Syrventil 5067 vara eller icke vara, snackade med killen som godkännde min anläggning enligt honom fungerar den ändå inte om strömmen försvinner - vattenpumpen stannar också och då kommer det ändå inget vatten att kyla pannan med.(onödig) Det är en ganska dyr pryl och har ännu idag inte behövt den. Inte för att jag nu ska påverka dig men det gäller att ta ett snack med personen som ska besiktiga din anläggning innan du handlar grejer 2500 kan man lägga på annat. Dessutom har du en tank på 5000 liter så vill det mycket till innan pannan går i kok.
Elpatron 6 kW är inte den lite väl liten - kanske 9 eller 12
Lägg lite mer pengar på cirkpumpen eftersom den går 24-7 (kanske en Alpha 2)
Jag kör också med Automix 20 - funkar bra
Kolla upp en UPS pris och vad du behöver så kan du köra utan el (fast)
 
Redigerat:
Hur ofta eldar du vid normal vinter med ca -3 grader i dygnsmedeltem och hur stor yta värms?

Värmer 214m2 och eldade i vintras runt var 5-7 dag. Släpper jag ner tanken till 45 grader i toppen krävs drygt 1.5 ilägg för att fylla den igen.

Systemet består av:

Innova 50
5000 liter tank. Tanken inbyggd och isolerad med lösull.
500 liter sluten expansion kopplad i botten på tanken.
Laddomat 21-100
TVA för varmvatten
Dyr syr och säkerhetsventil kopplad nära pannan.

2 separata system och pumpar för golvvärme respektive radiatorer inkl bivalent shunt.
 
Tack för infon båda två!

Kunde nån beskriva vad lambda är bra för och fördel/nackdel med slutet system?
 
Jag kan försöka någon annan kan rätta mig om jag har fel:
Lambda = Automatisk inställning av lufttillförsel primär, sekundär enkelt beskrivet.
Slutetsystem: fördelar = enkel installation, inget skrymmande exp kärl,mindre problem vid kok i pannan (trycket stiger och säk utlöser)
nackdelar: höjdskillnad?(ska sitta högre än högsta punkt på värmesystemet 1m) om man har det i huset och det rostar sönder vattenläckan kommer som ett brev på posten, annars tror jag inte att det finns så många nackdelar.
Det finns en här på forumet (Matss)som talar varm för övertrycksfritt system, verkar riktigt bra faktiskt men jag tyckte det lät lite väl komplicerat, men det kanske det inte är.Tror du hittar tråden som klistrad på biobränsle.
Ni som läser detta och har större insikt i ämnet kommentera, Tack
 
Ang slutet/öppet system. Det jag fått offert på är alltså ett öppet system då det hade expansionskärl?
Baxisäljaren sa att fläkten i deras panna stannar som en säkerhetsåtgärd om tanken kokar så då kvittar det väll vilket system man har?
 
Om du tittar på Baxis hemsida så rekomenderar de att man ska ha öppet system till vedeldning. Mvh Rikke
 
Det du fått offert på är ett slutet system. Håller inte helt med i silversmedens beskrivning av systemen.

Slutet system: Tryckexpensionskärl (ofta rött) på min 10% av total vattenvolym. Kan placeras "var som helst" och bygger tryck i systemet med en luftkudde inesluten i en gummiblåsa i kärlet. Kärlet är dyrare, kan gå sönder och ställer krav på att resten av anläggningen klarar trycket.

Öppet system: Öppet expansionskärl (ofta rostfritt) på min 5% av total vattenvolym. Placeras över högsta radiator och bygger tryck i systemet med vattenpelaren. Rördragningen kan bli knepigare, men systemet blir billigare, självavluftande och trevligare vid kok.

