Hej!

Är inne på att köpa en värmepump från Nibe..men de har ju en kolvkompressor i sin pump.

Är det en stor nackdel???
 
Enligt IVT:s säljare är det en stor nackdel......hur det är i verkligheten funderar jag också över eftersom jag också ska köpa värmepump nu.....
 
Vill du läsa Aftonbladet eller Expressen? ;)
 
  • Gilla
DonPablo
  • Laddar…
Är det verkligen så enkelt?
 
birch skrev:
Är det verkligen så enkelt?
Ja, jag vill nog påstå det.

Det finns andra saker som är MYCKET viktigare i valet av värmepump och leverantör. Borrdjup, pumpstorlek, reglering, konfigurering, anpassning till ditt värmesystem osv osv kommer i mycket större utsträckning påverka ekonomin i din investering.

När du känner att du har örnkoll på allt ovanstående och fortfarande har tid/ork kvar så kan du ju ägna några minuter åt att fundera på om det verkligen är någon skillnad som har en praktisk betydelse.
 
Tjena.

Handlar om "ny" teknik mot "gammal", kolvkompressorn har bevisat att den funkar och funkar länge, scroll har färre rörliga delar, åtmindstånde påstådd lägre ljudnivå. I teorin så bör färre rörliga delar innebära mindre slitage..men det var i teorin det. BRA installatör och rejält borrhål (gärna för att täcka totala effektbehovet...finns en framtid också) är oerhört mycket viktigare än vilken typ av kompressor.
 
Prisskillnaden mellan kolv och scroll är nog densamma som att sätta extra ljudisolering i rummet med värmepumpen. Om det bara är ljudnivån du är ute efter.

Berit
 
Här finns en beskrivning hur scrollkompressorn fungerar.

http://tristate.apogee.net/cool/ccl.asp
http://www.greenbusinesscentre.com/Documents/Scroll Compressors.pdf

Principen är två spiraler där den ena är fast och den andra rör sig excentriskt så att det bildas gasfickor som förflyttas innåt i spiralen. Ingen av spiralerna roterar. Gasen går alltså in vid spiralens periferi, och kommer ut komprimerad i spiralens centrum eftersom fickorna blir mindre ju närmare centrum de flyttas.

- kompressorn har inget startmoment eftersom spiralerna inte ligger emot varandra när kompressorn står still.
- inlopp och utlopp behöver inte regleras med ventiler som i fallet med en kolvkompressor, eftersom principen i sig själv innebär slutna fickor. Detta är en orsak till att kompressorn är tystare. (Avsaknad av vevstake och kolv är en annan orsak till mindre vibrationer)
- belastningsmomentet blir jämnare eftersom kompressionen sker mer kontinuerligt.
- naturlig hantering av överlast genom att spiralerna helt enkelt trycks isär och minskar kompressionen, och därmed skadas inte kompressorn.
- verkningsgraden är högre än för kolvkompressorn

Principen uppfanns redan 1905 av Léon Creux. Varför den inte använts i större utsträckning vet jag inte.
 
Rent praktiskt är ljudet största skillnaden. Jag skulle välja kolvkompressor. En vinande scrollkompressor är irriterande i längden. Alla kända kvalitetsmärken kar kompressorer av bra kvalitet.
 
Hur ser fördelningen ut märkesmässigt mellan kolv och scroll?
 
Nibe kolv 5-10kw scroll 12 och mer...
 
FredrikR skrev:
Hur ser fördelningen ut märkesmässigt mellan kolv och scroll?
Av de vanliga märkena i Sverige är det vad jag vet endast Nibe som har kolvkompressor ljudet skiljer väldigt lite men tror Ivt är lite tystare än Nibe. Om man tittar på Nibe så har modellerna med kolvkompressor bättre cop än scrollkompressor modellerna.
 
Jag tror att nibe är tystare utan att ha kollat upp det... ren gissning då Niben är tyst som attans....
 
Joens skrev:
Jag tror att nibe är tystare utan att ha kollat upp det... ren gissning då Niben är tyst som attans....
Polaren har en ivt av nyaste model och jag har en nibe 1245 och jag tror att min låter mer men är inte säker men hur som helst skillnaden är så liten så den spelar ingen roll.
 
Det kan kanske stämma. Jag kan Nibe men inte IVT så jag vågar inte säga vad som är tystast.
Dock gäller det att man ska jämföra likvärdiga modeller, du kan ju inte jämföra en klenare Nibe med en starkare IVT eller tvärtom.

Det finns säkert jämförelser, men vi kan nog enas om en sak.
Den nya generationen värmepumpar är tysta!

Dessutom låter det lika olika beroende på vad det är för kompressortillverkare. . .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.