Jag har läst trådarna om detta som redan finns, men blir inte riktigt klok på det hela. Vi vill alltså måla vårt nylagda furugolv med linoljefärg, och funderar då på några saker.
1. Ska man grundmåla? Jag har läst att man ska måla tre tunna lager, varav det första kan vara utspätt med lösningsmedel (balsamterpentin?). Men är det första lagret grundfärg eller annan färg?
2. Hur lång tid ska det gå mellan lagren? Vad jag förstår tar det ett tag för färgen att härda, men gäller det också mellan lagren? Kan man gå på golvet medan man väntar på att måla nästa lager, om ni förstår hur jag menar? (OM man alltså tänker sig att måla strax innan man reser bort eller så.)
 
Grundmålningen gör du med den vanliga färgen men spär den så du har ca 15% balsamterpentin. Torktiden är ca 3 dagar per lager och du ska slipa lätt efter varje lager.
 
huggan skrev:
Grundmålningen gör du med den vanliga färgen men spär den så du har ca 15% balsamterpentin. Torktiden är ca 3 dagar per lager och du ska slipa lätt efter varje lager.
Ok tack! :) men får man inte gå på golvet alls då? Och vilken typ av slippapper ska man ha, dvs hur fint?
 
Glöm inte att schellackera kvistarna.
 
Runt 200 blir nog bra.
 
huggan skrev:
Runt 200 blir nog bra.
Ok tack!
 
Dr_Jerkyll skrev:
Glöm inte att schellackera kvistarna.
Nej det har jag förstått att man ska göra. Men tack för tipset ändå!d^_^b
 
Det är ett par dagars torktid mellan varje strykning och du kan inte gå på golvet medan det torkar. Varje lager måste vara helt torrt innan du kan stryka nästa. Räkna med nästan två veckor sammanlagt som du inte kan gå på golvet (om du gör alla strykningar i följd). Det finns preparat man kan sätta till färgen för att få snabbare torkning (s.k. sickativ, men det har jag ingen erfarenhet av hur det funkar. Jätteviktigt att färgen är genomtorr! Till skillnad från när man målar vanliga snickerier så räknas färgen som torr när man kan ta på den utan att det klibbar. På golvet vill man ju vara helt säker på att det inte fastnar strumpludd i det nymålade golvet!

Följ tillverkarens anvisningar om spädning av de olika lagrena. Olika tillverkare har lite olika instruktioner kring detta.
 
Redigerat:
Hur gör man med kattskrällena?? Jag ska också måla golvet i ett rum med linoljefärg och det går nog att bygga en landgång över till trappen upp till övervåningen och vardagsrummet kan jag nå genom balkongdörren men alla dessa djur...*suck*

Helene
 
HeleneP skrev:
Hur gör man med kattskrällena??
Helene
Dom har ingen kvalitetskänsla, så jag skulle inte låta dem vara med. :cool:

Nej, skämt och sido (kunde inte låta bli), låt dem vara ute ett par dagar...
 
:DVi har inga kattskrällen men väl en treåring, och han har verkligen ingen kvalitetskänsla när det gäller golvfärger!

Så jag börjar fundera på att måla med äggoljetempera i stället, för att det ska gå liite fortare. Vi har ingen stor lägenhet heller så det är svårt att bo på plats medan man målar.
 
Äggoljetempera går verkligen inte fortare. I allafall inte på golv. Man får spärra av helt enkelt, eller skicka bort familjen, det brukar jag göra... :D
 
TorpSara skrev:
Äggoljetempera går verkligen inte fortare. I allafall inte på golv. Man får spärra av helt enkelt, eller skicka bort familjen, det brukar jag göra... :D
Hmm. Det var Millis på Av jord som sa att man kunde gå på den försiktigt efter ett till två dygn (det gällde då hennes recept avpassade för golv). Låter lite enklare i alla fall än tre dygn som man inte får gå alls.;) Men sedan måste man ju måla om och så vänta ett par veckor innan man möblerar...
 
Ja minst ett par veckor väl, äggoljetempera tar väl egentligen flera månader på sig att härda klart helt.
 
Första strykningen med balsamterpentin brukar bli torr på ett dygn med ottossons, men vänta två som instruktionen säger. Sedan slipar man lite lätt med ett finkornigt sandpapper för att få bort resningarna i träet. Det räcler, du behöver inte slipa mellan varje lager. Sedan tar det två dagar mellan varje strykning. Linoljefärgen har grym täckning då det är mycket pigment i färgen och även om du målar tunt så får riktigt bra resultat. Tips! köp en BRA pensel som kan hålla mycket färg och har ganska styv naturborst. Linoljan flyter ju inte ut som andra moderna färger utan du måste fördriva färgen med penseln för att det inte ska bli för tjockt. Penseln är väl värd pengarna då du kan ha den livet ut om du sköter om den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.