Jag har en gammal Klippo med drivning, där drivremmen nu har gått av. Jag har köpt en ny, original Klippo, och ska montera den. Enligt instruktionerna är det bara att ta av skydet för växeln, ta av framhjulet och sätta dit den nya remmen.

I verkligheten är det inte så enkelt, och fattar inte hur dom har tänkt.

Att få av skyddet och framhjulet var inget problem. Men när det gäller att få remmen på drivhjulet är det lögn i h-e, eftersom det inte finns utrymme nog mellan drivhjulet och baksidan av skyddet, och det skyddet går inte att ta av (se bilden, drivhjulet är nere till vänster) Är det nån som vet hur det är tänkt att man ska göra?

x685E.jpg
 
Skruva loss den lilla insexskruven på och dra ut det lilla drivhjulet. Trä på remmen och montera tillbaka drivhjulet.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Matti_75 skrev:
Skruva loss den lilla insexskruven på och dra ut det lilla drivhjulet. Trä på remmen och montera tillbaka drivhjulet.
Ja, jag har försökt göra det hela j-a dan, men jag får inte loss drivhjulet, det sitter som berget. Halv burk 5.56 har det gått åt :) Men ok, det är alltså så man ska göra, får försöka i morgon igen...
Tack.
 
Vet inte hur det löste sig med detta ?
Men jag står med samma problem nu, man skall tydligen använda en avdragare för att få bort remskivan/reivhjulet. Inhandlade en avdragare men klorna är ju alldeles för tjocka för att få on mellan hjul och skydd, går knske att modifiera.
Några tips ?
 
Hej !
Fick inget svar på detta hur man på bästa sätt får loss drivhjulet.
Någon som har några tips ?
Har nu knuffat runt klipparen i sommar och tänkte nu göra ett nytt försök att få dit drivremmen.
 
Ja, det verkade hopplöst att få en ny drivrem på plats för mig också.
Men genom att fila ner tänderna på ca 15 cm av remmen gick det att pressan ned den. Om man delar på kåpan - delarna sitter ihop med en skruv - och vrider den nedre delen runt axeln från motorn, så kan man öka den snåla glipan. Och sedan går det att pressa eller slå ner den. Det blir enklare om man är två - en som vrider kåpan och en som pressar ner remmen.
Lycka till!
 
Ok tackar för tipset !
Skall kika på detta, men detbör ju finnas ett bra sätt att ta av drivhjulet så man slipper fila med remmen.
Någon som vet om drivhjulet är delat ?
På någon sprängskiss jag tittade på såg det ut bestå av två halvor, men det kanske är en senre modifiering för att undvika detta problem ?
 
Har en Klippo Compact El från ~90 ca. Mitt drivhjul är delat. Upptäckte det i förra veckan när skruven släppt och allt var på väg ut genom kåpan.
Bytte remmen förra året, men kan inte minnas att jag fick släppa på drivhjulet.
 
Ok !
De är kanke en nyare design än på min gamla, här måste drivhjulet loss för att få dit remmen, alt ev fila ned remmen som föreslagits.
Problemet är bara att få loss drivhjulet på nåt bra sätt !?
 
  • Gilla
Stig Ek
  • Laddar…
Kollade på detta, och det ser faktiskt ut som om drivhjulet är delat.
Tar jag med en plolygrip och ruckar det sp tycks det röra sig lite mot axeln, dår det även sitter en krysskil.
Men det vill inte komma loss och någon plats för avdragare finns inte, har ny dränkt in det med rostlösningsmedel.
Tips och knep mottages.
 
Jag bytte på föreningens Comet för ett par veckor sen, inga problem. Bara lossa lilla skruven i mitten på remskivan så delade allting sig direkt. Var värre att få ihop då det sitter en fjäder bakom som pressar ihop remskivehalvorna och ville trycka bort skruven innan den greppade.

Har för mig att det finns i instruktionerna på Klippo.se för Cometem, för hur man byter remmarna med.
 
Ta ur skruven, ställen lagom stor hylsa på hjulet (grövre än axeln) och knacka på den med hammaren.
 
Ja Ja JA !
Nu är det löst och ny rem på plats !
Knackade som enligt ovan, och sedan gick det att rucka löst.
Det hoppade inte ut, detta då det inte satt någon fjäder mellan halvorna, vet ej om det skall göra det på denna modell ?
Hursomhelst så vill jag tacka för alla svar !
 
Hej! Någon vet som längd o bredd på drivremmen till Klippo "självgångaren" ?, 9021 står det på det rösa chassit, tänkte nämligen inte köpa en dyr orginalrem :)
 
Har en likadan maskin och letade över hela nätet men hittade inget. Så köpte en orginalrem men hoppas att detta hjälper någon annan för snart slutar Husqvarna med att stödja gamla godingar.
Bredden är 1 cm. I löst läge är måttet precis över 112 cm och i monterat/spänt läge 2 cm till.
Orginalrem heter 1762 (5254801-01) till alla gammal självgångare.
 
  • Måttband mäter en drivrem för Klippo självgående gräsklippare med artikelnummer 5254801-01.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Allman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.