Petronille skrev:
Aha oj då. Fattade det som att det inte var något problem när det bara var en kabel, men jag är verkligen helt okunnig om detta.:blushing:
Ingen fara, jag kan säkert ingenting om det du jobbar med.

Ta inte mina råd för experttips, det finns andra här som kan detta mycket bättre. Jag försöker mest råda dig att "safa" så du inte får ilskna grannar.

Principen är att idag sitter det troligen/säkerligen en terminering i ditt befintliga uttag. Denna måste "flyttas" till dosan i hallen. Då blir det bara kabel du tar bort.

Tar du bort kabeln utan att ordna ny terminering, tar du inte bara bort kabeln utan även den terminering du har idag. Då kan signalkvaliteten till grannarna påverkas.

Se även inlägg #25.
 
Alfredo skrev:
Ja den teorin var fel... Inte mycket snyggt här inte. :@
Mja, det fulaste är väl färgen ovanpå listen, och åldern på de "vita" dosorna som gjort dem gulaktiga. När det installerades en gång i tiden så såg det nog inte så farligt tokigt ut.
Med en ny fräsch list (av minimal dimension) och nya dosor så blir det ju bättre iaf...

Om rummet ändå skall åtgärdas så är den där trälisten bredvid väldigt attraktiv som möjlig kabelgömmare...
 
Nä ilskna grannar vill jag helst slippa, så det är nog bra.:)
Nu tycker sambon att man kanske ändå ska ha ett uttag någonstans, för eventuella kommande köpare. Ska undersöka vad det kan kosta att flytta på eländet och bila in en kortare ledning. Suck.
 
ampz skrev:
Mja, det fulaste är väl färgen ovanpå listen, och åldern på de "vita" dosorna som gjort dem gulaktiga. När det installerades en gång i tiden så såg det nog inte så farligt tokigt ut.
Med en ny fräsch list (av minimal dimension) och nya dosor så blir det ju bättre iaf...

Om rummet ändå skall åtgärdas så är den där trälisten bredvid väldigt attraktiv som möjlig kabelgömmare...
Listerna är vansinnigt fula, det är jag som försökt måla över dem men det blev verkligen inte snyggt. ;) Dörrlisten funkar nog inte så bra som kabelgömmare med mindre än att man tar bort den, och det är ett hästjobb att ta bort sådana och resten av betongväggen följer lätyt med. Men kanske att man kan plocka bort plastlisterna och göra kabeln kortare, som det är nu sitter antennuttaget väldigt långt in i rummet. Och sedan sätta fast listerna direkt i väggen, tycker det är betydligt diskretare än de där eländiga plastfodralen.
 
Vitt VP-10 rör och latex.....

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Vitt VP-10 rör och latex.....

//Patrik
Vad gör latexen för det hela? Är det något man smetar på, eller menar du ett rör av något slag?:S
 
Petronille skrev:
Vad gör latexen för det hela? Är det något man smetar på, eller menar du ett rör av något slag?:S
Latex använder man för att dölja springor och dyl.
Har man klamrat dit VP-röret med kabeln i så kan man sedan dra en sträng latex mellan dörrfodret och röret, därefter tar man en fuktig svamp och drar jämnsmed och jämnar ut latexet. Blir väldigt bra.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Latex använder man för att dölja springor och dyl.
Har man klamrat dit VP-röret med kabeln i så kan man sedan dra en sträng latex mellan dörrfodret och röret, därefter tar man en fuktig svamp och drar jämnsmed och jämnar ut latexet. Blir väldigt bra.

//Patrik
Hmm tror jag föredrar springorna. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.