Finns goda skäl att tro att patentpolisen/tullen hade skäl att konfiskera/slå sönder klipparna. Det är olagligt att importera saker som inte har giltiga patentavtal, oavsett vem som gör det (privatperson eller företag).
 
pacman42 skrev:
Finns goda skäl att tro att patentpolisen/tullen hade skäl att konfiskera/slå sönder klipparna. Det är olagligt att importera saker som inte har giltiga patentavtal, oavsett vem som gör det (privatperson eller företag).
Frågan då är väl om det verkligen finns patenttvister mellan Husqvarna och imower? Är det någon som vet med säkerhet att det är så? Kineserna är väl inte dummare än att de kan mixtra lite med sin maskin så att den inte inkräktar på något patent. Det är ju trots allt inte spetsforskning det handlar om.

Dessutom säljs väl Automower i större delen av världen och imower verkar också finnas lite överallt utanför Sverige och om det fanns några verkliga patenttvister mellan dessa båda skulle imowern vara bannlyst från åtminstone hela den civiliserade världen. Vilket inte tycks vara fallet.
 
Husqvarna har patent på många grundläggande funktioner i en robotklippare. Det finns orsaker till att de olika märkena har väldigt olika lösningar...

Om det finns patenttvist eller ej har jag ingen aning om, men jag skulle inte vilja chansa. Vet att folk i min bekantskapskrets fått mobiltelefoner från Kina som bryter mot patent konfiskerade i tullen...
 
Slicer skrev:
Hej Jonas i Gbg
Var får man tag i GPS/sms-enhet någonstans?
Kan vara bra att ha även om min Ambrogio Basic sällan fastnar och om den gör det så är det ofta något som jag har ställt till med :)

Varför diskuterar så många här om klipptider*???? Det är ju uppenbart att Ambrogio är överlägsna i detta och att HQ inte vill byta ut till Li-jon batterier pga av att det blir dyrare för kunden men det är ändå vi som får betala i slutändan eller hur?

/Slicer
Jag köpte (lämnade in) min till GPL-shop i Gbg som installerade - det är ett kort som monteras på moderkortet tydligen.
http://www.gplshop.se/automower-tillbehor/gps-kommunikationsenhet.php
 
Hur är det med batterierna i de olika modellerna tex robomow som har blyack eller spelar det mindre roll ?
 
Nu skall min lilla Kurt-Fido (305) in på modifiering. Vänster krocksensor fungerar inte . Tydligen ett vanligt fel på den här modellen.
 
imported_dr skrev:
Hur är det med batterierna i de olika modellerna tex robomow som har blyack eller spelar det mindre roll ?
Enligt test hos RÅD och RÖN nr3 2011, så behövde robomow klippa dubbelt (95 mot 50 min.) så mycket för att det skulle bli klippt. Tror dock att det har med "smartheten" att göra och inte batteriet. Det blev tuvigt annars. Det är inte bara slumpen när AM klipper, men jag vet inte hur den tänker. Tittar man på AM så ser det i början ut som ren slump, men man märker att den är smart och klipper hela ytan utan att platta ner gräset.
Vet en som har Robomow, men den klipper ju hela gräset den med, men jag har inte sett resultatet. Han har en liten gräsmatta, mindre än 500 kvm. Minns inte exakt.

Eftersom jag inte sett resultatet från Robomow, kan jag inte bedömma det korrekt. Läs testet i RÅD o RÖN och gör en egen bedömning. ;)
 
Jag har en 220 AC och den har nu gått 750 felfria timmar. Den klipper och laddar lika länge ca 45-55 min som när den var ny så jag är MYCKET nöjd med batteriet i den.
 
Hej
Jag har en gräsmatta på ca 500kvm. Funderar på att handla en Husqvarnamodell men har svårt att få svar på om det räcker med en Automover 305 eller om jag måste sikta större. Tnaken är att den ska gå på natten ca 24-8, varje natt. Jag har en ganska krånglig tomt med ett par smala, långa områden.

Enligt specen tolkar jag det som att klipparen kommer gå kontinuerligt om jag har 500kvm... vilket inte alls funkar för mig.

Finns det någon bra tabell med rekommendationer eller där någon räknat på det?

Hoppas på svar här då återförsäljarna visar dålig kunskap . :S
/Fredrik
 
Köp inte 305:an om du har 500kvm ! precis som du säger kom den att gå jämt, och vem vill det...,köp 220 istället klarar 1800m2 och med andra ord så hinner den ledigt med din matta på 3 dgr/vecka

jag har ca 900m2 och köpte 230 för att den har bla dubbla batterier snabbare laddning

mm
 
Jag skulle hoppa 305:an och slippa onödigt merarbete då du beskriver din trädgård som ett jobb för 220 ac. Jag har också ca 900 m2 med diverse passager, hinder, lutningar och träd vilket min 220 klarat elegant. Hela min trädgård blir klippt på ca 10 arbetstimmar.
 
Mitt nick börjar också med "to" och jag håller med, 220.
 
> Fredrik.. Min helt ovetenskapliga uppskattning är att om du lät 220:an klippa 24-08 x 2 = ca 8 arbetstimmar klippning så skulle nog dina 500 m2 vara klippt och klart. Detta baserar jag på att min 220 ac som sagt klipper mina 900 m2 perfekt på ca 10 arbetstimmar. :)
 
Jag funderade en stund och beställde sedan en 220 AC på GPL av den anledning ni beskriver. Får den på tisdag. Klippte sista gången manuellt igår..kanske :p
Tack för svaren.
 
Grattis! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.