Hej! Nu måste jag göra något åt ventilation i kåken, det är endast självdrag idag. Tror både vi som bor här och huset skulle må bra av ett FTX system, så jag har några, eller ganska många, funderingar så ska försöka ta det i tur och ordning.

Lite bakgrund för den som vill veta
Från början värmdes huset upp med olja men för lite drygt 10 år sedan installerades det fjärrvärme. Vi flyttade in för snart 2 år sedan och innan oss bodde det 2 pensionärer som flyttade ut till stugan i maj och flyttade hem i oktober. Fuktbelastningen har därmed varit ganska låg. Som jag förstår det hjälper oljeuppvärmningen självdraget i huset och när fjärrvärmen installerade blev ventilationen ännu sämre. Vi har haft massor med kondens på fönstrena vår och höst, speciellt sovrummen. Vintertid var det endel is längst ner.

Först funderar jag över placeringen av från och tilluftsventilerna, främst den i köket? Tilluft ska vara så långt in i rummet som jag förstått det. Frånluften i Tvättstugan och Badrummet är låst då det redan finns hål i taket.
 
  • Vent.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns många teorier om hur du placerar don i kök men min är ungefär sådan att du bör få ett naturligt flöde av överluft från de andra rummen som gärna tar med sig det spiskåpan missar samtidigt som du inte ska konkurrera med denna om luften. Det senare är delvis en placeringsfråga men kanske mer en flödesfråga. Förvisso är det trevligt om ditt aggregat tar det som imkanalen missar men samtidigt blir det jobbigare att rensa kanaler. Rimligt rätt placering ger dig en bra start och bra injustering resten.

I ditt fall verkar du ha ett skapligt stort kök så det kan vara läge att köra två frånluftsdon, ett tex till vänster om rektangeln (matbordet?) under "KÖK" i ritningen och den andra till höger om densamma ev ända borta på andra sidan din vägg. När det gäller kanaldragning ser det okay ut men samtidigt borde du kunna optimera en del på kanallängderna med lite smartare dragning om du inte har speciella skäl till varför de går som ritat nu. Tex borde du inte ha så stora flöden tillsammans i "SOVRUM 11kvadrat" och "KONTOR 6,8kvadrat" så de inte kan dela en 125mm från stammen som du delar med en T-del. Likaså bör du kunna korta ner stammen som går till vardagsrummet och sovrummet till höger en aning om den inte måste gå mot yttervägg av någon anledning.

När det gäller donplacering tänk på att den kan skilja lite beroende på vilket don du väljer. Om du kör en strikt hörnplacering som du ritat idag och har ett don med stor kastlängd kan lufthastigheten blir en aning för stor för att rikta luftflödet in mot hörnet (vajande gardiner, damm som samlas på väggen mm). Mer förlåtande är att ta ut donen en aning från hörnen om du råkar få tag på sådana don.
 
Redigerat:
Ska precis installera ett FTX-system hemma. De tilluftsdon som jag har fått ska placeras mitt i rummen. I köket ska det inte vara tilluft utan frånluft. Enl projektören är detta ett normkrav. Vet inte om det stämmer, har inte kollat. För mig verkar det rimligt med ett frånluftsdon i köket p g a matos mm.
 
Kraven kommer från Boverkets byggregler, också kallad BBR12

Ventilationssystem skall utformas för ett lägsta uteluftsflöde motsvarande 0,35 l/s per m² golvarea. Rum skall kunna ha kontinuerlig luftväxling när de andvänds. I bostadshus där ventilationen kan styras seperat för varje bostad, får ventlationssystemet utformas med närvaro- och behovsstyrning av ventilationen. Dock får uteluftsflödet inte bli lägre än 0,10 l/s per m² golvarea då ingen vistas i bostaden och 0,35 l/s per m² golvarea då någon vistas där.
Tilluft skall i första hand tillföras rum eller avskiljbara delar av rum för daglig samvaro samt för sömn och vila.
Frånluft blir då givet detta kök, våtutrymmen etc även om de öppna planlösningar som finns idag ibland medger att du ibland kan ha frånluft nära köksdelen i ett stort kök/allrum och tilluft i samma rum men mer placerat mot allrumsdelen. Det hela beror givetvis på planlösningen
 
Tack myrstack för dina synpunkter.

2 frånluft vid köksbordet ska nog inte vara några problem, likaså att dra flytta in tilluften i vardagsrum och större sovrummet. Viste inte hur nära vägg/hörn man bör placera. Till vardags projekterar jag badrum och det blir lättare ventdragningar och ibland någon schaktlösning. Men då är det någon annan som sagt hur det ska gå och jag får plocka ihop delarna. Att mindre sovrummet och kontoret delar på ett avstick förstår jag inte hur det skulle leda till kortare kanallängd? Min tanke med denna rördragning var att stammarna (Ø125) kommer ligga på takstolarna och när jag viker av går jag ner till Ø100 och samtidigt dyker djupare i spånet ner mellan takstolarna. Men det kanske blir onödigt mycket böjar och påverkar tryckfallet negativt? Vinden är ganska öppen, dock har jag en 6m lång limträbalk mitt i som borde börja vid kylskåpets rygg och ligga ganska precis på väggen bakom och gå en bit in mot vardagsrummet, ca 1/3 in.

