För övrigt så har ju P53-675CMDWEA samma motor på 190cc och 6,5 hk...
 
Får backa och be gode Göran om ursäkt! Ser nu att Partner specar P53-675CMDWEA till 3,2 hk. Märkligt då även denna har 190cc... Sorry igen Göran!
 
Jag är mycket nöjd med min p53a :)
Har dock modellen före som heter P53-675D. Funkar kanon.
Smidigt att ta av och på uppsamlaren.
 
klykan skrev:
Göran, du måste kikat på fel maskin eller så syftar du till ett tidigare inlägg!? Min P56-675SMDW är på 190cc och har 6,5 hk. Den går som tåget och verkar orka i princip hur tung klippning som helst!
OK, Jag är förvirrad nu. Kan någon hjälpa mig?

Denna gräsklippare säljs av Jula för 3495:- och är enligt Jula på 6,5 Hk. Tittar på på Partners datablad har den 2,4 KW (ca 3.3 Hk). Hur stark är den egentligen. Är jag korkad? (troligen...) eller har Jula fel effektsiffra?
 
P56-675 Har 6,5 hk. Detta är jag helt säker på! Har kört mindre klippare med 4 hk som inte är i närheten av denna. Tror till och med att det står 6,5 på motorkåpan till min =) Dessa motorer är ju de största som partner (B&S) har på klipparna. Då vore det märkligt om de trots 190cc var svagast...
 
Ja någonstans är något märkligt.... I databladet jag länkade till står 2.4 KW. Antingen tittar jag i fel datablad, eller så står det r fel i databladet eller så kan jag inte läsa....
 
De anger effekt på annat vis idag också, kan vara det som spökar. Idag måste de ange en medeleffekt som klipparen behöver anv i en normalsituation eller något liknande. Märkligt... Den jag köpt har inte visat en enda tendens att inte orka oavsett gräslängd iaf =)
 
Det kan också vara olika motorer. Jag hade en 51:a som skulle ha 4hk motor. Men det året var 4hk motorerna slut så de kom med 6,5. För priset är det en OK klippare men den är inte rostskyddad på något sätt med många små veck och vrår under kåpan. Hjulen är lagrade direkt i plasten så räkna den inte som något du kommer att leva länge med. Lite dumt också att drivningen inte är variabel.

Men som sagt, för priset är det en OK maskin.
 
Efter en gruppstämning i USA så finns det ingen mototrtillverkare som anger styrkan på gräsklippare i hk. Hk-värdet blev lite uppskrivet, och det luriga är att t.ex. en Briggs&Strattonmotor går att skrämma upp rätt rejält i testbänk utan kniv, luftflter och ljuddämpare monterad och vid ett visst varvtal. Dekaltrimmning helt enkelt. B&S-motorn som blivit marknadsförd i intervallet 4-6,5 hk är i princip samma motor.

Nu anges styrkan dels i kw, enligt en viss standard (som jag inte kan riktigt) och dels i vridmoment. B&S döper nu sina motorer efter vridmomentet i fotpund.

Partnermodellen P53-675 är helt enkelt en Partner som är 53 cm bred och med en motor som har ett vridmoment på 675 fotpund.

Röda Partner är en billigare variant av de svarta. De har bk.a. enklare material i hjul (inte alltid kullagrade och lite vekare ekrar), billigare plast i plastdetaljerna mm men är i gengäld några hundralappar billigare för samma basutrustning. Alla görs ändå i Husqvarnas jättefabrik i USA.
 
Jag vet inte om detta underlättar, men jag har köpt en P53-675CMDWEA på Jula själv i år, och även om jag inte kört den så länge ännu så kan jag intyga att den äter sig igenom iaf 2dm gräshöjd utan något problem alls. Den är tung, men känns manövrerbar. Uppsamlaren är faktiskt riktigt lätt att ta bort och sätta tillbaka. Skall jag gnälla på något så är det att det skulle ha varit mer praktiskt, och mindre slir, med driften på bakhjulen .. =D
 
jag är inne på min andra partner nu. Köpte en förra året som har fungerat helt perfekt tills i veckan. Den sa PANG emot en sten, så motorn blev mos. Skulle kosta runt 3000 att laga (klipparen kostade 2795) så det blev en ny. Nu med elstart, större motor och vario speed. Ska prova den imorgon :) Återkommer med recension
 
Jag lånar tråden trotts att den är rätt gammal. Jag har införskaffat en partner P53-675CMDWEA men jag blir inte klok på hur man laddar den :/. Där finns en kabel från batteriet, en kabel med säkringen som sen går ner till motorn och en liten kabel som sticker ut vid handtaget på klipparen. Manualen förklarar inte särskilt tydligt vart kabeln med säkringen ska gå (den kan gå in i både batteriet och den vid handtaget) och om laddaren ska rakt in i batteriet eller via kabeln vid handtaget (och kabeln med säkringen in i batteriet). Tänkte att nån av er som ägt en sån här kanske kan hjälpa mig. Detta är min första gräsklippare då jag bott i lägenhet tidigare och har aldrig behövt bekymra mig med dessa enkla problem.
Tack på förhand

/Martin
 
Martin Nilsson-Malmkvist skrev:
Jag lånar tråden trotts att den är rätt gammal. Jag har införskaffat en partner P53-675CMDWEA men jag blir inte klok på hur man laddar den :/. Där finns en kabel från batteriet, en kabel med säkringen som sen går ner till motorn och en liten kabel som sticker ut vid handtaget på klipparen. Manualen förklarar inte särskilt tydligt vart kabeln med säkringen ska gå (den kan gå in i både batteriet och den vid handtaget) och om laddaren ska rakt in i batteriet eller via kabeln vid handtaget (och kabeln med säkringen in i batteriet). Tänkte att nån av er som ägt en sån här kanske kan hjälpa mig. Detta är min första gräsklippare då jag bott i lägenhet tidigare och har aldrig behövt bekymra mig med dessa enkla problem.
Tack på förhand

/Martin
Hej Martin. Jag har semester, och läser inte så ofta, MEN jag har som sagt en likadan klippare, dock med äldre årsmodell. Under högerdelen av handtaget går det ett plaströr med elkablar, som innehåller koppling mellan batteriet under plastkåpan på handtaget, startnyckel och säkring. Från detta svarta plaströr går det ut en koppling som sitter löst, och till den har jag kopplat laddaren.

När vi ändå talar om detta - vilken storlek har du på säkringen? Verkar som något barn pillat bort den, och inte heller detta nämns i manualen .. Med det sagt så måste jag säga att klipparen är väldigt lättstartad manuellt, har inte ens orkat ladda den på sistone.
 
  • Gilla
Martin Nilsson-Malmkvist
  • Laddar…
Tack. ja då var det som jag tänkte. Det är en orange säkring som det står 40 på :). Hoppas det hjälper.
Men ja den var väldigt lätt att starta utan elstart, iaf de två gånger som jag använt den hittills.
 
Redigerat:
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Martin Nilsson-Malmkvist skrev:
Tack. ja då var det som jag tänkte. Det är en orange säkring som det står 40 på :). Hoppas det hjälper.
Det lär ju vara en sådan här då!?
amfma-40a_t.jpg

Partner har ju bytt namn till McCulloch (dåligt byte i min mening), och vi får se hur lång tid det tar för supporten från gamla sajten att svara. Inget svar i dag iaf ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.