Hej!

Har satt mig ner och förskt modernisera vårat kök något, med IKEAs köksritarprogram.

Detta är vad jag kom fram till för den långa köksväggen

kok1.jpg


Det blir från vänster till höger:

- passbit 100mm
-diskmaskin
-skåp för tvättställ 80 cm
-skåp med tre lådor 80 cm
-skåp med tre lådor (antar bara två för hällen kommer att vara här)
- skåp med tre lådor 40 cm
-passbit 10 cm

Är det någon som har något bättre förslag? Passbitarna är lite stora tycker jag men på den vänsta sidan måste jag ha den så annars kommer diskmaskinens lucka att slå emot elementet och komma för nära väggen. Och på den högra sidan blir det 10 sm kvar som jag måste fylla ut med något....

Frugan och jag är överens med överskåpen på vänstra sidan men vi vet inte vad vi ska ha på högra sidan, det blir jättefult med skåp på båda sidor om fläkten. Det lutar åt att vi kommer att kakla hela väggen och bara ha fläkt här, men då tappar vi en massa förvaringsutrymmen.

Förslag? Hela väggen är 3600 mm

Vänligen
Steve
 
Har själv nästan exakt likadant, men 30 cm längre vägg, och fönstret mer i mitten.
Jag har, som du ritat, överskåp till vänster om fönstret, men även ett överskåp till höger om fläkten.
Detta ser inte ett dugg konstigt ut.
I ditt fall hade jag nog bytt ut 80-skåpet mellan disk och häll mot ett 60cm, flyttat med häll och fläkt, och satt ett 40skåp till höger om fläkten.
 
Vi har också ganska likt men spegelvänt och diskmaskinen i ett högskåp bredvid istället. Jag skulle flytta spisen lite till höger och sätta in ett smalt skåp för t.ex. brickor också. Det är något som jag saknar.
 
Hej!

Tyvärr verkar IKEA sakna de där smala skåpen som fanns förr , tror de är 20 breda. Ett sådant har vi idag till vänster om diskmaskinen. Det smalaste de har är ett 30-skåp. Min tanke med 40-skåpet är att ha olika kryddor och grejor för matlagning då vi saknar ett överskåp.

Syftet med 80-skåpet är att få en rejält stor bänkyta för matlagning, något vi saknar idag, samt rejält stora lådor, något vi också saknar idag. Men det är som ni säger något som fattas köket hos bänkskåpen.

Här har jag gjort en nyritning

http://imageshack.us/photo/my-images/829/kok2.jpg/
kok2o.jpg


Har minskat 80-skåpet i mitten till ett 60skåp och bänkytan tycker vi blev avsevärt mindre, ungefär som vi har idag och det är för trångt...

Sen vet jag inte om jag fattade rätt med vägskåpet uppe till höger, det ser inte klokt ut men det är kanske jag som satt passbiten fel.

Håller med om att det hade varit bra med ett smalt skåp med dörr att ha plåtarna i. Men vi behöver lådor att ha specerivaror, såser etc i. Russin, socker, salt, tonvis med nudelpåsar i olika former, you name it. Allt detta har vi huller om buller i bänkskåp + väggskåp med hylla idag men utrymmet utnyttjas inte speciellt bra. Därför tänker vi satsa på lådor hela vägen...

En sak jag kommer ihåg från något inredningsprogram på tv var att man inte behöver ha speciellt mycket bänkyta till höger om spisen, där har man mest kaffebryggare och sånt. Man står inte och bakar kakor där.

Vi har två 80-skåp med lådor i köksön men där tänker vi ha köksmaskiner och sånt. Sen till höger är det ett högskåp med mikro och ugn + kyl och frys. Thats it.

Vi är båda ganska usla på detta med kök, men ovanstående skiss är redan den mycket bättre än der trånga opraktiska 80-tals kök vi har idag, men jag undra om man inte kan optimera det ytterligare för bättre arbetsyta och bättre förvaring.


Tack så länge
Steve
 
Redigerat:
T
Annars kan du ju få hjälp på Ikea att rita köket.

Hade själv skippat dom stora fula passbitarna ovanför väggskåpen.
 
Om du tycker att du "slösar" 10 cm så har jag vid tidigare köksbyggen löst det genom att ersätta en 60-låda med 40-låda plus 30-låda. Ikea har inte officiellt 30-breda lådhurtsar, men stommar, innerlådor och låga lågfronter i det måttet finns, och sen får man snickra lite själv (t.ex. köpa en 30-bred skåpslucka och göra om till en nederstalådfront). Blir inte väsentligt mer utrymme än i 60-lådan, men kanske lättare att hålla ordning beroende på vad man vill förvara, och man slipper att passbiten sitter där och ser tråkig ut.

