härliga fönstersmygar.

Jag har svårt att rangordna de olika investeringarna, men gissar att bergvärme och FTX är mest effektiva. Hur rangordnar du?
 
Bergvärme är precis vad jag hade tänkt mig.. Finns det någon fördel att borra två grundare hål en ett djupt?
 
Sjönicke skrev:
Bergvärme är precis vad jag hade tänkt mig.. Finns det någon fördel att borra två grundare hål en ett djupt?
Grundare hål har sämre kapacitet, men det blir ju ganska jobbigt om du får problem med ditt enda hål.

Två hål är ett större ingrepp.

Sen beror det ju på hur marken är där du ska borra.
 
F
Det är otroligt billigt att borra några extra meter när man väl når berg och välinvesterade pengar att trycka på lite extra där tycker jag. Det som kostar är foderrör tills man når berg sen brukar det vara nån fast avgift för kontainer för borrdammet. Jag köpte borrningen separat och betalade 200kr/m. Detta var hösten 2008. Jag fick projekterat runt 110meter aktivt hål men valde att borra 140m varav 130m är aktivt. Har trots två vargavintrar inte haft nån tillsatsvärme öht.
 
F
Heureka skrev:
Ingen aning när det betalar sig - om det betalar sig. Elprisets utveckling vet jag inget om och jag har inte försökt räkna på det. Jag gillar att göra huset energieffektivt och miljövänligt. Komforten blir också högre med mindre ljud utifrån och mindre drag/kallras. Tjocka väggar ger djupa härliga fönstersmygar.

Jag har svårt att rangordna de olika investeringarna, men gissar att bergvärme och FTX är mest effektiva. Hur rangordnar du?
Bergvärme och FTX ser jag som ett odelbart paket. Varianterna med bergvärme och frånluftsdel som värmer borrhålet för att sen lösa ventilationen med kall luft via väggventiler ser jag som rent bedrägeri.

Begvärme + FTX är ganska dyrt. Köper man hela paket och inte lyfter ett finger själv så börjar det antagligen på 200 000kr och uppåt. Jämfört med en frånluftsvärmepump på 60-70 000 kr installerad och klar så tar det klart tid innan det lönar sig men jag ser det samtidigt som ökad komfort. Har man sen så stora fönster att det blir sviningt varmt inne och man tar investeringen för frikyla samtidigt så blir det verkligen bra komfort.

Tjocka väggar är bra men det själ väldigt mycket boyta om totala byggytan är begränsad av nån anledning (vilket den ofta är). Sen är jag relativt säker på att med så stor andel fönster som det är på ett hus idag så gör inte tjockare väggar så jättemycket på uppvärmningskostnaden. Kan vara idé att titta på köldbryggor och att det byggs med bra kvalitet istället.

Jag satsade på golvvärme i 50 mm spårfräst EPS ovanför plattan. Plattan är inte uppvärmd, jag bygde på sprängsten så det borde inte vara nåt problem. Detta ger mig väldigt lite magasinerad värme och på vintern så får jag direkt effekt av instrålande sol samt när jag trivseleldar i kaminen, framledningstemp från bergvärmen sänks direkt. Det ser man inte alls på ett golv med ingjuten värme.
Golvet bryter även köldbryggan genom syllen. Det golvet (som också är pinsamt dyrt) tror jag gör mer på uppvärmningskostnaden än vad 100mm extra i väggarna skulle göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.