Hej,

jag hoppas detta är rätt ställe i forumet, jag och sambon har bestämt oss för att lägga ett bud på ett hus men behöver hjälp att avgöra hur mycket vi ska bjuda.

Huset ligger i en liten by i ett mindre attraktivt område, det finns skola och så men ganska långt till större städer. Marknaden här är trög och många hus förblir osålda, man kan se flera hus i byn stå tomma, renoveringsobjekt men helt klart hus som har potential.

Huset vi vill ha har varit till salu ca 2 månader och mig veterligt finns inga andra spekulanter. (jag har frågat mäklaren)

Byggt -48 tillbyggt och renoverat sent 60-tal, badrum sannolikt åtgärdat på 90-talet med våtmatta på golv och väggar. Tvåglasfönster och genomgående äldre standard, köket är från 60-talet, riktigt fult och slitet och vitvarorna sen 1800 kallt ca.

105 kvm på källargrund, stomme och bjälklag i trä, putsad fasad.
Kommunalt v/a
Luft/vatten-värmepump installerad -08
Oljepanna och tank borttagen. Inga kaminer finns kvar.

Tax.värde 396 000kr
Tomt 2700 kvm (träd och gräs, inget speciellt)

Dessutom finns till fastigheten en stor fallfärdig lada med trasigt eternittak. Taket är fastbundet med rep på byggnaden och allt behöver rivas. Jag har fått in en offert på 95 000+ moms för rivning och bortforsling av alltihop.

Det finns ett gammalt garage också, hyfsat skick men plåttaket läcker och man ser tydligt vattenskador på insidan.

I boningshuset har vi upptäckt följande fel:
Golvet i utbyggnaden lutar. Antingen sättning eller felkonstruerat bjälklag. Det finns bara ytliga småsprickor i grunden och eftersom golvet svankar inåt mitten tyder detta på att det är själva trägolvet och inte grunden...men man vet ju aldrig.

Två mindre fuktfläckar i källaren. Inget mögel men saltkristaller. Ingen dränering är gjord.

Finns ingen fallhöjd i badrummet. Det finns inget badkar, bara en duschhörna, dvs, en låg list under golvmattan + draperi = blivande fuktskada.

Dessutom finns några mindre fläckar i innertaket i hallen. Oklar anledning. Krypvinden luktar och ser fräsch ut, inga synliga tecken på fuktskador.

En välvillig kalkyl av kostnader på det som måste göras _omgående_ landar iaf på ca
250-300 000kr, dvs rivning av ladan, lagning garagetak, nya vitvaror, billigaste köket och billigaste badrummet... (och då har jag inte räknat på det kök och badrum jag _vill_ ha . Heh.)
Dränering inte medräknad.

Dessutom vill säljarna (barn till den äldre dam som äger huset och nu har flyttat till äldreboende) lämna större delen av lösöret.
Det är _mycket_ grejer. En del användbart säkert men mest loppisprylar och "skräp" som vi helst skulle slippa.
Men bortsett från besväret blir ju också en besiktning lidande, normalt ingår ju inte flytt av möbler o.dyl. i en "okulär besiktning" och det innebär att besiktningen inte blir tillförlitlig.
Som jag sa -- det är _mycket_ grejor. Särskilt i källaren.

Om vi skriver kontrakt med öppen besiktningsklausul, röjer undan deras skräp, och besiktningsmannen sen hittar nya stora fel och vi vill dra oss ur, då har ju vi i princip jobbat gratis åt säljarna. Kan man göra ett tillägg i kontraktet kanske att de isf får ersätta oss för vårt arbete och våra utlägg?

Begärt pris är 575 000kr.

Med detta ska jämföras ett hus i samma by, till salu 1,5 mån för 680 000kr, fräsch standard överallt inkl bubbelbad i källaren, men oljeuppvärmt.

Nu har jag och sambon trots allt fastnat för det här huset, fast det vet ju inte säljarna. Men vi har ingen avsikt att lägga 575. Då skulle huset landa på över millen bara för att få det hyfsat.

