Snyggt!
 
Ja det där kan du med rätta vara stolt över! Finns lite slipmån på "faneret" också! :D
 
Det här kanske egentligen verkligen inte alls platsar under möbelsnickeri... Men det är vad jag spenderat större delen av min fritid med det senaste halvåret. Det är iaf lite kreativt byggande inblandat, och det här delforumet svämmar ju inte direkt över med OT-trådar så det kanske är ok att ta ut svängarna lite grann... Jag presenterar mitt största, mest lärorika, och dyraste... projekt hittills. Ett tangentbordsbygge. Det började oskyldigt med att jag började intressera mig för lite bättre tangentbord än dom man oftast stöter på. Jag hamnade ganska fort på ett forum inriktat specifikt på tangentbord. Sedan spårade det ur ganska rejält =D Här finns det mer ingående information om själva tangentbordet om någon är nyfiken. Jag har också gjort en tutorial över hur jag gick till väga när jag designade alltihop.

Det var även första gången jag beställt något CNC-tillverkat. Otrolig rusch när man till slut får grejerna i handen och det ser exakt likadant ut som bilden man stirrat länge på hemma på skärmen. Jag föreställer mig att det skulle kunna utvecklas till ett ganska besvärligt beroende...

Kretskort beställda online från Kina.
168tq1w.jpg

Plåtar vattenskurna lokalt hemma i kvarteret. Tryckknapparna är från Cherry, ett av de stora märkena inom högkvalitativa tangentbord (inte en jättemarknad direkt dock),
bgwjf8.jpg

Plåtarna slipade och sprejlackade svarta. Varför har jag inte använt burkspray tidigare? Det blir ju hur bra som helst.
21btxya.jpg

Som skal använder jag ett som det från början satt en kretskorts/monteringsplåts-kombo av samma teknik i. Just dom här knappskalen har jag specialbeställt från ett företag i USA, Jag har en beställning till på gång så det blir text på alla knappar till slut.
adyfbs.jpg

Ett annat tangentbord med en aning annorlunda layout och knappskalen från original-Filcot.
kedxja.jpg
 
  • Gilla
TBrogren
  • Laddar…
Självklart finns det tangentbordsentusiaster, fast jag har nog aldrig tänkt tanken innan.

Kul och udda!

(själv nöjer jag mig med att sprätta bort Caps Lock från alla mina nyckelbräden)
 
Mappa om den till "ctrl" istället. Det är ganska skönt att ha den där. Speciellt om man använder den mycket, tex till emacs.
 
PrinsValium skrev:
Mappa om den till "ctrl" istället. Det är ganska skönt att ha den där. Speciellt om man använder den mycket, tex till emacs.
Super off topics: emacs! YES! Körde den länge, kul den fortfarande används.

--- Mats ---
 
Snida till en snygg toppkåpa i lackad mahogny så kvalar du lätt in top 10 i tråden ;)
 
PrinsValium skrev:
Det här kanske egentligen verkligen inte alls platsar under möbelsnickeri...
Min första tanke var: "Varför?" och den andra var: "Vad kostar det?"

Men seriös är du ju i alla fall!d^_^b
 
vojma skrev:
Min första tanke var: "Varför?" och den andra var: "Vad kostar det?"

Men seriös är du ju i alla fall!d^_^b
Skulle kunna vara definitionen på en hobby som andra inte delar. Deras första tanke blir "varför", deras andra "vad kostar det".

--- Mats ---
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
PrinsValium skrev:
Mappa om den till "ctrl" istället. Det är ganska skönt att ha den där. Speciellt om man använder den mycket, tex till emacs.

emacs?! Vad är det för fel på VI?
/B
 
bengtn skrev:
emacs?! Vad är det för fel på VI?
/B
Absolut inget fel på den, religiöst betingad och mycket använd. Se bara till att ha rätt amerikanskt uttal. Använd brett texas dialekt"V". "I" uttals "Y", så editorn uttalas "why". En editor många gett sig in i.