Tilluft tänkte jag använda KIR-100 med reflektorplåt och frånluft KVG-100
 
Jag hade nog bara satt en frånluft i köket.Om du nu inte vill öka flödena mer än vad normen säger.
Om man räknar 0,35l/s och m2 så hamnar du på ca 35l/s.
Då hade jag lagt 10 i tvättstuga, 15 i badrum, och 10 i kök.
I mitt tycke ska man inte överventilera. Kostar bara en massa onödiga pengar som man kan bränna på andra onödiga saker. :p;)
 
Segge skrev:
Min tanke med denna rördragning var att stammarna (Ø125) kommer ligga på takstolarna och när jag viker av går jag ner till Ø100 och samtidigt dyker djupare i spånet ner mellan takstolarna. Men det kanske blir onödigt mycket böjar och påverkar tryckfallet negativt?
I det system som jag fick projekterat är alla stammar 125 mm. Avsticken är 100 mm. Närmast FTX aggregatet är det 160 mm. Ljuddämpare och fram till första avsticket.

På tilluften sitter det flexibla ljuddämpare vid varje tillluftsdon. Dessa utgör också en 90-gradersböj på vinden. På frånluften finns bara vanliga plåtböjar eftersom dessa sitter i rum där kravet på tystnad är mindre.
 
Tjoa skrev:
Jag hade nog bara satt en frånluft i köket.Om du nu inte vill öka flödena mer än vad normen säger.
Om man räknar 0,35l/s och m2 så hamnar du på ca 35l/s.
Då hade jag lagt 10 i tvättstuga, 15 i badrum, och 10 i kök.
I mitt tycke ska man inte överventilera. Kostar bara en massa onödiga pengar som man kan bränna på andra onödiga saker. :p;)
Flera don behöver inte innebära ökat flöde i detta fallet utan mer användas för att styra luftflöden. Vid ett don ska dock placeringen vara närmare spis för att hindra överluft mot sällskapsytor med stekos/ånga mm
 
Redigerat:
Segge skrev:
Tack myrstack för dina synpunkter.

2 frånluft vid köksbordet ska nog inte vara några problem, likaså att dra flytta in tilluften i vardagsrum och större sovrummet. Viste inte hur nära vägg/hörn man bör placera. Till vardags projekterar jag badrum och det blir lättare ventdragningar och ibland någon schaktlösning. Men då är det någon annan som sagt hur det ska gå och jag får plocka ihop delarna. Att mindre sovrummet och kontoret delar på ett avstick förstår jag inte hur det skulle leda till kortare kanallängd? Min tanke med denna rördragning var att stammarna (Ø125) kommer ligga på takstolarna och när jag viker av går jag ner till Ø100 och samtidigt dyker djupare i spånet ner mellan takstolarna. Men det kanske blir onödigt mycket böjar och påverkar tryckfallet negativt? Vinden är ganska öppen, dock har jag en 6m lång limträbalk mitt i som borde börja vid kylskåpets rygg och ligga ganska precis på väggen bakom och gå en bit in mot vardagsrummet, ca 1/3 in.

Tilluft tänkte jag använda KIR-100 med reflektorplåt och frånluft KVG-100
Menade att du kan dra upp en 125mm vinkelrät mot stammen rakt mot fönstret (11kvadrat sovrummet) för att sedan sätta ett T-rör med anslutningar till respektive rum. Då får du dra in ventilen lite mot innerväggen i ditt sovrum men det borde inte bli några problem. Din lösning fungerar dock helt utmärkt som den är idag.

Vilka flöden räknar du med i stammarna när du planerar att använda 125mm? Tänk på att hålla lufthastigheten i kanalerna till under 3 m/s för att hålla ner ljudnivåerna. Egentligen kan du gå hela vägen med 125mm till dina don utan att gå ner även om jag tror du inte behöver oroa dig extremt mycket för kraftigt tryckfall om du har en relativt lättarbetad vind att hålla dig i utan allt för extrema kanaldragningar. Dock går det ju alltid att spendera lite tid att räkna fram teoretiska tryckfall i ditt system om du har exakt kanaldragning, dimensioner och längder.