Vi tycker nog att maxgräns för detta hus för oss ligger på 450. Men hur lågt kan vi gå med första bud? 350?
Vad tycker ni?
 
Svårt att säga såklart. Kan tycka att 350 är lite väl lågt kanske om ni anser det vara värt 450. Men visst kan man försöka kan ju inte bli mer än ett nej. Själv hade jag nog lagt 400 och om det inte accepterats lagt 450 och varit extremt tydlig med att det är sista budet.

Vilken by talar vi om förresten?
 
Risken är nog stor att ett skambud på 350 000 kommer att resultera i att säljarna surnar till och inte ser er som seriösa. Ni erbjuder alltså 88 % av taxeringsvärdet, ett värde som ska motsvara 75 % av marknadsvärdet.

Men det hela handlar om hur angelägna de är att sälja. Gissningsvis finns det inga skulder på huset, vilket kan vara till er fördel.
 
Thberg skrev:
Vilken by talar vi om förresten?

Bjärnum? Fast då verkar taxeringsvärdet vara endast 294 000, i övrigt är det spot on.
 
Jo, det är min tanke också, att säljarna surnar till om man bjuder för lågt. Så 400 då tycker ni?

Ni har gissat rätt :) Men det är två fastigheter som säljs tillsammans och det sammanlagda tax.värdet blir 396 000. Frågan är hur tillförlitligt detta tax. värde är med tanke på ladan.

Försöker sälja min avlidna mors hus, taxerat till 344 000. Ingen människa vid sinnens fulla bruk skulle betala mer än max 50 000kr.
 
Bjärnum känner jag till ganska väl. Många år sedan jag var där sist dock. Blir där några tågstop framöver? Är ju sådana saker som man får ta med i beräkningarna.
 
Thberg skrev:
Bjärnum känner jag till ganska väl. Många år sedan jag var där sist dock. Blir där några tågstop framöver? Är ju sådana saker som man får ta med i beräkningarna.
Det ska det bli, 2013 tror jag det var. :)

Och ang tax. värdet... jag har vänt på siffrorna; 369 000kr ska det vara, 294 000+ 75 000.

(För lite kaffe hehe)
 
350 är bra bud.

tänk på:
det är du som skall bo där och rådda hem alla jobben med renoveringen. det du gör nu är att du placerar kapital, en dag skall du/ni sälja. får du tillbaka pengarna? efter att du har renoverat? hamna inte i läget där du har köpt huset för 350 lagt på renoveringen 300 och så skall du sälja men du får inte mer än 425. då är det knivigt.

räkna inte heller att huset är värd 650 bara för att du haft de utgifter. huset är inte värd mer än någon vill betala.

det psykologiska är att:
bor säljaren i huset? så kommer de tycka att du lägger ett på tok för dåligt bud (det får de tycka) risken är att de surnar till och så får du inte köpa ens om du vill betala 700. (folk är lite galna)

är huset tomt dvs dödsbo, skilsmässa osv.. så brukar det vara lättare att få igenom sånt bud.

det är oxå bra att motivera budet. då är det svårare att säga emot. men inga argument att jag vill , jag tycker utan snarare jag har kollat vad det kostar att riva den farliga byggnaden.. osv.

lägg oxå till en tanke om hur länge vill du bo i huset och varför.


det är bara köra på!
 
Det lär ju bli ett lyft för byn. Som situationen ser ut skulle jag lägga 400 som sagt. Om detta nekas höj till 450 direkt. Förmodar att säljarna vill ha ett snabbt avslut på det hela. Lycka till och håll oss uppdaterade.
 
Är uthuset bortom all räddning då?
Kanske kan vara ide att få på ett nytt tak.
Alltid bra att ha ett uthus att ställa saker i, Bil, släpkärra, husvgagn, trädgårdsredskap mm. mm.

