Fick taket omlagt i våras och isolerade med 100 mm cellplast på yttertaket. Typisk 1½-plans villa från 70-talet.

Nu är frågan hur jag går vidare för att få optimalt klimat på vinden?

Bör jag sätta igen gavelventilerna och takfotsventilationen? Jag har inte åtgärdat gavlarna alls, bör jag isolera där med på något vis, går det att göra invändigt, eller blir det knas då?

Idag har jag ingen isolering alls där uppe eftersom att den kastades under takbytet (möglig). Ska isolera med lösull tänkte jag, det finns en tunn plastfolie, men läcker säkerligen på sina ställen. Jag kommer inte att riva innetaken, så att sätta ny plast är uteslutet. Spelar det någon roll om jag väljer cellulosa eller glasull?

Jag kommer för övrigt att öka ventilationen i bostadsutrymmet med fläktar i badrum (2) och tvättstuga (idag självdrag) samt ta upp för mer tilluft. Vindsluckan kommer även att tätas då den släpper igenom lite väl mycket i nuläget.
 
Ok, ingen som har några råd till mig? Hur har ni andra med yttertaksisolering löst isolerings- och ventilationsfrågan?
 
Hej!

Är gavlarna oisolerade blir det naturligtvis mycket kallare på vinden.
Jag har 265 mm isolering i gavlarna i mitt hus.

Lite ventilation i gavlarna bör man nog ha.
Det "glömdes bort" på mitt hus, och det har gått bra ändå ;)

Har faktiskt funderat på att installera en sådan här för luften på loftet:
http://www.solarventi.se/index.htm
 
Joco_ skrev:
Fick taket omlagt i våras och isolerade med 100 mm cellplast på yttertaket. Typisk 1½-plans villa från 70-talet.

Nu är frågan hur jag går vidare för att få optimalt klimat på vinden?

Bör jag sätta igen gavelventilerna och takfotsventilationen? Jag har inte åtgärdat gavlarna alls, bör jag isolera där med på något vis, går det att göra invändigt, eller blir det knas då?

Idag har jag ingen isolering alls där uppe eftersom att den kastades under takbytet (möglig). Ska isolera med lösull tänkte jag, det finns en tunn plastfolie, men läcker säkerligen på sina ställen. Jag kommer inte att riva innetaken, så att sätta ny plast är uteslutet. Spelar det någon roll om jag väljer cellulosa eller glasull?

Jag kommer för övrigt att öka ventilationen i bostadsutrymmet med fläktar i badrum (2) och tvättstuga (idag självdrag) samt ta upp för mer tilluft. Vindsluckan kommer även att tätas då den släpper igenom lite väl mycket i nuläget.
Det pratas alltid om att det bygger på höjden. Du har inte en före och efterbild att visa så man kan se hur det verkligen förhåller sig?

Om du vet att plasten läcker på sina ställen så hade iaf jag kört med cellulosa. Den kan hantera fukten bättre. Med mineral kan du riskera att fukten fäller ut och det blir blött i och runt där plasten läcker eftersom du får en högre belastning just där.

Själv har jag ingen ventilation alls på vinden nu. Eller jo, lite drar det väl in på sina ställen genom spåntaket och otäta ställen. Men takfotsventilation har aldrig funnits. Och inga ventiler i gavlarna heller. Gavlarna består av några cm tjocka plank. Nu har jag isolerat lite bättre med cellulosaskivor i takkupan och återfyllt med sågspån på övriga vinden. Ska ha lite koll under vintern för att se hur det går.
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Hej!

Är gavlarna oisolerade blir det naturligtvis mycket kallare på vinden.
Jag har 265 mm isolering i gavlarna i mitt hus.

Lite ventilation i gavlarna bör man nog ha.
Det "glömdes bort" på mitt hus, och det har gått bra ändå ;)

Har faktiskt funderat på att installera en sådan här för luften på loftet:
[länk]

Ok, men om det är så att jag skulle behöva tilläggsisolera gavlarna, visst är det utsidan som rekommenderas även där?

cederbusch skrev:
Det pratas alltid om att det bygger på höjden. Du har inte en före och efterbild att visa så man kan se hur det verkligen förhåller sig?
Jag tycker inte att det syns någon större skillnad innan och efter isoleringen, 10 cm är ju inte så mycket extra på ett tak som man oftast ser på avstånd. Jag kan fixa några före och efterbilder under helgen, får se om jag hittar några bra.

