Tänkte försöka mig på att byta syllarna på huset. Mina väggreglar sitter fästa direkt i
syllen. Hur går man tillväga för att lyfta huset på enklaste sätt när man byter syllen? Vi ska byta syllarna från utsidan och min tanke var att använda 2st 10 eller 20 tons hydraul domkrafter och sedan fästa reglar horisontalt och vertikalt på utsidan på något sätt och sedan lyfta och byta syllen bit för bit ca 2 meter åt gången. Men är det någon som har en bra ritning eller beskrivning på hur man gör detta på bästa sätt, själva fästningen av reglarna på utsidan av huset alltså och lyftmomentet?

och...är det bättre att byta syllen på en hel sida av huset på en gång istället för att ta 2 m åt gången?? Blir det någon skillnad i hållbarhet?
 
Frågan är om det behövs domkrafter.
Kom ihåg att huset är dimensionerat för snölast.
Har du tegelpannor på taket, väger det förstås en hel del.

När jag tittade på, så bytte snickaren syll under tre reglar i taget utan att stampa upp eller liknande. Men det var ett hus med papptak, utan snölast.
Men i ärlighetens namn, stampade han upp när han började med jobbet, men det struntade han med på slutet.

Men du kan kanske byta utan domkraft under en regel i taget.
 
  • Gilla
Torhamncruisers
  • Laddar…
Tack för tipset! Jag har plåttak på mitt hus, dessutom är det bara en 1-vånings utbyggnad som syllbytet ska göras på så vikten på själva utbyggnaden är inte så stor. Men om man bara byter under en regel i taget, blir inte syllbitarna väldigt korta då och blir syllen lika stabil då jämfört med om man lägger längre syllbitar?
 
Att syllen består av mindre bitar har ingen betydelse. Det viktiga är att du får bort det som är skadat så ibland kan man behöva ta bort en bit av väggreglarna och skarva dessa.
Börja att ta bort en del av syllen på den del av huset där en ev. sättning gör minst skada så ser du ju hur stabil konstruktionen är. Inte under ett fönster eller där du har hög last.
Men innan du gör detta hjödmarkera noga på reglarna eller väggen så att du kan justera höjden med domkraft eller träkilar om det skulle bli nödvändigt.

Vad jag har reflekterat på är att man vid syllbyte oftast (inte alltid) inte förankrar reglarna på ett betryggande sätt i syllen. Oftast för att man bara använt kilar mellan väggreglarna och syllen.
Så om ditt hus är känsligt för vindlast bör du förankra reglarna i den nya syllen som du så klart redan förankrat i den bärande konstruktionen. Hålband eller speciella stålreglar funkar fint.
 
K
ur skarvar man reglarna? Måst byta ut en del av mina reglar ca 1 meter upp och undrar om man bara sätter en regel på sidan eller vad som är lämpligast
 
kirderf83: Det finns ett bra inlägg här på forumet angående det: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/155294-hur-skarva-reglar-vid-syllbyte-bild.html

Jag tänkte göra enligt den första varianten, men köra en stödregel på båda sidor om regeln. Sedan tänkte jag även sätta dit några till hela reglar då jag har uppfattningen att om en regel har börjat ruttna så kanske den fortsätter göra det och då är det lika bra att sätta en ny helt ny regel bredvid den för att slippa öppna upp och byta igen i framtiden, eller är det dumt? Någon som vet mer/bättre?
 
  • Gilla
Lars Odeling
  • Laddar…
titanium: tack för tipsen! En fråga dock. Jag har suttit och klurat på hur jag ska höjdmarkera. Troligtvis är jag bara dum, men bättre att fråga än att göra fel. Kan du förklara ytterligare hur man höjdmarkerar. Nu har jag rivit så att bara syll, reglar och innerväggar är kvar på de ställen där jag ska byta syllen (panelen var ändå i behov att bytas). Innerväggen är ju fastspikad i regeln så om jag höjdmarkerar på den så följer ju den med i ett eventuellt lyft, eller tänker jag konstigt nu?
 
  • Gilla
hasv
  • Laddar…
Man sågar av den "trasiga" regeln en bra bit från skadan, hur mycket är jag osäker på, men en gissning är bortåt en halvmeter från den synliga skadan, med hussvamp, tror jag att jag läste 1m.
Sedan sågar du en ny bit som är lika lång som den du tog bort och sätter den på plats.
Slutligen, för att kompensera för att regeln är "av", så har du remsor av 12mm byggplywood( Köp en 12mm skiva och såga ut ett antal remsor i samma bredd som reglarna) på vardera sidan om regeln, fäst dem med många skruvar.
Nu har du "spjälat" den gamla regeln.
 
daysconfused skrev:
titanium: tack för tipsen! En fråga dock. Jag har suttit och klurat på hur jag ska höjdmarkera. Troligtvis är jag bara dum, men bättre att fråga än att göra fel. Kan du förklara ytterligare hur man höjdmarkerar. Nu har jag rivit så att bara syll, reglar och innerväggar är kvar på de ställen där jag ska byta syllen (panelen var ändå i behov att bytas). Innerväggen är ju fastspikad i regeln så om jag höjdmarkerar på den så följer ju den med i ett eventuellt lyft, eller tänker jag konstigt nu?
Om du tar bort reglarna på en större bit av väggen samtidigt så kommer den förmodligen att sätta sig.
Markera med ett spänt snöre på reglarna utefter hela utsidan av väggen. Husknut till husknut t.ex. Markera höjden på samtliga reglar. Då ser du enkelt om du måste justera med domkraft eller kilar.
Det finns även färgmarkeringssnöre sk. snörslå så att du kan få ett färgat rakt steck på alla reglarna. (smidigt :cool:) Sedan är det lätt att spänna upp ett vanligt ofärgat snöre på samma sätt. Om det diffar mellan färgmarkeringen på regeln och snöret, är det lätt att se och justera.
 
När mina föräldrar bytte stämpade firman upp både ute och inne. Dom bytte dock längre bitar i taget och inifrån.
Å andra sidan kan det aldrig skada att vara försiktig, personligen skulle jag stämpa även om jag bara bytte en regel åt gången (kan ju inte skada).
 
Nu var syllbytet klart! Det tog 2 dagar och allt gick förvånansvärt bra. Vi bytte ca 2,5 meter åt gången och använde 3 st stämpar och stöttade upp vid varje regel. Vi lyfte dock inte huset utan stöttade bara upp så att det inte skulle bli några sättningar. Jag blev förvånad över hur enkelt det här jobbet var. Har hört mig för lite med företag som byter syll och de har avrått mig från att göra det själv för det är så mycket som kan gå fel, men bara man funderar lite och tar det lugnt och försiktigt så är detta jobb inga problem.
 
Grattis d^_^b
Kul att du fixade det utan problem.
( Nyfiken ! Var satte du stämparna ? )
 
Satte stämparna intill reglarna med ca 1,5 meters avstånd mellan varje stämp. Sidan där jag bytte var dock en utbyggnad som bara var 4,5 meter lång så det krävdes vara 3 stämpar. Andra sidan jag bytte på behövde jag bara byta halva syllen och det var 4 meter och där använde jag bara 2 stämpar. Tror dock att det hade gått bra även utan stämpar, men det kändes tryggt att ha dem där och det kostade bara 5 kr per dag att hyra dem, så det kändes väl värt pengarna.
 
Hej, hur gjorde du förbindelsen mellan stämparna och väggens vertikala reglar? Skruvade du upp en regel horisontellt på väggreglarna utanpåliggande och stämpade mot denna?
 
Stadigast blir det om man stället stöttorna snett så de stöttar direkt mot väggbandet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.