I övrigt så skall ni ta hand om allt som finns i huset så tycker inte jag att 350 000 är ett dåligt bud...
Hade det varit i "min" by hade man nog varit glad om man fick 350´
 
Mikael_L
Ska ni riva ladan tillkommer dessutom rivningslov från kommunen, ett antal tusenlappar till.
Jag vet egentligen inte riktigt hur mycket, men det skulle inte förvåna mig om det ligger på ca 10000:-
 
Storken tänker precis som vi gör. :) Dock är vi inte så bekymrade för försäljningspris i framtiden, vi har tänkt bli gamla i huset vi köper och odla morötter. Typ.

Tågstationen blir definitivt ett lyft, men det är 2,5 år dit och vem vet hur många ggr myndigheter ändrar sig. Tack Thberg, och japp det ska jag. :)

Zixten, kanske skulle det gå att lägga ett lättare tak, papp kanske på det. Men den är i riktigt dåligt skick och dessutom ful och åbäkig... en snygg dubbelcarport skulle sitta mycket bättre. ;-)
Men om vi skulle bli nekade riv- och eller bygglov så kan det kanske vara en utväg. Fast ingen bra. Och jag håller med, vi hade tänkt 400 tills vi fick höra att de tänkte lämna allt skräpet.

Mikael, 10 000? Ouch, är det _så_ dyrt? Några tusen trodde jag. :-S


Förresten ang. tax. värdet; jag gjorde en liten räkneövning. Som förtydligande ska nämnas att det är två olika fastigheter som säljs tillsammans. Boningshuset står på den ena och ladan och garaget på den andra. Tax värde är 294 00 resp 75 000 kr.
Om det nu ska representera 75% av marknadsvärdet så landar dessa på knappt 400 000 resp 100 000 kr. Men eftersom offerten på rivning av ladan på fastighet 2 går på 120 000 borde marknadsvärdet bli -20 000.

Och 400 000 - 20 000 = 380 000kr. En gyllene medelväg mellan 350 och 400? :)
 
Jag tycker 350-400 kan vara ett vettigt pris för det där.

Bra argument:
- Det är mycket att göra på huset och med den gamla verkstan. Din priskalkyl över vad renoveringen kostar är mycket rimlig.
- Säljarna vill inte tömma och flyttstäda. Tar man in en firma och gör det kostar det 30-40kkr. Från bilderna att döma så fanns det inget av direkt värde i lösöret. Kanske går det att få ut några tusenlappar genom att lämna en del till auktion, men det är det ju också jobb med och auktionärernas provisioner är rätt stora.
- Huset blir definitivt inte värt mer med tiden. Det saknas dessutom inte andra liknande objekt i närheten i liknande prisklasser och storlek. Erbjud dem 350 med betalning och övertagande typ den 15:e (i övermorgon) så är de av med problemet och kan fira semester.
 
Skåne-Mia skrev:
Zixten, kanske skulle det gå att lägga ett lättare tak, papp kanske på det. Men den är i riktigt dåligt skick och dessutom ful och åbäkig... en snygg dubbelcarport skulle sitta mycket bättre. ;-)
Tycker inte alls att det ser fult och åbäkigt ut ;) Om jag nu hittade rätt fastighet och rätt bilder. Skicket kan jag dock inte uttala mig om, men det ser ju ok ut på bilderna, men är taket dåligt och det börjat ruttna, kanske till och med rasat in redan, är rivning kanske den bästa utvägen...
Papptak?? Varför inte plåt? Det bör det ju vara som så att har det hållt för eternit så håller det för plåt...
 
Mikael_L
Det kanske inte går på 10', som jag skrev så vet jag inte. Men glöm bara inte att det finns en ytterligare avgift där. Och när rivningskillarna har gjort sitt kommer det sannolikt kosta er några tusingar till att återställa mark och fastighet i ett någotsånär skick.

Den som kan ge besked om kostnaden för rivningslov är byggnadskontoret i kommunen.

Finns det f.ö. någon annan dold mina?
Jag tänker på ifall det har skett någon miljöfarlig verksamhet i det gamla uthuset, som gör att det kommer krav på marksaneringen också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.