Efter ca 2 dygns bra väder så har mina solfångare laddat 2250 liter 20 grader:D:D från 40 till 60 grader!! Ganska imponerande tycker jag, imorgon ska det bli fint igen får se om det blir lite mer. Ska bli dåligt väder i helgen och då blir det antagligen ingen sol, bra att ha värme i tankarna. Kör för närvarande ut värme på stengolven och till varmvatten.
Ni som har solfångare hur mycket laddar ni i grader och hur stor volym, samt hur mycket använder ni och till vad?
Tycker att det vore trevligt med lite mer fart på det här ämnet, dela med er.d^_^b

Jag kör min första hela säsong därför lite extra exalterad, har inte eldat en gång under hela Juni, kan medge att jag är sugen på att starta eldandet igen men ska se hur änge jag kan köra på bara solvärme i år, Oj lång mening....
 
Vad ska du använda dess värme sommartid?

Och vad har du för grejor? Är nyfiken på solvärme.
 
Sommaren kan va varm men även kall med sol, det är klart inte som på vintern MEN.
Jag har ganska stora ytor stengolv och har man ingen värme alls på dem så blir det riktigt kalla. Har varit hemma hos flera med stengolv och snåla som vissa är stänger dom av allt i maj och öppnar inte slingorna förrän i september. Det går ta mig f-n knappt gå på golven det värker i fötterna, hos oss är det varma golv året runt. En annan sak är varmvatten det vill man ju ha, många säger att det inte lönar sig med solvärme endast för varmvatten, jag ser det som en bekvämlighets grej att inte behöva elda på sommaren utan solen sköter del av varmvatten. Jag har nämligen en slinga som förvärmer vattnet innan VVB den slingan ligger på ca 30-40 grader vilket gör att VVB elpatron går ca 2 ggr per dygn ca 30 min altså totalt 1 timme X 3 kWh = 4,20 kr/dygn
VVB 200 liter och acktanken som förvärmer 150 liter total 350 liter många duschar, framförallt frun gillar att stå i duschen länge så där kan hon stå en timme om hon vill. Tonåringar vill också duscha har 2 st.
Mina solfångare köpte jag i Kina tillsammans med en kompis direktimport, från företaget www.meirungroup.com mycket bra grejer till fantastiskt pris. Betalade ca 25 tusen för en plansolfångaranläggning på 8 paneler 16 kvm (tyska tinoxmodellen) soldator SP226 div kopplingar exp kärl då är moms,frakt, tull , inräknat. Soldatorn kostade 285 dollar!! här hemma har jag sett ett företag som säljer den för ca 8 tusen, exakt samma.
Jag skulle aldrig betala 50-75 tusen för en solanläggning men för de slantarna jag la ner så tycker jag att det är helt ok.

Loggar sol/ved, total 24 mätpunkter www.e-logger.se/pub?Tallbacken
 
Redigerat:
Det känns så himla bra i hela kroppen när man kan producera egen värme/el med hjälp av solfångare/-celler.

Kanske OT men jag är lika glad som dig för min solcellsanläggning. Jag har TV, stereo och lampor på... Ändå hinner jag inte göra slut på energin :)

Det är en bra känsla när man kan utvinna energi utan att det tär på moderjord eller att elbolagen håvar in pengar.


/C
 
Nästa steg för mig blir solceller eller vindkraftverk. Har hittat ett vindkraftverk som man kan koppla direkt till elpatron i acktank utan att gå via elskåpet (elbolaget behöver inte veta hur mycket el jag prducerar) bara på 2 kw men ändå, visst är det häftigt. Solcellerna blir lite för dyra tycker jag och ytmässigt stora, speciellt off grid anläggningarna. Kollade en den skulle kosta ca 100 papp efter bidrag....
Vindkraftverket behövdes inget bygglov, ska hämta in en offert tror jag o se. Detta skulle vara ett komplement efter sommaren när det börjar blåsa på hösten och hela vintern o ha som underhåll i acktanken den ligger o värmer hela tiden.2 kw är väl inte så mycket men ändå lite.
 
Kolla och jämför vindkraftverken med de som finns på www.24volt.eu. Där har du teknisk hjälp i överflöd från honom som har sidan. Det är nämligen både en entusiasmsida och webbshop.