För väggförvaringens skull kanske det kan vara en idé att sätta "liggande" väggskåp en bit längre upp på högerväggen, och dra fläkttrumman genom dem. På så sätt får du lite mer rymdkänsla än på vänstersidan, men samtidigt lite väggförvaring även till häger.
 
Redigerat:
Hej igen!

Nu har jag gjort ytterligare en modifiering.

kok3.jpg
Uploaded with ImageShack.us

Till vänster hade jag en 10 cm passbit för att man ska kunna öpna diskmaskinen utan att slå emot elementets termostat. Jag kollade lite på det och man kan ju flytta termostaten till andra sidan på elementet istället. Då räcker det nog med 5 cm passbit här. Eller blir det för nära väggen ändå?

Sedan hittade jag att IKEA har 50 mm skåp för diskbänk, av någon märklig anledning. Detta skåpet satte jag längst bort till höger, jag vet inte vad det är för skillnad på ett vanligt bänkskåp och detta? Möjligtvis får jag skära till hyllplanen själv men det är ju en enkel match.

Sen undrar jag varför IKEAs täcksidor inte förlängs om man väljer en dekorlist. Som ni ser på det högra väggskåpet har jag valt höger täcksida och dekorlist men täcksidan slutar där skåpet slutar, den ska ju givetvis fortsätta ner till och med dekorlisten. Är detta en bugg i programmet eller är det så i verkligheten?

Vad finns det för för/nackdelar med att inte ha täckpaneler där uppe på skåpen? Idag har vi ett myresjökök (tror jag) och vi har sådana täckpaneler där uppe, frugan tycker det är bra att slippa damma där.

Sen detta med mätningen, idag har ajg mätt rummet på golvet med en byggmax-tumstock, ritat ett streck på golvet vid 2 meter och fortsatt. Är detta en tillräckligt noggrann metod? Jag gissar att bänkskivan kommer i ett enda långt stycke och måste passa perfekt så när som på en liten latexfog. Likaså för passbitarna, är de 5 cm och utrymmet är 5,4 så kommer det ju att se dumt ut eller?


Vänligen
Steve
 
En annan fråga jag kom på. Hur har ni löst det med belysning? Jag hade absolut velat ha infällda spottar under skåpen, 3 st i den vänstra sektionen, en i den högra + fläktens belysning. Sedan en spotlight-list i taket ovanför. Räcker det tror ni?

Hur är det med IKEAs kök, går det att be ett snickeri fräsa in spottarna + utrymme för kabel eller krävs det ett annat fabrikat? Det GÅR ju med utanpåliggande spottar men då får man dra en kabelkanal istället.

/Steve
 
Det låter som lagom mycket spottar, om du även har en städbelysning i taket.

Jag har fräst in mina spottar - hålsåg i borrmaskinen för själva spottarna, och handöverfräs för kablarna. Jag har valt att fälla in spottarna direkt i skåpens undersida, och fräsa kabelspåren på ovansidan av samma undersidor (hoppas det där gick att hänga med i....). Dessa har jag dolt genom en extra botten som jag lagt ovanpå (i ett av mina köksbyggen tillsågat av täcksidor, i ett annat av MDF som sprutlackerats efter tillsågning).

Man kan också fästa en lackad skiva under skåpen för att hantera allt detta i - detta är en mer traditionell lösning, som även blir enklare eftersom man slipper borra kabelgenomgångar i skåpssidorna, men jag tycker det är fult med en lackad kant under skåpsluckorna och har därför valt lösningen enligt ovan. (Kan sägas att jag även ogillar täcksidor - har för att slippa dem istället lackerat de synliga skåpsstommarna med samma yta som luckorna. Om man inte är lika mycket minimalistfascist som jag funkar nog den undermonterade skivan helt okej.)

Utanpåliggande spottar och kabelkanal - njaee...
 
steve5432 skrev:
Då räcker det nog med 5 cm passbit här. Eller blir det för nära väggen ändå?

Sen undrar jag varför IKEAs täcksidor inte förlängs om man väljer en dekorlist. Som ni ser på det högra väggskåpet har jag valt höger täcksida och dekorlist men täcksidan slutar där skåpet slutar, den ska ju givetvis fortsätta ner till och med dekorlisten. Är detta en bugg i programmet eller är det så i verkligheten?

Vad finns det för för/nackdelar med att inte ha täckpaneler där uppe på skåpen? Idag har vi ett myresjökök (tror jag) och vi har sådana täckpaneler där uppe, frugan tycker det är bra att slippa damma där.
5cm passbit räcker mer än väl för diskmaskinen.