Ett tips både för enkelhet att installera och ljudnivåer är att köra flexdämpare den sista biten mellan don och kanal
 
Redigerat:
Vi har en ny kille på jobbet (Föräldraledig just nu) som jobbat endel med ventilation tidigare, dock inte så mycket villaventilation. Han kollade på mina ritningar och siffrorna som Tjoa tog upp känner jag igen när han kollade, därav Ø125 rör som stam. Sen var det bara 125 anslutningar i aggregatet jag tittat på, Heru 90T EC2. Jag kör ju lätt med 125 hela vägen om det påverkar ljudet nämnvärt. Har sovit i hus som varit helt galet feldimentionerade/justerade då det vinit ordentligt från ventilerna. Vill gärna har det lika tyst som nu men det förstår jag att det inte går att uppnå, men vill komma så nära det går. Har räknat med flexdämpare (AKU-COMP) både direkt från aggregatet och i alla don. Dom 2 stora efter första böjen är SLCU-125-1200-100, vet inte om det är nödvändigt med så stora? Har läst här på forumet och sett rekommendationer att ta så stor man får plats med så jag tog det största jag hitta utan att överdriva :D
 
Vad har du ritat med för program?
 
Det låter om om du har ett vattenburet uppvärmningsystem idag, varför inte bara sätta in ett frånluftsventiler/system och sätta in tilluftspjäll i fönster? Eller vill du komma åt en energibesparing samtidigt?
 
Segge skrev:
Vi har en ny kille på jobbet (Föräldraledig just nu) som jobbat endel med ventilation tidigare, dock inte så mycket villaventilation. Han kollade på mina ritningar och siffrorna som Tjoa tog upp känner jag igen när han kollade, därav Ø125 rör som stam. Sen var det bara 125 anslutningar i aggregatet jag tittat på, Heru 90T EC2. Jag kör ju lätt med 125 hela vägen om det påverkar ljudet nämnvärt. Har sovit i hus som varit helt galet feldimentionerade/justerade då det vinit ordentligt från ventilerna. Vill gärna har det lika tyst som nu men det förstår jag att det inte går att uppnå, men vill komma så nära det går. Har räknat med flexdämpare (AKU-COMP) både direkt från aggregatet och i alla don. Dom 2 stora efter första böjen är SLCU-125-1200-100, vet inte om det är nödvändigt med så stora? Har läst här på forumet och sett rekommendationer att ta så stor man får plats med så jag tog det största jag hitta utan att överdriva :D
I fallet med ljuddämpare är större = bättre så länge man får plats med dessa och inte installerar i en anläggning med extrema tryckfall. Om du dessutom har upplevt ett riktigt dåligt hus och vill undvika sus och oljud så fläska på med dämpare. Flexdämparna underlättar även installationen som sagt.

En kort gissning på dina flöden utifrån hur stort hus du har så klarar du lufthastigheten i kanalerna utan problem vid 125mm stammar.
 
Tittade på dom två donen du hade tänkt att ha till installationen.
Jag hade nog inte kört 125 stammar ända ut då du har väldigt små luftflöden i donen.
Innebär att du kommer få strypa dom väldigt hårt för att få ut luften överallt.
Möjligtvis att man kunde kört en 125 till det stora rummet.
 
ltfrebac skrev:
Vad har du ritat med för program?
Helt vanlig basic Autocad

ltfrebac skrev:
Det låter om om du har ett vattenburet uppvärmningsystem idag, varför inte bara sätta in ett frånluftsventiler/system och sätta in tilluftspjäll i fönster? Eller vill du komma åt en energibesparing samtidigt?
Jepp vattenburet är det. Jag läste ett examensarbete från 2005 om "Energianvändning och livscykelkostnad för ventilations- och uppvärmningssystem i småhus" som jag hittade här nånstanns i forumet. Efter att ha läst en bit börjar jag faktiskt fundera på en frånluftvärmepump, men efter att ha plöjt genom hela insåg jag att det är FTX jag är ute efter. Det är framförallt komforten i huset jag vill förbättra, och värmekostnaderna kommer lite i andra hand, även om jag vill minska dom. Vi har haft väldigt golvkallt så därför ska jag till veckan byta fönstrena och därefter ta tag i ventilation. För 2 vintrar sedan ålade/kröp vår flicka omkring i huset, tyckte synd om henne för golven var så kalla, men hon var mest glad att hon äntligen tog sig fram :) Nu har vi en ny liten som kommer åla här i huset till vintern så hoppas på en stor förbättring, annars får han hålla till i köket och hallen där det nu är golvvärme.

myrstack: Då behåller jag nog dämparna om dom inte är alldeles för hiskeligt dyra, annars får jag kanske köra på något mindre.

Tjoa: Tack, tänkte inte alls på spridningen av luften utifrån storleken på ventilen.
Nu blev jag velig gällande ventilerna, finns det bättre allternativ, någon typ som Patrick E har som ska placeras mitt i rummet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.