köpte och installerade toamoan igår, provkörde efter ett litet besök. Vad beträffar gradantalet så var det uppe i 586 så att den inte går upp i mer än 500 stämmer ej. Display (får bara hoppas den håller) tydlig och man kan se avluftstempen och förbränningstempen vilket känns bra. Modell snygg, lättinstallerad känns rustik och robust, går tyst som föregående talare säger. Första intrycket är bra, återkommer efter helgen då jag provkört den mer. Spolningsfunktion verkar vara konstruerat på ett bra och tåligt sätt.
 
a k o: Nej, tempen verkar beroende av vilket program som går igång. Kommer också upp i 550+

Däremot har min Toamoa nu slutat att fungera. Den går ett halvt program innan vi får meddelandet "heat error" och fläktprogrammet går i. Det ska tilläggas att det inte är några problem med installationen (installerades av fackman) och att avluftstempen ligger inom det normala 40-46 grader.

Har fått bra bemötande av Toa Moa än så länge som säger att de aldrig stött på varken display eller övriga problem tidigare. Men men börjar fundera på om man inte borde satsat på den beprövade kortet Cinderella istället.
 
Hej,

har precis samma problem. Heat error lyser och överhettningsskyddet utlöses, trots att utluften inte kommer upp i mer än 40 grader. Har på inrådan av Fusa AB i Nybro (tillverkare) tagit bort lite av isolering kring fläkten. Funkar på lilla programmet , men inte på stora... Förbränningen funkar dock fint - innan överhettningsskyddet löser ut. Hur har det gått med din? Några tips - eller är det reklamation som gäller?! :(
 
Ja, vår toalett fick allt fler problem. Heat error på varje program efter ca 5-15 minuters körning, vilket verkar ha påverkat värmeelementet tillslut eftersom det aldrig blev varv, och slutligen så dog fläkten så toaletten blev obrukbar.

Vi fick en ny toalett och den har funkat bra. Överhettningsskyddet har förvisso slagit i 2-3 gånger sedan vi fick den nya (ca 1,5 vecka) men den funkar klart bättre än den förra. Displayen får det liet jobbigt när den får gå varm (flera personer under ett par timmar) och få dålig läsbarhet.

Jag hoppas att det kommer funka. Cinderellan har inte riktigt samma mått så det blir lite bökigt (fult) om man ska borra nya hål. Jag håller tummarna.
 
Tack acey för snabbt svar! Ja, nu undrar man ju om detta är ett vanligt problem bland nya Toamoa-ägare. Dålig konstruktion eller bara barnsjukdomar... typiskt att man blev testpanel och blev tvungen att betala 25000:- för att köra testprogrammet för konstruktören!! Vore kul om du kan berätta hur det utvecklar sig.
jag håller också tummarna
 
Den lyckan varade inte länge. Efter att ha satt igång toaletten på det lilla programmet igårkväll så står den och går på "cooling" i morse och pendlar mellan 650 - 55 och 1025 grader. Självklart är toaletten kall. Trots reset och omstart så visar displayen fortfarande 600-1000 grader, utan att något händer.

Mitt tips är att hålla sig så långt borta från den här produkten som möjligt. Den är uppenbarligen inte färdigutvecklad och jag har nu avverkat 2 maskiner på mindre än månad. Och det trots användning som jag skulle kalla under det normala.
 
Inte roligt! Blir det ytterligare ett försök, eller är det 10000 till för en ny Cinderella?

Vi fick - efter samtal med tillverkaren - ett nytt överhettningsskydd skickat till oss. Efter installationen av det nya överhettningsskyddet så är vår Toamoa "up an running" igen. För tillfället så funkar det alltså bra, men man blir ju lite orolig efter din historia , Acey.

Vore ju intressant att höra om någon har haft en problemfri resa med Toamoa. Har Acey och jag bara haft otur?
 
Vi ska se vad som händer! Det verkar inte som att överhettnignsskyddet är boven i dramat den här gången. Toaletten har gått klart sin cykel, och står på "cooling". Displayen indikerar 650 grader (fast om jag öppnar och känner med handen är toaletten kall). Problemet med detta är att fläkten står på dygnet runt om jag inte manuellt stänger av toaletten med huvudströmbrytaren.

Jag återkommer när jag pratat med tillverkaren igen. Problemet med att gå över till Cinderellan är installationen. Ett nytt hål måste borras och frågan är hur snyggt det blir. Tror det diffar 9 cm eller något.

Återkommer som sagt. Hoppas din håller i sig nu, då känns det som det finns ljus i tunneln!
 
