Hej,

jag skulle verkligen behöva lite hjälp av kunniga fixare!

Jag och min sambo köpte ett hus i höstas som vi nu ska byta fasad på. Vi kan verkligen ingenting så vi hoppas kunna klara av det med hjälp av er och några "verkliga" kunniga personer i vår omgivning. Dock ingen som ska sköta bygget helt och hållet (förutom vi då :D)

Huset är ett timrat hus från år 1800. På timret är det stående panel och på panelen sitter husets nuvarande fasad- masonitskivor (!?) med stående läkt. Är det för att komma billigt undan som man gjort så, eller har masoniten andra fördelar? Jag kan inte minnas att jag någonsin sett ett hus med masonitfasad...?
Idag har vi haft en hantverkare på besök som vi känner lite grann och hans första förslag var att ta bort läkten och sedan regla för luftspalt på masoniten. Jag tycker det känns lite dumt med tanke på att fasaden är i väldigt dåligt skick med många sprickor och hål (även spikhål som spruckit upp) och för min del skulle det kännas lugnare att ta bort masoniten för att se hur panelen undertill ser ut med röta eller andra åkommor. (Förmodligen är även den i dåligt skick eftersom de ändå har ansträngt sig att sätta upp masoniten för 15-20 år sedan.)
Eller skulle ett alternativ även vara att ta bort även den gamla panelen som sitter på timret och helt enkelt börja därifrån? Jag är inte förtjust i fönster som hamnar innanför panelen, vilket vi i så fall skulle slippa få.
Vi kommer inte att tilläggsisolera då vi inte uppfattar att det drar kallt från väggarna, utan "bara" från golv, fönster och dörrar. Ska man ändå sätta vindpapp eller liknande, eller är det också bara till för att slippa draget?

Jag tar tacksamt mot alla förslag och idéer.
 
  • masonitfasad 014.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • husfasad och byggställning 009.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ola78
Välkommen till forumet! Att man satt masonite är nog precis som du skriver för att komma billigare undan så gå på eran idé om att riva den. Jag hade rivit allt in till naket timmer för att som du skriver kolla ordentligt hur stommen mår och då får ni ju fördelen som du skriver att fönstren inte kommer så långt in i fasaden. Vindpapp bör ni sätta då den hindrar drag ordentligt och drag gör att det känns kallt, dessutom är det en liten kostnad i sammanhanget.
 
  • Gilla
missfixit
  • Laddar…
Tack för ditt svar Ola!

Jag tycker att det låter som det bästa att ta bort allt. Ska man ändå göra om så känns det som att man ska göra det ordentligt. Vad tror du det handlar om för tid på ett ungefär? Huset är ca 10x16 meter och är ca 9 meter upp till nocken. Vi börjar med södersidan som syns på bilden.
 
Ola78
Tiden är alltid svår och uppskatta på gamla hus. Jag bytte fasadbeklädnaden på en gavel förra året. Det dryga tyckte jag var att riva den gamla panelen, när man väl fick upp pappen gick det fortare. För mig tog det knappt 2 veckor och då var jag ensam. Detta var inklusive målning också. Är man 2 kan man nog klara ett hus på vettig tid, när man är ensam blir det mycket springande upp och ner i ställningen, är man 2 kan ju en såga till brädorna medans den andra spikar.


Såg att ni hade en hel del fönster och arbetet runt fönster är också något som är tidsödande. Man ska mäta ut var man ska sätta överblecket och man ska haka ur i panelen för blecket, men man måste göra det. Själv hade jag bara två stora fönster och ett lite på våran gavel och den är inte riktig lika stor som er. Tänkte jag skulle ta och klä om våran andra gavel på semestern så den är räddad:)
 
masoniten kan ha fungerat som vindskydd också, så tänk på att sätta någon form av vindskyddspapp när ni nu gör om fasaden.
 
