Har fått mitt bygglov beviljat och skall få tag i en KA (ansökan före 2/5). Jag pratade med en som var rätt kunnig men han verkade synnerligen tveksam till mitt planerade självbygge eftersom jag saknar erfarenhet av att bygga hus.

I alla fall, han sa att det var krav på Klass 2 behörighet för att gjuta en betongplatta själv för grunden. Vi snackar fritidshus på 105 kvm byggarea.

Någon som har en kommentar om detta samt andra moment i bygget? Trodde det bara var elinstallation som var reglerat i lagen eller BBR/BKR(Eurokoderna).

/Anders
 
Det låter för mig ganska otroligt att man inte skulle få gjuta själv. Däremot kan jag säga att jag var glad att jag hyrde in hjälp när betongbilen kom och det började pumpas ut betong. Det går fort och man kan liksom inte backa när det väl börjat.
Du ska veta hur formen ska byggas för att hålla och du ska veta att inte isoleringen flyter upp när det börjar komma betong på den.

Men jag tror nog att du får. Är det bara fackmannamässigt utfört så är det nog lugnt.

Som du säger så är det bara el som du inte får dra och koppla själv om du inte är behörig tror jag.

Hitta en till KA och lycka till med bygget.

Anders.
 
KA du pratat med kanske har eget intresse i att du skall anlita firma till bygget, han kanske driver egen byggfirma?

Men skall du göra det själv så se till att du vet vad du gör...
Fanns ju en betongpumpare här för ett tagsen "Tyresö" Han påstod att det inte var helt ovanligt att det gick åt helvite när han pumpade betong till "gör det självare" Formen gick sönder betongen rann ut mm. mm.
 
Mikael_L
SHIT !!!
Jag har brutit mot lagen ....
Två gånger dessutom ... :O

Undrar hur många år jag får sitta inne för mina synder.:cool:

Ta en annan KA, har du tänkt göra en hel del själv så verkar du mest få problem med denna där.



Men välj gärna supergrund.se som leverantör.
Dom har en egen konstruktör, så du får allt uträknat med ritningar och allt.
 
Jag tänkte väl det. Personen ifråga har jobbat som byggnadsinspektör och har kanske ett mer yrkesmässigt perspektiv, skall man bygga ett sjukhus på 25 våningar med slutförvaring åt Oskarshamn på taket är det väl formella krav på behörighet men för ett fritidshus i ett plan låter det överdrivet.

Däremot är det säkert bra ändå som Lindhult säger att ta in ett par proffs som gör själva gjutmomentet. Lindhult, får man fråga vad det kostade att få själva gjutarbetet gjort? Tänkte i så fall låta grävaren gräva ut grunden och packa 0-100 med maskinen så kan jag padda makadamet och finavjämna samt sätta L-elementen och armera själv.

Tyresö ja, jag hade faktiskt ett svar från honom där man förklarade hur man gör (och inte gör) för att lyckas. Tydligen var det rätt lugnt så länge man använde riktiga formelement i frigolit och kom ihåg att motfylla riktigt samt inte använde självkompakternade betong.

/Anders
 
Fråga får man alltid. Svårt att ge ett bra svar är det däremot.

Jag hade snickaren vid sidan om i ca tre veckor tror jag.
Då gjorde vi allt från det att grävmaskinen hade grävt ut ner till botten på grusbädden.
Vi jobbade tillsammans så jag vet inte riktigt om jag var i vägen eller hjälpte till ibland.:D
Vi lade ut avlopp och singlade på med hjälp av grävmaskinen. Han hjälpte till med formen. Jag köpte Supergrund som jag personligen är helnöjda med och de hade specat allt som behövdes. Jag har souterängvilla så jag behövde lite speciallösningar där väggen mot mark skulle vara.
Jag har även en bärande limträbalk som behövde större betongklump att vila på i plattan osv.
Plattan är på 160 kvm så det blev en hel del vattenrör och ventilationsrör som skulle dras också. 300 mm isolering under betongen och golvvärme.

Snickaren/gjutaren (samma person) tog 425 kr/timme inkl moms.

Det är förmodligen inte riktigt representativt för ett fritidshus men kanske intressant ändå.

Jag skulle så här i efterhand varit mer nogrann när vi satte ut avloppsrör och elrör. Det är väldigt irriterande att jag nu får sala på och göra lite tjockare innerväggar för att det inte livar riktigt på alla ställen. Men jag har ju ritat huset själv och hade definitivt inte någon gjutarritning eller annan ritning heller för den delen så jag får vara ganska nöjd att jag överhuvudtaget fick det gjutet. Skulle din KA fått som han ville skulle jag suttit bakom lås o bom o nyckeln skulle ligga på sjöns botten.
 
