En tanke slog mig häromdagen..

Det är inte behörighetskrävande att utveckla/konstruera/tillverka/sälja elektrisk utrustning såsom strömbrytare, VP-rör, kablar, eluttag, säkringar osv..
I dag säljs ju även färdigkopplade elcentraler, bara att skruva upp på väggen. Den som byggt dessa färdigkopplade centraler behöver såvitt jag förstår ingen behörighet? Det går ju under samma regler som utveckling och tillverkning av andra elprodukter.

Men om en hel central får byggas utan behörighet, och sedan kopplas in på elnätet av en elektriker, vad gäller för byggsatshus med färdigdragen el? Byggsatshuset kan väl anses vara en elprodukt likaväl som en färdigkopplad central är det?

Gränsen mellan vad som är behörighetskrävande elinstallationsarbete och vad som är utveckling/tillverkning av elprodukter känns lite svårdefinierbar. Eller har jag tolkat reglerna fel?
 
Det är väl detta med tillverkaransvar, är det fel i modulen eller centralen kan inte elektriken lastas utan tillverkaren, samma som när du kopplar in en spis eller diskmaskin. Förutsatt att elektrikern gjort de kontroller han ska.
Modulrummen kan gå efter ett helt annat lands elregler men så länge det är inom EU är det godkänt att användas i Sverige,
 
Prefab-hus med fördragna elinstallationer kräver behörighet.
 
Krävs det behörighet att förlägga rör i prefab-element i lättbetong? Tror ju inte att prefab företagen har en elektriker med behörighet anställd som bara fäster rör innan gjutning. Måtten och typ av rör mm får de ju av typ el-konsulter som mig mm
Intressant frågeställning i tråden då detta nog aldrig har diskuterats mellan mina kollegor
 
Står ganska klart i föreskrifterna att arbete med allt som avses att användas i en starkstömsanlägning är behörighetskrävande. dvs även rör i prefab om dom ska ingå i ett elsystem, men jag är rätt säker på att någon på "betongfabriken" ganska enkelt skulle få behörighet för just den typen av elarbete. En specilalbehörighet för specifika områden brukar vara enkla att få bara man kan visa att man vet vad man gör.
 
frohike skrev:
Krävs det behörighet att förlägga rör i prefab-element i lättbetong? Tror ju inte att prefab företagen har en elektriker med behörighet anställd som bara fäster rör innan gjutning. Måtten och typ av rör mm får de ju av typ el-konsulter som mig mm
Intressant frågeställning i tråden då detta nog aldrig har diskuterats mellan mina kollegor
Nej det är ju klart. Men montörerna på plats kan ju jobba på någons behörighet fastän de inte är elektriker. Samma med färdigkopplade el-centraler.
 
snaggletooth skrev:
Prefab-hus med fördragna elinstallationer kräver behörighet.
Vad är den formella skillnaden mellan ett prefab-hus och en prefab-elcentral?

elmont skrev:
Står ganska klart i föreskrifterna att arbete med allt som avses att användas i en starkstömsanlägning är behörighetskrävande. dvs även rör i prefab om dom ska ingå i ett elsystem, men jag är rätt säker på att någon på "betongfabriken" ganska enkelt skulle få behörighet för just den typen av elarbete. En specilalbehörighet för specifika områden brukar vara enkla att få bara man kan visa att man vet vad man gör.
Så du menar att även de som tillverkar förkopplade centraler måste ha behörighet?
Vad gäller för de som tillverkar säkringar, eluttag och motorskydd?
 
