Maskinen är nu reklamerad...
 
Redigerat:
Hej
vi har precis köpt en sådan maskin på rea, den är från 2008 med motor RM 45.
Går det att komma åt en sprängskiss för motorn? En tanke är att göra om motorn till E85 men efter denna tråd med tankläckage så får jag nog skippa det. Kör nu med alkylatbensin.
Hoppas att vår klippare kommer att funka som den ska...:(

/Olle
 
Jaha dum som mna är har man varit och köpt en likadan maskin, vanligtvis går jag ut på internet och läser om det jag ska köpa men dne här gången impulshandlade jag.

Första gången jag använder den så pajjar snörstarten och snöret åker inte tillbaka som det ska imorn blir det häva köp..... aldrig mer impulshandla
 
läckande tank? hmm det kanske min också gör fick tanka det första jag gjorde´idag när jag skulle klippa (hade haft i soppa tidigare och provkört litegranna förra veckan)
 
Har du nu köpt en ny maskin borde du fått en där läckageproblemet är ett minne blott. Dragannordning och tank ska nu vara separerade.

Min magkänsla säger att det är klokt att lägga till några kronor för att få ett annat motorfabrikat på chassiet eller välja ett annat märke.
 
Jag hade tur, återförsäljaren tog emot klipparen utan krångel. Nu återstår att leta reda på nån annan klippare, antingen en äldre multiclip eller en klippo, hur ser man skillnaden på en en kniv som är multicip eller inte?
 
Ok, så här slutade denna historia för min del:

Jag reklamerade som sagt maskinen för en tid sedan. Stiga reagerade snabbt via min ÅF (Skärholmens Bil och Traktor) och gav mig två alternativ:

1. Ny motor av senaste revision (fortfarande Stigas kina-motor förstås)
2. Pengarna tillbaka utan åldersavdrag.

Jag var först inställd på att uppgradera till en annan Stiga men med Hondamotor, dvs samma chassie men inte Kines-motorn. Av någon anledning dröjde min ÅF några dagar extra med att återkoppla kring priser på Stiga-maskinerna så jag hade lite tid att fingra på några Klippo-maskiner. Efter att ha fingrat lite och pratat med några andra ÅF:ar också (som också säljer både Stiga och Klippo) så bestämde jag mig för att tillföra lite mer budget till detta omköp och kosta på mig en Klippo istället. Valet föll på modellen Excellent S GCV, dvs en maskin som även den har en motor från Honda. Klippo kör ju annars med Briggs&Prutton. Egentligen tycker jag detta är för mycket pengar för en gräsklippare, men givet att jag gjorde den första halvan av investeringen 2007 så kan jag ändå lura mig själv till att tycka det är ok.

Jag har bara hunnit klippa några meter med Klippon men man kan snabbt konstatera att:

1. Känslan i maskinen är lite Mercedes (Klippo) vs Skoda i en jämförelsemed Stiga.
2. Balansen i maskinen när den tippas bakåt för att svängas är avsevärt bättre med Klippon.
3. Hondamotorn låter mindre (dovare) än Stigas motor
4. Avsevärt mindre kraft behövs när man drar igång Honda-motorn
5. Klippon är aningens lättare, men det handlar bara om ett par kilo gissar jag.
6. Klippomaskinen går märkbart snabbare än Stigan med framdrivningen inkopplad.

Det jag möjligen saknar från Stigan är dess konstanta varvtalsreglering. Hondan har ju en traditionell gasspak där man själv kan styra varvtalet - en funktion jag aldrig saknat i Stigan.

Klippresultatet kan jag inte säga något om ännu, men jag förväntar mig inga stora skillnader - Stigan klippte mycket bra som jag ser det.

Tack för alla tips i denna tråd och tummen upp för Skärholmens Bil&Traktor som hanterat detta riktigt bra.
 
MathiasS skrev:
Efter att ha fingrat lite och pratat med några andra ÅF:ar också (som också säljer både Stiga och Klippo) så bestämde jag mig för att tillföra lite mer budget till detta omköp och kosta på mig en Klippo istället.
Ett mycket klokt beslut! :)
 
Immobil skrev:
Ett mycket klokt beslut! :)
Kanske....!

Jag tycker ändå att Klippomaskinerna är orimligt dyra och att Stigas klippare är mer prisvärda. Jämför jag mitt pris på en Stiga respektive Klippo med Hondasnurra så är Klippon 1700 sek dyrare. Det är ändå rätt mycket pengar som är svåra att motivera med sunt förnuft. Tur att inköp av maskiner och verktyg kan göras på andra beslutsgrunder....;)
 
i helgen får jag en röd grangården (stiga) klipparen med en stiga SV40 motor. använd 2 gånger sen paja tanken. jag har tre st tankar från B&S quantum motorer, så jag ska modifiera en tank så att den passar på stigan. köpte igår min första helt nya gräsklippare. blev en partner med en B&S motor på. den med plastförgasaren. jag har hört så mycket ont om dom men jaga tycker den är riktigt bra för 1795kr. inte samma kvalitet som klippo men den klipper så jäkla snyggt, smygklippte lite idag hehe. men som sagt jag är nöjd med partnern. om jag tvättar och gör rent den varje gång jag har använt den så funkar den säkert 25år. tyvärr har ju B&S börjat att göra sina motorer i kina. men än så länge är dom bra.
 
nu har jag lagat min tank på stigan. tog pp100 spackel och la på. det funkade. klippte två trädgådar utan bensinläckage :) . undra om det finns bensin i tanken imån???. kmr med en bild hur jag lagade
 
Hoppas på tur...

Jag har en Stiga Rental med kina motor och elstart.
1.a klippningen för året fick jag köra med choken utdragen!
Jag vet också att den började lukta bensin under jan-feb där den stod i garaget.
Den är tankad med 'riktig' bensin.
Förgasaren byttes på garanti förra sommaren.

Lite blandade frågor, men jag tror att de hör ihop.
Vaför luktade den bensin?
Hur kommer jag till ett läge där jag kan släppa choken när jag klipper?

( Min irritation över klipparen blev inte mindre av att jag fick pop-nita ihop den innan 1.a start)
/E
 
På min stiga rental var det topplockspackningen som hade gått sönder, kolla om skruvarna är åtdragna, på min var dom lösa.
Jag fick min fixad på garanti när den var 2.5 år, dom vet nog att det finns problem med dom här motorerna.
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Cheesen
vicke1112 vicke1112 skrev:
nu har jag lagat min tank på stigan. tog pp100 spackel och la på. det funkade. klippte två trädgådar utan bensinläckage :) . undra om det finns bensin i tanken imån???. kmr med en bild hur jag lagade
Nu måste jag bara göra ett trådlyft....
Håller tanken fortfarande?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.