Ola, vi är två personer och en liten flicka på 8 månader ;-) Fast vi ska nog se till att vara två hela tiden, minst! Vi får ordna barnvakt helt enkelt.
Och hur får man lättast bort gammal panel? Med kofot? (som sagt, jag har ingen erfarenhet alls!) :)
Det där med att "haka ur i panelen" för blecket hänger jag inte riktigt med på, men jag får läsa på om det helt enkelt ;-)

Tänk vad många nya grejer jag kommer att lära mig, haha.
 
hempularen, då ska vi självklart göra det! Det är inget som försämrar husets självdrag och sådant med andra ord?
 
Vad säger alla andra? Är det så man ska göra? Alltså ta bort all gammal fasad in till timmerväggen? Finns det nackdelar med det förutom att det tar lite längre tid?
 
Min taktik hade nog bestått i att riva masoniten och läkt i en första omgång. Om panelen bakom där som befarat är dålig så åker den med in till timmerstommen, om den är bra så det går att lappa och laga ev stanna under masoniten. Tycker en lappad och lagad penel på ett äldre hus med falu rödfärg är riktigt charmigt. Om det hade blivit att riva ända in till timmerstommen pga dålig panel och jag ändå måste regla på för en stående panel hade jag nog dessutom slängt på en 45mm isolering när jag ändå var igång med vindpapp utanpå. Fasaden borde inte flyttas ut så mycket då utan nästan hamna där den ligger idag.

Kom ihåg att undantaget bortkörningen så är rivning oftast enkelt och kul! Dessutom kan ni ordentligt inspektera hur stommen ser ut.
 
Bortkörning av gammalt virke menar du? Det blir inte så mycket kvar eftersom vi kan elda i pannan ;-) Fast jag förstår vad du menar :)

Masonit och läkt åker först, det var min första tanke också. Börjar inte på att riva bort allt i ett hörn "bara för att". Är det någon speciellt isolering du tänkte? Överallt där jag läst har det alltid stått att man inte ska isolera så gamla timmerhus för att inte förstöra något som egentligen funkar bra... Jag är ju inte emot själva isoleringen utan bara om det blir några galenskaper i efterhand som är svåra att fixa.
Och hur gör man i praktiken när man "lappar och lagar"? Jag förstår att man tar bort dåligt virke och sätter på ny, men vad använder man för verktyg där?

Jag ser faktiskt fram mot att börja jobba hårt ;-)
 
Ola78
Catlina skrev:
Ola, vi är två personer och en liten flicka på 8 månader ;-) Fast vi ska nog se till att vara två hela tiden, minst! Vi får ordna barnvakt helt enkelt.
Och hur får man lättast bort gammal panel? Med kofot? (som sagt, jag har ingen erfarenhet alls!) :)
Det där med att "haka ur i panelen" för blecket hänger jag inte riktigt med på, men jag får läsa på om det helt enkelt ;-)

Tänk vad många nya grejer jag kommer att lära mig, haha.

Kofot och hammare duger gott när ni river. Haket i panelen blir för blecket som är över fönstret i och med att det är några mm längre än fodret över fönstret så måste ni haka ur panelbrädan närmast fönstret för att få plats för blecket. Här är en bildlänk så kanske det blir lite lättare att förstå http://www.google.se/m/search?site=images&source=mog&gl=se&q=%C3%B6verbleck%20f%C3%B6nster&sa=N#i=24
 
Ola78 skrev:
Kofot och hammare duger gott när ni river. Haket i panelen blir för blecket som är över fönstret i och med att det är några mm längre än fodret över fönstret så måste ni haka ur panelbrädan närmast fönstret för att få plats för blecket. Här är en bildlänk så kanske det blir lite lättare att förstå [länk]

Härligt! Kofot och hammare it is! Jag tror att vi klarar det, annars får vi ta till hjälp just i de momenten. Tack för länken!
 
Jag tänkte mig en normal 45mm gullfiber eller liknande men det finns säkert de på forumet som kan rekomendera vad som gäller. Ev risker med att isolera ett timmerhus på utsidan ska ni självklart läsa in er på innan ni sätter igång
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.