Hej folks!
Någon som vet vad det kan kosta att säkra upp från 25 till 35 Ampere i E.on´s nät?
Transformatorn och matarledningen klarar höjningen och det är ett befintligt abonnemang som skall säkras upp.
 
Har du ett 25A mätarskåp så blir det ganska dyrt att säkra upp till 35A eftersom du måste byta mätarskåp till 63A. Och kanske även byta inkommande serviskabel.

Har du däremot redan ett 63A mätarskåp så kostar det en timmes elektrikertid + en resa att säkra upp. Sen kostar det några tusen mer / år till Eon i fast avgift
 
  • Gilla
akelin
  • Laddar…
Det kan komma till en schablonavgift för att gå över till Gänga 3, som det heter.
Den kan vara på allt från 10k upp till 30k.
Mätarskåp för Gänga 3 kostar 5-10k, beroende på bestyckning.
Behövs ombyggnad i nätet kan det bli riktigt dyrt, men det verkar ju inte som det behövs.

Enklast är väl att fråga dom.
 
Vi säkrade ner från 35 ampere till 25 när vi flyttade in 2002 - 2003 så servisledningen skall nog klara det hela.
Allt ute i gatan, hela vägen till bort till transormatorn är utbytt alldeles nyss.
Detta på grund av att vår inkommande spänning var så låg som 193 volt på en av faserna..
Mätarskåpet är moderniserat och flyttat, tror det var 2004, det gjordes för att mätaren skulle bli åtkomlig för avläsning..
För något år sedan eller var det två kanske så moderniserades den igen och blev trådlöst avläsbar.
Tycker inte det borde kosta 30000 för att säkra upp igen.. men outgrunliga äro E.on..
 
Har du redan ett "gänga 3 skåp" så kommer det som sagt bara att kosta dig elektrikerns tid/resa i engångsavgift samt den högre årliga fasta avgiften från EON.
 
Det är dom tre mätarsäkringarna ute i skåpet du ska ta en bild på, kan inga mått i huvudet, men en gänga tre är nog ca 35-40mm i diameter, kanske lite till. den är iaf betydligt större än den vanligare gänga två.
 
Här kommer bilder.
Hittade en lös liggande med "liten" gänga jämfört med dem som sitter i.

bild.jpg
bild%20(1).jpg
 
det där är gänga tre, så kostnaden blir elektrikerns tid och årsavgiften som blir högre.
 
Japp, du har redan haft Gänga 3 en gång så då är det lugnt.
Det blir som Eyeball skriver här ovan.
 
xouriguer skrev:
Hej folks!
Någon som vet vad det kan kosta att säkra upp från 25 till 35 Ampere i E.on´s nät?
Transformatorn och matarledningen klarar höjningen och det är ett befintligt abonnemang som skall säkras upp.
Först och främst: Behöver Du säkra upp? Ofta räcker det ju med att omfördela lasten mellan grupperna.

Och för de pengar man säkrar upp för, så kan man lika gärna energieffektivisera, så att man inte behöver säkra upp...
 
Först och främst: Behöver Du säkra upp? Ofta räcker det ju med att omfördela lasten mellan grupperna.
Och för de pengar man säkrar upp för, så kan man lika gärna energieffektivisera, så att man inte behöver säkra upp...
Jodå, vi håller på med energieffektivisering som du föreslår, uppsäkring behövs ändå.
Det finns flera anledningar till varför vi behöver mer kräm.
Dels håller vi på att bygga ut vårt bostadshus. (+80 kvm)
Då passar vi bland annat på att tilläggsisolera alla fasader.
Även vinden kommer att få sig en dos lösull, fönster ses över etc.
Sedan tidigare har vi bytt ut en elpanna mot en riktig sedelpress, grundvattenvärme.
Den har nog betalt sig själv några gånger hittills.

Den största anledningen till att vi behöver mer kräm är att vi håller på att bygga ett gästhus.
Det är mycket välisolerat men ganska stort.
Jag kommer att sätta en dalatank och solpaneler som huvudsaklig uppvärmning, får se hur mycket elpatronen i tanken behöver stötta i ett år eller så.
När vi har kört ett år, kopplar jag eventuellt in en värmepump även där, vi får se.

bild2.jpg
bild3.jpg
 
Min elektriker meddelade Eon att vi behövde säkra upp.
Det "ELNÄTSAVTAL K" som de skickade mig angav en anslutningsavgift på 33125 kronor vilket givetvis fick mig att hicka till.
Den prislappen stämmer med schablonbeloppet för en ny anslutning så min spontana tanke var att de missförstått elektrikern.
Jag ringde dem och damen jag pratade med på Eon håller på att "undersöka omständigheterna", vi får se vad hon kommer fram till.
Obegripligt om det skall kosta 33125 för att jag blir en bättre kund hos dem..
Jag tror det hela beror på att Eon misstagit uppsäkringen för en nyinstallation, vi får se var det landar..
 
Om nu detta med 33125 kr, verkligen skulle vara sant, så kan Du ju få en luft-luft-värmepump och/eller en braskammin till gäststugan, för samma pengar. Plus den lägre driftkostnaden framöver förståss...
 
Jag har ändå svårt att förstå varför inte 25A räcker..det är ju inga 400kvm med elradiatorer och korsdrag överallt ni har.
Har ni mätt upp belastningen i vinter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.