Som nämnt ovan använder jag inte längre täcksidor. Men min minnesbild från när jag gjorde det är att täcksidornas storlek innefattar dekorlistens höjd (dvs jag som inte ville ha någon dekorlist fick såga av täcksidorna). Men vad i hela fridens namn ska du ha dekorlisten till? Fult, ju! ;)

Täckpaneler uppe handlar bara om utseende (smaksak om det är snyggast med eller utan) samt städning. Tänk på att i ett kök är det inte bara damm som samlas uppe på skåpen om man inte har täckpaneler - det blir ganska fort ett äckligt fettlager där uppe.
 
Stort tack för svaren, har aldrig byggt ett kök men det är en nyttig lärdom.

Det jag var osäker på med spottarna var om IKEAS botten är tillräckligt djup för att rymma infällda spottar.

Men som jag förstår nu använder man sig av dubbla skivor, där man borrar hål rakt igenom på den understa, samt fräser kabelspår i denna på dess "ovansida". Här måste man väl ha en dekorlist annars ser det väldigt skumt ut framifrån med dubbla skivor? Eller du menar att du lägger en extra skiva inuti själva skåpet? Antar att båda lösningarna fungerar...

Ett problem jag ser gällande kabeldragningen om man inte har täcksidor där uppe är att hur ska kabel + transformator döljas? Jag måste ju få över en kabel till spotten i det högra skåpet? Och om väggskåpen svävar i luften blir det liiiite svårt att dölja denna. Jag kan ju fräsa bakom taklisten men för att komma upp dit..... ja ni förstår.



Vänligen

/Steve
 
Redigerat:
Jag skulle ha öppna hyllor runt spiskåpan, s.k flygande hyllor, då får ni mer yta utan att det känns instänkt. Eller det kanske känns för lite stramt.
 
steve5432 skrev:
Det jag var osäker på med spottarna var om IKEAS botten är tillräckligt djup för att rymma infällda spottar.

Men som jag förstår nu använder man sig av dubbla skivor, där man borrar hål rakt igenom på den understa, samt fräser kabelspår i denna på dess "ovansida". Här måste man väl ha en dekorlist annars ser det väldigt skumt ut framifrån med dubbla skivor? Eller du menar att du lägger en extra skiva inuti själva skåpet? Antar att båda lösningarna fungerar...
Japp, båda lösningarna fungerar. Ja, jag har lagt en extra botten inuti själva skåpet. Fördelen är att den inte syns utifrån, nackdelen är att kablarna då måste borras genom skåpssidorna. Om du ändå ska ha dekorlist är det ju vettigast att sätta skivan under.

Vad gäller djupet - ja, dubbla skivor med hål rakt igenom den ena löser problemet. De spottar jag valde (HideALite) kan byggas in dikt an en skiva ovanpå om man sätter 10W lampa i. Med 20W lampa, vilket jag tycker behövs, krävs 5 mm luft ovanför - det har jag löst genom en infräsning i skivan jag lägger ovanpå.

steve5432 skrev:
Ett problem jag ser gällande kabeldragningen om man inte har täcksidor där uppe är att hur ska kabel + transformator döljas? Jag måste ju få över en kabel till spotten i det högra skåpet? Och om väggskåpen svävar i luften blir det liiiite svårt att dölja denna. Jag kan ju fräsa bakom taklisten men för att komma upp dit..... ja ni förstår.
Klokt tänkt. Jag har andra vinklar och vrår i köket att gömma transformatorn i, men bakom den övre täcklisten är ju en bra plats.
 
Det allra viktigaste tipset förresten - gör alla fräsningar, borrningar och liknande i skåpsdelarna innan du monterar skåpen. Första gången jag fällde in belysning i ett kök tänkte jag att det var nåt man gjorde i efterhand - det blev jobbigt.
 
steve5432 skrev:
...
-skåp med tre lådor (antar bara två för hällen kommer att vara här)
...
Om du har 38 mm bänkskivor kommer inte hällen att sticka ner mer än 8-10 mm under bänkskivan. Eftersom skåpstommen i framkant hålls ihop av en 16 (18?) mm spånskiveremsa så kan du använda lådan som vanligt.

Var och monterade ett Sentens kök och då följde det med en "täckbricka" som man monterade högst upp i skåpet innan man lade på skivan. Brickan täckte hela hällens undersida. Jag vet inte om det var för att minimera värmestrålning eller om det var för att förhindra att exempelvis bestick inte ska kunna skada hällens undersida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.