En av de få där editorn bestämmer vika variabelnamn man törs använda. Ytterst få why-användare törs använda variabler som kallas "dd" eller liknande bra dubbelkombinationer. Ofta kamoufleras det med att istället diskutera hur man vill namnge variabler. :D

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Skulle kunna vara definitionen på en hobby som andra inte delar. Deras första tanke blir "varför", deras andra "vad kostar det".
--- Mats ---
Riktigt bra tangentbord är visst inte billiga. Men oj vilken skillnad... Jag kan varmt rekommendera tex Filco. Dom byggs med sådana tryckkontakter som jag använt, Cherry MX, och dom finns i flera olika utföranden. Olika hårt aktiveringstryck och känsla. Vissa har en liten bump man måste trycka förbi, andra inte. Vissa klickar, andra inte. Det stora är att man till skillnad från ett vanligt tangentbord inte behöver trycka knapparna ner i botten. Dessutom är byggkvalitén mycket högre.

Sedan har jag även köpt ett par tangentbord med Topre-knappar, tex ett Realforce. Det är förstås personliga preferenser, men det är helt klart dom mest välbyggda och skönaste tangentbord jag någonsin känt på. Otroligt välbyggt, förutsägbart och pålitligt. Inte heller här behöver man trycka knapparna i botten. Det tråkiga med den här typen av tangentbord är att det är i princip omöjligt att customisera.

Jag länkar inte till någon sida där dom säljs. Blir kanske lite reklaminriktat då men om någon undrar vart dom går att få tag på är det bara att höra av sig via PM. Allas fingrar förtjänar att få knappa på ett "riktigt" tangentbord!

bengtn skrev:
emacs?! Vad är det för fel på VI?
/B
Att ingen kan det kanske =P Vi använde Emacs i skolan när jag lärde mig. Så på den banan har det fortsatt...
 
bengtn skrev:
emacs?! Vad är det för fel på VI?
/B
Om du inte upptäckt det har du antingen aldrig kört VI, eller aldrig kört något annat :rolleyes:
 
  • Gilla
bobas
  • Laddar…
Oh, don't get me started on that :)

Varför valde du att bygga ett konventionellt tangentbord i byggsats? Visst, förstår det roliga i det men det finns en uppsjö tangentbord i princip identiska med det du byggde.

Cherry MX-switcharna är trevliga, såg att du valt de blåa. Det är min personliga favorit även om jag nog egentligen håller buckling spring-switcharna i IBM:s gamla Model M-tangentbord högre. Model-M-tangentborden är nog mina favoriter över tiden.

Privat och på jobbet kör jag ett Kinesis Advantage (bruna Cherry MX, funderar på att byta dem till blå). de tangentborden är väldigt väldigt väldigt trevliga om man har problem med armar och axlarna. Det enda som jag hållt i som rent ergonomiskt matchar det är Maltrons tangentbord men de är ju så vansinnigt dyra.

Slutligen kan tipsa om Topre RealForce om man gillade de gamla Keytronic Ergoforce-tangentborden. Realforce kräver precis som KT lägre tryckkraft på tangenterna utanför home row.

Emacs? Nope, Vim ska det vara! Komplettera med mutt som epostklient samt insticksprogrammet Vimperator till Firefox och man kan i princip hutta råttan.
 
phl skrev:
Varför valde du att bygga ett konventionellt tangentbord i byggsats? Visst, förstår det roliga i det men det finns en uppsjö tangentbord i princip identiska med det du byggde.
Varför? För att det går såklart =D och för att jag ville göra iaf en liten förbättring av den horribla standard-qwerty-layouten. Min enda "kund" än så länge tycker nog ändå att det bästa med tangentbordet är att han kan programmera om det precis som han själv vill, med macroknappar och liknande. Vilket man också kan med Kinesis Advantage (ett sånt har han för övrigt också...)

Slutligen kan tipsa om Topre RealForce om man gillade de gamla Keytronic Ergoforce-tangentborden. Realforce kräver precis som KT lägre tryckkraft på tangenterna utanför home row.
Och dessutom behöver man till skillnad från ett vanligt "rubber dome"-tangentbord inte trycka knapparna i botten. Sen finns dom med lite olika uppsättningar med olika aktiveringstryck också.



vojma skrev:
Min första tanke var: "Varför?" och den andra var: "Vad kostar det?"
För att det går som sagt, och för att den vanliga layouten egentligen är ganska värdelös =P Jag kan handla direkt från Deltaco till inköpspris genom ett par kompisars företag. Vi kan väl säga att jag nog kan få mellan 50 och 200 st tangentbord därifrån till priset av ett fint tangentbord, beroende på märke. Själv har jag nog däremot lagt ut betydligt mer än så på alla specialbeställda delar...
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.