Jag körde 110 som "stamledning" till båda wc-stolarna och allt annat 75. Alltså 110 - 75 förgrening med 45 vinkel. Avluftningen hamnade längst bort under platta, upp på övervåningen och upp på taket. Jag kopplade wc på övervåning till detta rör med 110 förgrening.

Se mina jätte fina bilder :)
 
  • Avlopp.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avlopp 2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Snailman
Tack fina bilder:) , hade inte tänkt på att man kan dra upp avluftningen längs takstolen, man vill ju inte gärna ha avluftningens utlopp vid takfoten...
 
Jag hade tänkt mig att dra ut avluftningen i gaveln istället för i taket. Då slipper jag ju ett hål i taket som jag i mitt nuvarande hus har alldeles för många av.
Finns det någon nackdel med det?

Anders
 
Mikael_L
Du ska tänka på att det kan komma att strömma ut fuktig luft ifrån röret.
Därför är det definitivt en dålig ide att låta röret mynna ut på kallvind, som exempel.

I ditt fall kan jag tänka mig att fuktig luft som slår upp mot och kondenserar mot takfot / taksprång inte är helt lämpligt, bara som en tanke ...
 
Mikael_L skrev:
Du ska tänka på att det kan komma att strömma ut fuktig luft ifrån röret.
Därför är det definitivt en dålig ide att låta röret mynna ut på kallvind, som exempel.

I ditt fall kan jag tänka mig att fuktig luft som slår upp mot och kondenserar mot takfot / taksprång inte är helt lämpligt, bara som en tanke ...
Hej Mikael
Kan du bara förtydliga vad du menar med "exempel"? Är det mitt exempel du syftar på eller att låta röret mynna ut vid gaveln? :)
 
Mikael_L
Ut på kallvinden är definitivt en dålig ide, därför tog jag det som exempel.

Jag har inte på något vis uppfattat att det var så du tänkt göra, men det jag ville komma åt var själva tanken att det faktiskt kan komma mer eller mindre stora mängder vattenånga ur röret.
Den vattenångan gör näppeligen någon skada ovanpå taket, då taket klarar regn galant. Men att låta vattenånga strömma ur ett rör och upp mot undersidan av taksprånget känns inte lika säkert. Men visst, det beror på avstånd och sånt med.

Jag tycker du ska försöka få nåt mer svar på om det är OK eller inte, för jag kan väl egentligen inte det här, jag bara försöker tänka efter över vad fukten skulle kunna ställa till med för skada.

Sen kan det finnas fler aspekter, t.ex. lukt in i huset osv, men nu kan jag ännu mindre ... :surprised: ... så nu skriver jag inte mer ...

edit:
Det känns som ett tillräckligt intressant ämne för att starta en egen tråd under VVS ...
Och där är det nog större chans att få bra svar.
 
Redigerat:
Snailman
Försöker komma vidare på diverse håll, men lite klent med svar hittills...

sätter länkar här nedan:

planera avlopp i platta på mark? http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/108799-planera-avlopp-i-platta-pa-mark.html

Hur är bäst att dra ftx rören i lösullen? http://www.byggahus.se/forum/ventilation/108917-hur-aer-baest-att-dra-ftx-roeren-i-loesullen.html

Välja och dimensionera FTX till nybygge http://www.byggahus.se/forum/ventilation/108554-vaelja-och-dimensionera-ftx-till-nybygge.html
 
Jag har en del synpunkter på ditt förslag, men det är lite svårt att se vart du ska ha wc, handfat osv. Kan du skicka din skiss i jpg eller liknande, så ska jag ge dig ett förslag? :)
 
Snailman
Nu när tråden inte är låst längre, så provar jag att skriva lite frågor här igen...

Nån som vet något optimera som har plåt i aluzink typ överbleck underbleck och ståndskiva tex

rännor och vindskiveplåt har jag hittat på optimera redan...

Optimera brukar ha icopal:s produkter

Eller någon annan byggshopp som har aluzinkplåt (med hyfsat pris)

anledningen att jag frågar om optimera är att jag har hyfsade rabatter där...


--------------------------------------------------------------------------------------------------

Om någon har något elschema att dela med sig av tex via pm, för någon nyare villa, så vore jag tacksam, snart dags att fundera på var jag ska ha olika dosor osv...
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.