Övertrycksfritt system: Ett öppet system där expansionskärlet placeras lägre än högsta radiator. Tryck i radiatorslingan byggs upp av cirkulationspumpen och en ventil på returen (vid luftning). Enklare rördragning än öppet, går att använda tankar som inte klarar högt tryck (gammal oljetank t.ex). Radiatorslingan bör vara tät så den inte suger in luft.
 
kotly.com säljer expantionskärl.frakten är inte farligt dyr och inte heller leveransen.har för mig det tog ca 2 veckor.

tänk på att du har mer än 5000liter vatten så egentligen vore det ju bättre med två kärl på 320 liter.då är du ju säker upp till 6400 liter.
 
Om du ska ha slutet kärl måste man ha syrventil som kyler pannan om det blir strömlöst det är ingen risk att tanken kokar men pannan blir en bomb om den kokar och inte säkerhetsventilen öppnar blir mycket ånga av en liter vatten har läst nått om 8000 liter men vet inte om det stämmer.
 
smurfen72 skrev:
Om du ska ha slutet kärl måste man ha syrventil som kyler pannan om det blir strömlöst det är ingen risk att tanken kokar men pannan blir en bomb om den kokar och inte säkerhetsventilen öppnar blir mycket ånga av en liter vatten har läst nått om 8000 liter men vet inte om det stämmer.
Problemet kvarstår ingen el till pumpen som förser syrend^_^boch kyler pannan, men har man kommunalt vatten så förstår jag. Vi på landet får köra med UPS istället för syr
 
silversmeden skrev:
Problemet kvarstår ingen el till pumpen som förser syrend^_^boch kyler pannan, men har man kommunalt vatten så förstår jag. Vi på landet får köra med UPS istället för syr
Vet inte om ups är godkänt ? Men man har väl en hudrofon även på landet den ger väl vatten en stund även utan ström man använder en annan typ av syr ventil vid eget vatten tror den har koll på trycket i radiatorledningen men är osäker.
 
Den dyra syren 5067 är för eget vatten, men om pumpen laddat hydrofor(hydropress) och frugan tagit en dusch så tar strömmen slut precis, då kommer det inte mycket vatten att kyla pannan med.
Slutsnackat om syrens vara eller icke vara det funkar INTE med egen brunn så är det.
Apropå UPS som driver fläkten till pannan och cirkulations pumpen så är det inte många watt ca 170.
En anna sak man kan tänka på är att med Laddomat 21 så kan man vid grova rör (35mm ) erhålla självcirkulation vilket jag var nyfiken på och testa det funkar. Nu vet jag inte TS skulle ha Termovar men eftersom det är Baxi som säljer så tar jag förgivet att självcirkulation kan erhållas.
 
P.g.a att huset pannan står i är lägre än högsta radioatorpunkten kan jag alltså inte ha öppet system. Slutet verkar riskabelt ur vattenläckagesynpunkt, iofs är all rördragning ny..
Övertrycksfritt verkar intressant, får nog lusläsa den tråden som tar upp det!

Har ni tips på tanktillverkare där man kan måttbeställa?

Fick offert på en tank mot slutet system med total volym på ca 6m2 och 15m solslinga och 120L varmvattenberedare på 54 000:-
Tycker det låter dyrt med tanke på att exp kärl kommer till.
 
ma skrev:
Slutet verkar riskabelt ur vattenläckagesynpunkt
Hur menar du här?

ma skrev:
Övertrycksfritt verkar intressant, får nog lusläsa den tråden som tar upp det!
Gör det, det är trevlig läsning :) Övertrycksfritt är ett öppet system.

ma skrev:
...och 120L varmvattenberedare
se till att du får en vv-lösning som inte bygger på enbart en beredare. Komplettera med en förvärmningsslinga eller välj en annan lösning.
 
Jag åker med på Superpacos linje, Vattenläckage - med slutet system? När var och hur?
VV -lösning - denna del är inte lätt, eftersom en beredare i en acktank kyler ju toppen i acktanken, det där med förvärmningsslinga låter ju bra. Se till att ha en lösning så du slipper elda på sommaren - lusten att börja elda på hösten tror jag är viktig, blir ju lite sommarlov från eldningen. Jag har en 120 liters i tekniktanken men denna används sparsamt eftersom den är till verkstan.
Övertrycksfritt - lyckas man tror jag att detta är det bästa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.