Det blev lite otydligt så jag tar om det hela.
Man måste skilja på "apparater" och "elinstallationer" och ett prefab hus har en elinstallation som till vissa delar består av apparater.
Dom som bygger färdiga "apparater" sysslar väl knappast med elinstallationer även om deras "apparater" kan användas i en starkströms elinstallation. Så för att bygga tex en central behöver man inte ha behörighet, men däremot för att montera "apparaten" i en elanläggning. Naturligtvis måste tillverkaren kunna visa att varan uppfyller gällande krav. Lägger man däremot rör i en prefab vägg som man vet ska användas till starkström gäller behörighetskravet.
 
elmont skrev:
Det blev lite otydligt så jag tar om det hela.
Man måste skilja på "apparater" och "elinstallationer" och ett prefab hus har en elinstallation som till vissa delar består av apparater.
Dom som bygger färdiga "apparater" sysslar väl knappast med elinstallationer även om deras "apparater" kan användas i en starkströms elinstallation. Så för att bygga tex en central behöver man inte ha behörighet, men däremot för att montera "apparaten" i en elanläggning. Naturligtvis måste tillverkaren kunna visa att varan uppfyller gällande krav. Lägger man däremot rör i en prefab vägg som man vet ska användas till starkström gäller behörighetskravet.
Men du får leta länge om det ska slumpa sig så att du hittar en behörig elektriker som jobbar som gjutare på en betongprefabfabrik. Elrör och dosor sätts av samma gjutare som gör resten. Lurigt.
 
Inte lurigt, har dom inte "orken" att se till att söka begränsad behörighet ( som dom kommer att få om dom söker) så bryter dom helt klart mot regelverket. I mitt tycke mycket småsnålt, kostnaden är ca 2000:- för att få ut behörigheten och i ett så begränsa område kan nästan vem som helst få den begränsade behörigheten.
 
ampz skrev:
Det är inte behörighetskrävande att utveckla/konstruera/tillverka/sälja elektrisk utrustning såsom strömbrytare, VP-rör, kablar, eluttag, säkringar osv..
I dag säljs ju även färdigkopplade elcentraler, bara att skruva upp på väggen. Den som byggt dessa färdigkopplade centraler behöver såvitt jag förstår ingen behörighet? Det går ju under samma regler som utveckling och tillverkning av andra elprodukter.
Om vi tar industrifallet, finns det ett antal standarder, som man bör uppfylla för att utrustningen ska kunna kopplas in, med ett lagom rymligt samvete kan man sedan stämpla CE på utrustningen, då garanterar tillverkarna att prylarna uppfyller de specifikationer som står i det finstilta.
Sedan, är det inte så lätt att veta vilka standarder som ska följas, och då är det enklast att köpa märkeskomponenter. Även om jag vet att ABB tidigare har sålt komponenter som är testade enligt kontorskrav, fastän det är industriprodukter. Gissa hur det gick i EMC-testet!

Men det där med färdigdragen VP-rör i betongelement. Detta är väl gjort efter en ritning, som någon annan har gjort. Då bör väl behörighetskravet falla tillbaka på den som gör ritningen.

Kom ihåg att elektrikerjobb i stort är ett hantverksyrke, där man ska ta hänsyn till förutsägbara risker vid varje installation, kräver mycket högre kompetens än i industrin, där man bara behöver följa en ritning.
 
Så att koppla ihop olika apparater i en normcentral är inte att betrakta som elinstallationsarbete? Enda kraven är att man uppfyller CE?
Betyder det att hemmapulare får bygga elcentraler, så länge någon behörig kopplar in den?

Hmm...
 
Nja, det tillkommer ett litet krav om CEE märkning som knappast nån hempulare kan leva upp till, det har diskuterats till det oändliga i tidigare trådar så därför säger jag inget mera.
 
CE-märkning är inget märkvärdigt. Vem som helst kan klistra på ett CE-märke på en produkt om man anser att den uppfyller alla kraven.
Krångligare än så är det inte.
Det var värre när det fanns krav på S-märkning..

Skulle det vid ett senare tillfälle visa sig att produkten inte uppfyller alla krav så får man inte längre sälja produkten på marknaden. Värre än så blir det inte.
 
Man ska även kunna uppvisa prov och dokumentation omedelbart om dom blir efterfrågade, så det är något mer än en klisterlapp. Men där handlar det om tillverkaransvaret och reglerna för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.