Hej.
Köpt ett hus sen cirka två månader, där säljaren verkat tappat(slarvat?) bort alla ritningar, alla kvitton och garantier, instruktioner osv på alla maskiner mm. Huset är bara två år gammalt så jag misstänker att alla garantier fortfarande gäller. Vad göra? Har tjatat på honom men han hittar inte "den viktiga pärmen".
Har jag fel när jag upplever detta som ett kontraktsbrott, och vad bör jag göra nu? q(;^;)p
 
Det borde vara dolt fel om säljaren gett dig uppfattningen att du skulle få fullständig dokumentation av huset.
Det kan tyvärr vara så att det finns saker som säljaren vill dölja som stulna vitvaror avvikelser från ritning.
Vad finns det för bygglovshandlingar hos kommunen?
Du kanske sitter med ett svartbygge?
Hur gick jordabalksbesiktningen till?
Kontakta fackmän när du köper hus och i detta läget om du är medlem i villaägarna kontakta villaägarna
 
Dolt fel är det definitivt inte. Kontraktsbrott är det endast om säljaren har gett dig väldigt exakta utfästelser om att du ska få en pärm med handlingarna. I mina ögon skall dock denna utfästelse vara såpass tydlig att det inte går att tolka på annat sätt och för bevisföringens skull så bör den helst finnas med i köpeavtalet. Dessutom får du ett problem då du övertagit fastigheten utan att ha fått handlingarna vid tillträdet. Rent juridiskt så hade det varit lämpligast att avkräva alla nycklar, pärmar etc i samband med tillträdet och saknas något reglera det då på direkten. Detta just för att slippa sådan här problematik

En vanlig överlåtelsebesiktning eller det vissa kallar jordabalksbesiktning innehåller endast genomgång av handlingar som tillhandahålls. För att verkligen ha ansetts undersökt fastigheten tillräckligt skall man antingen ha gjort en hel jordabalksundersökning vilket knappt några i Sverige gör eller så får man komplettera den vanliga överlåtelsebesiktningen med andra fackmän som undersöker fastigheten (skorstensfejarmästare, rörmokare, elektriker, jurist bla)

Du ska fortsätta tjata och definitivt kräva att han skaffar fram papperna. Du kan tom hota att kräva ersättning etc men det finns risk att du inte har juridiska rätten på din sida så en process är något du defintivt ska undvika
 
Hjälp!

Inga lugnande svar man fick här direkt. Vad har kommunen/banken/mäklaren för ansvar i detta då? Kollar man inte upp exempelvis bygglov?
 
YNWA skrev:
Köpt ett hus sen cirka två månader, där säljaren verkat tappat(slarvat?) bort alla ritningar, alla kvitton och garantier, instruktioner osv på alla maskiner mm. Huset är bara två år gammalt så jag misstänker att alla garantier fortfarande gäller. Vad göra?
Är detta egentligen något jätteproblem? Förstår om du vill ha ritningar men vissa ritningar och bygglovshandlingar måste väl finnas hos kommunen. Kvitton och garantier börjar väl snart bli irrelevant om det inte gäller utrustning med längre garanti än två år. Instruktionsböcker går ju ofta att hitta på nätet.
 
YNWA skrev:
Hjälp!

Inga lugnande svar man fick här direkt. Vad har kommunen/banken/mäklaren för ansvar i detta då? Kollar man inte upp exempelvis bygglov?
Ingenting utav detta utan det ansvaret har ju du som köpare. Vad för handlingar undersöktes vid besiktningen då eller tillhandahöll säljaren inga handlingar? Eller har du inte undersökt fastigheten innan köpet?

Däremot tror jag inte att det behöver vara så illa med bygglov eller liknande utan bara att han pga flytt inte hittar papper eller har varit slarvig. Så jag hade inte varit jättenervös

Men som sagt ansvaret åligger köpare att kolla upp bygglov, ev översikts eller detaljplaner etc etc. Det finns tydligt i jordabalken att fel som gick att finna (vilket juridiska handlingar absolut går att göra) ej kan åberopas av köpare
 
Självklart är fastigheten besiktigad. Säljaren skulle ge mig handlingar vid inflytt men jag väntar som sagt fortfarande. Vill ju inte tro det värsta och räkna med att det är ett svartbygg eller stulna vitvaror, men det vore ju inte kul om exempelvis pumpen smäller och jag inte har kvitto/garanti på den. De flesta vitvaror/maskiner har ju åtminstone 5 års garanti.
 
De köpekontrakt jag sett har ofta innehållit en formulering i stil med "säljaren överlämnar de dokument han har". Man bör ju för sin egen skull spara instruktioner och kvitton, men det finns ingen skyldighet att göra det. Så det kan mycket väl vara så att säljaren inte har sparat nånting, eller, som det ofta kan bli, att det försvunnit i flytten. Det är tyvärr inte mycket du kan göra åt det.

Och fem års garanti på vitvaror? Det kan jag inte minnas att jag sett någon gång. Ett år får man på sin höjd, två år vid något enstaka tillfälle.
 
Sannolikheten för att det smäller under garantitiden är liten, det brukar alltid hända dagen efter den gått ut. Men ett tips kan vara om företaget som byggde huset kan hjälpa dig men några intyg på något vis kanske?
 
andersmc skrev:
Och fem års garanti på vitvaror? Det kan jag inte minnas att jag sett någon gång. Ett år får man på sin höjd, två år vid något enstaka tillfälle.
Vår 18 månader gamla Electroluxfläkt gick sönder när jag kokade pasta. Garantitiden (var det 3år?) fick de fram genom att kolla serienumret och fråga mig när jag flyttade in. Något kvitto behövdes inte.
 
Garantier på vitvaror och alla andra maskiner gäller väl enbart den som köper varan och inte andra som sedan köper eller tar över den? Garanti är ett avtal mellan köpare och säljare.

Om jag inte har helt fel, så har jag för mig att det förekommit att den som köpt en begagnad vara med gällande garantin ändå inte fått någon garantireparation, eftersom de inte är köpare av varan.
 
thomas33 skrev:
Garantier på vitvaror och alla andra maskiner gäller väl enbart den som köper varan och inte andra som sedan köper eller tar över den? Garanti är ett avtal mellan köpare och säljare.
I fallet med våra Electrolux-vitvaror har du i vart fall fel. Jag var väldigt tydlig med att vi köpt huset (och vitvarorna) "begagnat".

Jag har dock för mig att det du beskriver gäller IKEAs vitvaror, men att det ska vara väldigt ovanligt. Drabbas man av något sådant kan man ju alltid be förra ägaren reklamera :)
 
I fallet med våra Electrolux-vitvaror har du i vart fall fel. Jag var väldigt tydlig med att vi köpt huset (och vitvarorna) "begagnat".
Du får inte blanda ihop garanti med reklamationsrätt.
 
thomas33 skrev:
Du får inte blanda ihop garanti med reklamationsrätt.
Det ska jag hälsa serviceteknikern så fort jag träffar honom! d^_^b
 
thomas33 skrev:
Garantier på vitvaror och alla andra maskiner gäller väl enbart den som köper varan och inte andra som sedan köper eller tar över den? Garanti är ett avtal mellan köpare och säljare.
Det brukar väl för det mesta inte framgå på ett kvitto vem det är som köpt varan? Det går att köpa en maskin i butik och betala kontant. Då finns det ingenstans skrivet vem som köpt prylen. Ändå finns det garanti. Det normala med tidsbegränsade garantier är väl ändå att det gäller prylen och inte köparen.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.