Jaha, nu hoppas jag att det blir mitt sista inlägg angående Toamoa, för nu överger vi densamma för en uppgradering till Cinderella! Sedan nytt överhettningsskydd installerats funkade Toamoan i 2 dygn, sedan började displayen visa heat error igen trots att fläkttempen inte visade högre än 20-30 grader. Nu har fläkten slutat funka! Nu har vi tröttnat på att verka testbänk!!

Vad det gäller byte och ny installation till Cinderella verkar det vara små och förhoppningsvis inga problem(förutom en merkostnad på 10000...). Enligt monteringsanvisningar på nätet (som f.ö Toamoas tillverkare verkar ha kopierat rakt av...) är det samma mått på rören. Cinderellans ingångshål är dessutom placerat 41.5 cm över golv, vilket är samma som Toamoans. Så några nya fula hål i väggen ska det inte behöva bli. Ta i trä.

Återkommer när nya toan är på plats
 
Dorado: Tråkigt att höra. Vi har fått klara oss utan toalett nu i 3 dagar. Tillverkaren har ignorerat/inte svarat på våra samtal.

Vi kommer också att överge Toamoa, men tyvärr så är inte installationen så enkel. Ingångshålet skiljer sig ca 7,5 cm (41,5 cm för Cinderella mot 34,1 för Toamoa) så det verkar tyvärr bli ett extra hål i fasaden. Frågan är om man kan få kompensation för detta på något sätt. Håll mig gärna uppdaterad med hur det går för dig. Jag reser bort 2 veckor nu, men har bett VVS-butiken gå in och hämta toaletten undertiden. En riktig, om ni ursäktar, skitprodukt.
 
Hej Acey och Dorado!
Jag har nu haft Toamoa i 10 dagar och är redan hjärtligt trött på den!
Senast i morse visar displayen "no fan" och innehållet i pottan har inte förbränts under natten. Går inte få fläkten att fungera, syns inga fel, kollat elanslutningar etc.
Dessutom osar det apa ute när förbränningen är igång,- grannar klagar! Pottan är besvärlig att lossa, man måste helst sitta eller stå på knä framför toan för att ta i hårt för att vrida handtaget mot mitten, är man svag i armar och handleder är det näst intill omöjligt. Återförsäljaren svarar inte på mail (skickat innan jag köpte toan)...
Nej, jag kommer också att skicka tillbaka toan och kräva pengarna tillbaka. Sen får jag se om jag återgår till min gamla Separett eller köper en Cinderella.
Hur har ni gjort och fungerar Cinderella bra? Hälsn.CC
 
Hej Christina,
jag blev övertygad av tillverkaren att ge det ett försök till. Så medan vi var på semester så togs toaletten in och reparerades igen. Den fungerade i två dagar innan den i natt slutade att fungera igen. Fläkten slutade helt att fungera vilket gör att man mitt i natten fick sanera eftersom det annars börjar lukta. Jag håller med dig på övriga punkter också, och dessutom är själva luckan svåröppnad och ganska högljudd.

Dock ska VVS-butiken och Nils där ha all världens eloge. De har hämtat, lämnat, reparerat toaletten och tar nu tillbaka den och installerar en Cinderella.

Hoppas det löser sig, enligt VVS-butiken kommer vi förhoppningsvis kunna installera en Cinderella utan ytterligare skador på fasaden. Jag rapporterar vidare när Cinderellan är på plats.
 
Jag har snart kört toamoan i 3 veckor och upplever samma problem som övriga på forumet
Dessutom öppnar den inte fullt utan man får ibland hjälpa till, vilket inte känns så fräscht. Jag har idag desssutom kunnat konstatera en kondens i displayen samtidigt som knappen för det stora slutat fungera. Har mailat tillverkaren nu och väntar med spänning att höra från dem.
 
Jag hade ingen lust att "göra ett nytt försök" att få min Toamoa att fungera
så nu är den ute ur huset!! Puh! Nu får jag leva med min gamla Separett, som tjänstgjort i
15 år, ett tag till. Det blir nog en Cinderella så småningom men just nu känns förbränningstoa inte så lockande... Ni som bytt till Cinderella, hör gärna av er med omdöme.
 
Nu har även min granne, som köpte en Toamoa samtidigt som jag, skickat tillbaka
sin... Fläktstopp, överhettning, en förfärlig stank när hela toan blev het och inte gick att vidröra. En reparatör hade dagen innan bytt det mesta som gick att byta men det varade alltså bara ett dygn...Ingen skugga ska falla på den lokala elbyrån som sålde Toamoa till oss i god tro, tråkigt att han skulle bli drabbad av den eländiga produkt.q(;^;)p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.