Just nu så lutar det väl åt att jag isolerar med cellulosa-lösull och täpper till, iaf gavelventilationen över vintern. Så får jag väll hålla koll med hygrostat och termometer.
 
Joco_ skrev:
Ok, men om det är så att jag skulle behöva tilläggsisolera gavlarna, visst är det utsidan som rekommenderas även där?
Ut- eller invändigt beror väl på hur väggen i övrigt är byggd.
Man kan ju inte isolera utvändigt med ny panel och allt på gavelspetsarna om inte gavlarna i övrigt behandlas lika.

Jag kan tänka mig att i alla fall 100 mm isolering (invändig eller utvändig) är till nytta.
 
cederbusch skrev:
Det pratas alltid om att det bygger på höjden. Du har inte en före och efterbild att visa så man kan se hur det verkligen förhåller sig?
.
Det var visst lite dåligt med "före bilder" men jag gjorde vad jag kunde, Är du jätteintresserad så kan jag smita över och fota grannens tak, för det är likadant som mitt var innan. Annars kan du kolla på bilden här nedan. Vänster sidan är före och högersidan efter.
 
  • Projekt hus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Ut- eller invändigt beror väl på hur väggen i övrigt är byggd.
Man kan ju inte isolera utvändigt med ny panel och allt på gavelspetsarna om inte gavlarna i övrigt behandlas lika.
Det har du ju rätt i. Jag visualiserade bara en gavel i mina funderingar, och där är det en "joddlarbalkong" så panelen över där täcker enbart vindsutrymmet. Men då blir det till att köra lite lätt invändigt...
 
Bilderna blir jättebra. Man ser att det bygger på lite, men absolut inget som man skulle uppfattat utan jämförande bilder. Nu har du ju visserligen lagt om taket, men om man bortser från det så tycker jag nog ändå att det tjockare taket på ngt sätt gör sig bättre på huset än det gamla.
 
Ursäkta att ta upp en sådan gammal tråd, men det vore väldigt kul att få en statusrapport efter ett antal år. Hur har klimatvinden funkat?, hur gjorde du med ventilationen tillslut?
 
  • Gilla
VillaAnna
  • Laddar…
Uppdatering ett halvår efter önskemål :)

Jag har faktiskt inte gjort så mycket med ventilationen. Jag isolerade med sprutad glasfiber och hängde upp två fuktmätare där uppe, jag har konstaterat att det alltid är bra värden (de ökar något vid kraftig vind ute, men sjunker snabbt igen) så det föreligger ingen risk för mögel.

Det enda jag har gjort utöver ull-isoleringen (vilken jag sprutade med distanser till takfoten) är att installera en fresh-fläkt i badrummet på övervåningen, den går konstant på lågfart och ökar vid fukt.

Så summa summarum är jag toppen-nöjd... Men vem vet, det hade kanske varit fint även utan klimatvinden 😀
 
Lyfter en gammal tråd? Har du råspont och duk under cellplastisoleringen eller är det byggt på ngt annat sätt?
 
Sallesunden skrev:
Lyfter en gammal tråd? Har du råspont och duk under cellplastisoleringen eller är det byggt på ngt annat sätt?
Jag misstänker att frågan inte är ställd till mig, men ger en lägesrapport ändå :)

Har betongpannor, bär- och ströläkt, 100 mm cellplast, takduk och råspont.
Har varit så i sju år nu, och här är kvällens "klimatvärden" kl 23.00:

Ute: 3,2°C, 70% RH.
Inne: 23,4°C, 28% RH.
Vinden: 13,1°C, 57% RH.

Den höga inomhusvärmen beror av L/L-värmepumpen. Ingen annan uppvärmnin.
Men jag har beställt en avfuktare till vinden. Den är helt oventilerad och RH går upp mot 67% ibland.

Gissa om jag är nöjd med konstruktionen :D
 
Alltså om ditt max RF är 67%, behövs verkligen en avfuktare?
 
Jag är inte säker på att mina enkla mätare visar helt rätt.
Och vill inte riskera att komma upp till 70%, som jag inbillar mig är när det börjar bli riskabelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.