Hejsan,

Jag håller på att totalrenovera ett tvåvåningshus på ca 120m2. Bottenvåningen ska innehålla kök, tv-rum, badrum och tvättstuga. Övervåningen blir 3 sovrum samt evetuellt ett litet badrum.

Övervåningen tänkte jag inte ändra så mycket på. Det är redan 3 bra rum som endast behöver nya ytskickt. Men bottenvåningen är idag helt oinredd så jag har fria händer. Det enda som inte går att flytta är murstocken och trappan. Dom 4 nedre fönstrena är befintliga idag. Dom tre övre är nya.

Vad säger ni om den bifogade skissen?
Några förslag eller kommentarer?

//Jonas
 
  • radmanso2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer ett annat alternativ. Jag har satt in en ny dörr mitt på huset som blir huvudentré (ev med farstu utanför) och den andra dörren blir flyttad lite och blir "groventré".
Nackdelen känner jag att man "stänger av" mer mellan tv-rum och köket. Det blir mindre "öppet". Fördelen är att tvättstugan kunde göras lite större (åt vänster).

Några kommentarer?
//Jonas
 
  • radmanso3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är trappen också fast? Annars så skulle jag byta plats på badrum och hall samt vända trappen åt andra hållet så att man kommer åt den från vardagsrummet.
 
Lösning nr 2 som kom medan jag skrev mitt svar kan nog fungera om du bygger till en farstu utanför så att det finns en ordentlig hall att hänga kläderna i.
 
Tack för kommentarerna!
Flytta trappan går väl såklart men det blir ju mycket jobb. På övervåningen kommer man upp till en hall som ligger ovanför badrummet på skisserna. Från den hallen kan man gå in i de tre sovrummen. Jag får skissa lite på det.

Ja att bygga en inbyggd farstu har jag också funderat på men det kräver ju en massa bygglov etc. Problemet är att det endast är ca 3m från den nedersta väggen till en grusväg utanför så det blir lite tajt. En liten farstu får det bli i så fall. Dock så skulle nog en vacker farstu bli väldigt fint och göra huset vackrare från utsidan då det känns lite slätt och box liknande idag.
Det är förresten ett torp från 20-talet (rött med vita knutar).
//Jonas
 
Hej igen,

Här kommer en snabb skiss där trappan är flyttad. Jag vet inte ens om måtten på trappan som den är ritad går att göra. Både badrummet och tvättstugan blir bättre med den här lösningen tycker jag.

Jag ritade även en liten fastu vilket också skulle var jättebra.

Nackdelen med den här lösningen är ju att det blir mycket dyrare och mycket mer jobb. Dels krävs en ny trappa och sedan bygga en farstu. Farstun kräver ju dessutom bygglov som jag inte vet om jag får.

Jag tror faktiskt att det blir för mycket jobb.
//Jonas
 
  • radmanso4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänkte på en annan grej... Oavsett vilken planlösning du väljer så vill jag tipsa om ett tvättnedkast från övervåning direkt till tvättstugan om det är möjligt :)
 
Någonting som jag personligen har lite svårt för är när man går rakt in i en vägg när man kliver in i ett hus. Jag gillar bättre då man ser rakt igenom hela huset och ut på andra sidan (om du förstår vad jag menar), det ger en luftigare känsla.

Jag fuderade på om man inte kunde lägga bad och tvättstuga på den vänstra sidan direkt när man kommer in och kök och vardagsrum på den högra. Man behöver säkert parallellförskjuta några fönster, men planlösningen blir luftigare.

Jag har inget bra ritverktyg så jag har kluddat lite i paint, och bara flyttat lite hit och dit utan att kolla vad som är vad på alla skåp och maskiner, men du förstår säkert hur jag menar. :blushing:

Naturligtvis kan man placera köksdelarna i den nedre delen av ritningen också, men det var mera principen jag var ute efter.

Här kommer kluddet:
 
  • radmanso3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack! Det var en intressant idé!

Nackdelen är att det blir stora förändringar i de befintliga fönsterna på den nedre väggen. Fönsterna är idag 120x160 och det i badrummet skulle behövas förminskas rejält eller tas bort. Det är den väggen som är ut mot vägen. Jag är rädd att man förstör husets karaktär om fönsterna blir osymetriska. Men det var en jättebra idé som absolut tål att skissa vidare på.
//Jonas
 
Angående badrumsfönstret tror jag inte du behöver förminska det. Vår granne har i sitt badrum ett fönster som är på 110x180cm. Han har satt i ett slags halvt genomskinligt glas och det ser väldigt bra ut.
Du kan ju också byta plats mellan badrum och tvättstuga om det skulle hjälpa i planeringen.
 
Tack igen för alla förslag och framför allt stort tack till Raceman. Jag har ritat upp Racemans förslag i mitt program med lite småändringar och det ser ut som nedan. Jag tycker det känns riktigt bra! Jag kör nog på detta förslag.

Jag bestämde mig för att göra badrummet på övervåningen lite större så det får plats med badkar där. Så badrummet på nedervåningen kan vara lite mindre med endast dusch. Mellan trappen och murstocken är det ca 110cm, det borde kännas som en ganska ok "öppning" när man kommer in. Var var rädd att det skulle kännas trångt men jag har mätt lite och tror det funkar.

//Jonas
 
  • radmanso5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har inte alls med ämnet att göra, men vad är det för program du ritar med? Verkar vara ett trevligt som nog räcker väl för mina behov.
 
Kan du vinkla trappan där den kommer ner så den inte behöver mynna i hallen?

Man vill gärna om möjligt undvika att behöva passera smutsen i hallen när man rör sig mellan våningsplanen.
 
Hej,

Ja det vore ju bra om man slapp gå i smutsen för att komma upp. Trappan är byggd som den är på ritningen idag. Så att ändra den ger en hel del jobb och skapar merkostnader. Men det kanske skulle gå att modifiera den gamla trppen med en sväng på slutet med rimlig arbestinsats. Får kolla på det. Annars så skulle man kunna flytta ytterdörren lite längre ner på ritnigen. Det kan nog vara en bra ide.

Jag ritar i programmet Cheif Architect:
http://www.homedesignersoftware.com/products/
Tycker det funkar bra och har ett rimligt pris. Jag är dock fortfarande nybörjare.

Jonas
 
Hej,

Här kommer en till ritning där jag flyttat dörren lite neråt så den inte hamnar så nära trappen.

Tack så mycket för alla förslag!
//Jonas
 
  • radmanso5_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.