Eftersom din tilltänkta KA antingen inte kan sitt jobb, alternativ försöker lura dig, så blir ditt första problem att hitta en annan KA.
Du får gjuta plattan själv, men som många påpekar, det kan vara klokt att ta hjälp av någon som gjutit förr. Och det är knepigt att få alla rör att komma fram på rätt ställe. Ägna mycket omsorg åt det, för det är väldigt besvärligt att rätta till efteråt.
 
Du kan läsa omdet din KA säger i BBK avsnitt 8.4. Där står att alla gjutningar som kräver över C12/15 i hållfasthet kräver utbildning. Det är boverket som ställer dom kraven och inte din KA, han gör bara sitt jobb.
 
  • Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
Matti_75 skrev:
Du kan läsa omdet din KA säger i BBK avsnitt 8.4. Där står att alla gjutningar som kräver över C12/15 i hållfasthet kräver utbildning. Det är boverket som ställer dom kraven och inte din KA, han gör bara sitt jobb.
Ok, då blir det att ta in en betongare för själva gjutningen. Jag antar att man får göra markerbetet med rörläggning och formsättning själv? Om snickaren kostar 425kr/timmen borde väl en betongare ligga på ungefär samma pris och mer än en dag att gjuta en platta skall det väl inte ta?

Själva ritningsjobbet är jag inte orolig för, har gjort ritningarna inkl VA själv i datorn och jag har koll på måtten ner till millimeternivå. Däremot skall man som Lindhult säger kontrollmäta noggrant så rören kommer där de skall vara enligt ritningen.

/Anders
 
Mikael_L
Matti_75 skrev:
Du kan läsa omdet din KA säger i BBK avsnitt 8.4. Där står att alla gjutningar som kräver över C12/15 i hållfasthet kräver utbildning. Det är boverket som ställer dom kraven och inte din KA, han gör bara sitt jobb.
Hej, vänta lite nu.

Nu ska vi inte förhasta oss och dra några stora växlar på den där texten.
Först och främst är det ingen lagtext.

Sen så väljer man först en ev utförandeklass på konstruktionen om behov av detta föreligger, sen är det att anpassa sig till denna utförandeklass.
När det byggs broar och höga hus osv så ställs det direkt krav på utförandeklass, och det medför både krav på gjutaren, arbetsledaren och betongmassan.
Vid upphandling kan det också specas utförandeklass, även om konstruktionen inte kräver denna klass.

Men du kan inte gå bakvägen och påstå att en viss betongkvalitet leder till en viss utförandeklass.
 
Mikael_L
Anders_Nilsson skrev:
Ok, då blir det att ta in en betongare för själva gjutningen. Jag antar att man får göra markerbetet med rörläggning och formsättning själv? Om snickaren kostar 425kr/timmen borde väl en betongare ligga på ungefär samma pris och mer än en dag att gjuta en platta skall det väl inte ta?
Betongarna på byggena kostar nog det dubbla mot snickarna. :)

Men största problemet är nog att finna någon som är villig att åta sig endast gjutning, istället för att offerera allt och tjäna väldigt mycket mer pengar. Det är tyvärr inte köparens marknad idag.

Jag hade tur och fann ett par duktiga killar som utförde endast gjutning för ett fast pris på 85:-/kvm + moms.
Så 10,5 tusen för vår 100kvm platta, och då hade dom med sig alla maskiner såsom vibrator, sloda och glättare. Jag kunde inte annat än slå till. :)
Hela plattan tog väl ca 5 timmar att gjuta med glättning och allt. Dvs dom tog drygt 1000:-/timme /person. Men då ingick som sagt deras verktyg.
 
En vanlig betongare har inte klass 2 behörighet, då det är en påbyggnads utbildning på 50 timmar som är till för arbetsledare m.m. Det är inte betongkvaliten som avgör klassen på gjutningen utan konstruktionskraven. En vanlig platta på mark brukar hamna i C25/30 dvs klass 2.
 
Mikael_L
Har du något dokument där det står var olika slags konstruktioner ska hamna i för klass?
 
Ingen bra lasning det har, min betongbil ar pa vag och kommer om 10 min :cool::cool::cool:

Ska gjuta platta for utbyggnaden...
 
Blev det kåken PCLarsson? :D

Hur gick gjutningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.