Bosse_A skrev:
Deras nya modeller har beteckningen 581, Så det är utgångna modeller Elgiganten säljer.
//Bosse
Inte riktigt, 581 är roombas bästa, 563 är snarlik men stödjer inte "lighthouse" samt det ingår fjärrkontroll till 581.
534 är som 563 men schemaläggning.
 
OK. Man kan antingen köpa billiga Roomba för 2tkr, men annars verkar maskinerna kosta 4-6 tkr?! Vilka funktioner är det man behöver, och som ev. saknas/är outvecklade på äldre/billigare maskiner.

T.ex. vad är "lighthouse"?

Jag förstår ju vad schemaläggning är, och tänker mig att jag kan vara utan det. I vart fall på den våning där jag behöver ha plockat undan barn-grejer innan dammsugaren sätter igång. I källaren och på övervåningen där det normalt bli dammigt, men inte ligger grejer strödda så skulle däremot ett helautomatiskt system vara kanon. Dvs. schemaläggning och självladdning (tömning är väl för mycket att hoppas på).
 
bjogul skrev:
OK. Man kan antingen köpa billiga Roomba för 2tkr, men annars verkar maskinerna kosta 4-6 tkr?! Vilka funktioner är det man behöver, och som ev. saknas/är outvecklade på äldre/billigare maskiner.

T.ex. vad är "lighthouse"?

Jag förstår ju vad schemaläggning är, och tänker mig att jag kan vara utan det. I vart fall på den våning där jag behöver ha plockat undan barn-grejer innan dammsugaren sätter igång. I källaren och på övervåningen där det normalt bli dammigt, men inte ligger grejer strödda så skulle däremot ett helautomatiskt system vara kanon. Dvs. schemaläggning och självladdning (tömning är väl för mycket att hoppas på).
Normalt sätt ligger 534 på 3100:- så de e ett riktigt bra pris på den.
Som sagt schema finns inte på den så det du gör är trycker på "clean" så kör den igång.

Roomban städare inte efter ett mönster utan den kör runt över golvet flertal gånger, detta är både plus & minus, plus är ju att den städar på samma ställer 2-4 ggr och den tar upp sånt som kan ha missat, det dåliga är då att den tar god tid på sig.
Lighthouse funkar så att man sätter en i varje rum och då städar den klar ett rum innan det kör in i det andra där lighthouse står, 534 & 563 modellerna förstår inte att det är olika rum utan tar allt som 1.
581 har även lite starkare batteri.

Så om du väljer Roomba och inte brur dig om schemaläggning så kör på 534, om du vill ha schema ta 563 som annars funkar precis lika som 534 och om du vill ha lite mer lull-lull så e de 581.
 
C
:):):)Vi köpte en Roomba 534 !

Milde himmel va bra !

rekommenderas!
 
C
Vi köpte en till, en Samsung:( den lämnar vi tillbaka idag..... Bara instruktionsboken, o ändå är jag van att tillgodogöra mig skriftlig information....Säkert är Samsung "bra" o kul för den teknikintresserade, men vill man ha en bra/enkel funktionsmaskin så är Roomban att rekommendera!:D:D. Samsung är klar underlägsen/långt från Roomban när det gäller att städa o klara hinder:D:D men "virrig" i sitt städande, men hellre virrig o bra städande än ett "pickel"!!
 
Gillar också roomban. Vi har den i ett hus som under renovering är obebott, och städar således inte "löpande" och vanligt. Har dock kört den några gånger och facket blir alltid fullt av damm. Alltså borde den göra skillnad.

I ett stort hus är detta kanske inte den enda lösningen, men ett bra komplement.
 
Hur funkar den mot grus, sand?
 
Jag har roomba 581 och den har inga problem med sand.
 
C
Vi tog med en Roomba till Tenerife dar vi bor pa vintern. Joda. den klarar t.o.m. mycket fin sand,modell damm, o hemma har vi en hnd som harar det klarar den ocksa bra !

Kop den !:D:D
 
Nu väntar vi på en Roomba 563 Pet. Får se hur den fungerar...
 
Ni säljer tretti.se Roomba 520 för 2495kr.
Det känns ju helt klart som ett överkomligt pris.
http://www.tretti.se/hushallsapparater/dammsugare/sjalvgaende/irobot-roomba-520

Men hur är modellen? Finns det schemaläggning på den?


Jag såg förresten på Webbhallen när jag läste om Roomba 531 att den inte klarar av svarta golv.
Stämmer detta och hur kan det komma sig?
Klinkersgolvet i hallen och badrummet blir alltså inte gjort? Isåfall faller ju hela grejen känner jag.
 
Hej på er.
Nu är det första gången nästan som frun föreslår en teknikpryl att inhandla. Vi diskuterade om köp av gräsklipparrobot, men kom på att behovet först är större för en dammsugarrobot. Vi har två katter och centraldammsugare med en megalång slang som vi inte alltid orkar dra fram. Känns som att man kommer att spara tid.
Både att man slipper dammsuga hela tiden och man kommer slippa tjata på ungarna att plocka upp leksaker från golvet, nu kan man hota med att roboten käkar upp dem annars, wink.gif

Började läsa om dem lite hastigt igår, Så jag har en del funderingar.
Funderar på att köpa Roomba 581, det lilla jag läst på recension så verkar roomba vara bättre än Samsungs maskin. Men det kanske ändå är bättre med Samsungen?


1. Klarar den av att dammsuga en tjock ryamatta?

2. Kan man programmera den så pass smart att man säger åt den att vissa rum tar den enbart vissa dagar? Tänker främst på barnens rum, då man inte vill att den går dit dagligen, utan bestämda dagar så att de hinner städa på golvet innan.

3. Siktat in mig på Roomba 581, men ser att det i USa och England släpts en 700 serie, är det värt att vänta på att den serien dyker upp här? Ser man priser i England kostar 780 ca 500 pund, vilket är ca 1000 kr mer än 581. Sen vet man inte vad svenska priser hamnar på.

4. Har läst lite hastight om en som man kan importera från usa ett annat märke som ska sägas vara bra, har dock fått blandad kritik i en tråd i Bygghemmaforumet.

5. Är det sant att Rommba inte klarar svart golv? Har svart klinker i hall och badrum
 
C
Visst klarar den svart golv, det har vi här i Sverige, den klarar också på samma fina sätt, vitt stengolv som vi har i vinterbostaden
 
Ok, enligt en säljare fungerar inte Roomba på helt svarta golv. Men då gör den det?
RYA mattan är väl det som jag undrar mest över om den klarar av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.