Nej, jag har inget att göra med sidan.. jag är bara en kund som är fruktansvärt nöjd med servicen och priserna. Dessutom all info om inkoppling/kalkylatorer m.m. är guld värt och gratis.

Hur fungerar vindkraftverk på vintern? Eller låser man dem pga. frysrisken eller slitaget om oljan blir till sirap?

/C

/C
 
Tack för tipset. Vindkraft på vintern ska väl funka tror jag, tror inte det är mycket olja i verken.
 
Mikael_L
silversmeden skrev:
Nästa steg för mig blir solceller eller vindkraftverk. Har hittat ett vindkraftverk som man kan koppla direkt till elpatron i acktank utan att gå via elskåpet (elbolaget behöver inte veta hur mycket el jag prducerar) bara på 2 kw men ändå,..
Jag vet inte om jag behöver nämna det, du har kanske redan koll.

Men ett bygglovsfritt vindkraftverk (2 meter svepande yta) lämnar knappast några 2kW.
Säljarnas siffror är alltid uppblåsta något oerhört, ty annars skulle man aldrig få sälja något verk.

För hur tycker du det skulle låta med siffrorna, "verket lämnar 190W i årsgenomsnitt och kostar 59.000:-, ska vi beställa ett nu?"

På 24volt finns det lite vindkraftskalkylatorer, och där kan du snabbt se att med 2 meter svepande yta så börjar det närmast krävas stormstyrka för att ha 2kW tillgänglig energi, räkna sen bort lite pga av verkningsgraden.

Jag skulle hemskt gärna själv bygga upp ett litet vindkraftverk som ett roligt teknikprojekt, men bara som hobby alltså, jag skulle aldrig räkna med någon lönsamhet.

Fast å andra sidan, varje kWh som jag inte betalar vattenfall (eller e-off eller ... skriv själv in ditt bolag) känns ju värd minst 10 kr ... :cool:
 
Det laddar på även hos mig. I går var det 88° i botten på min 1800 liters acktank.

Den laddar jag med 7 st Lesol5AR som är seriekopplade 3+4.
 
Mikael_L skrev:
Jag vet inte om jag behöver nämna det, du har kanske redan koll.

Men ett bygglovsfritt vindkraftverk (2 meter svepande yta) lämnar knappast några 2kW.
Säljarnas siffror är alltid uppblåsta något oerhört, ty annars skulle man aldrig få sälja något verk.

För hur tycker du det skulle låta med siffrorna, "verket lämnar 190W i årsgenomsnitt och kostar 59.000:-, ska vi beställa ett nu?"

På 24volt finns det lite vindkraftskalkylatorer, och där kan du snabbt se att med 2 meter svepande yta så börjar det närmast krävas stormstyrka för att ha 2kW tillgänglig energi, räkna sen bort lite pga av verkningsgraden.

Jag skulle hemskt gärna själv bygga upp ett litet vindkraftverk som ett roligt teknikprojekt, men bara som hobby alltså, jag skulle aldrig räkna med någon lönsamhet.

Fast å andra sidan, varje kWh som jag inte betalar vattenfall (eller e-off eller ... skriv själv in ditt bolag) känns ju värd minst 10 kr ... :cool:
Titta på www.windon.se 2kw vindkraftverk där finns något man kan koppla direkt till elpatron, har beställt prospekt och pris. Säkert dyrt men det ska tydligen ge 8-10000 kWh per år vid gynnsamma förhållanden. Låter bra i alla fall.
 
roli skrev:
Det laddar på även hos mig. I går var det 88° i botten på min 1800 liters acktank.

Den laddar jag med 7 st Lesol5AR som är seriekopplade 3+4.
Grattis! Den värmen klarar du väl dig ett tag på? Hur mycket värmer du (yta) och hur många dagar klarar du dig.
 
Just nu är golvvärmen stängd. C-pumpen drar en massa onödig energi till ingen nytta då slingorna ändå inte kallar på någon värme.
Men annars är det sutteräng hus i två plan + garage, totalt 267m², som värms med golvvärme.
Hur länge som jag klarar mig när acken är full har jag faktiskt aldrig riktigt kollat upp (kanske är dax nu) men en 4-5 dagar är det nog minst, något mindre ifall golvvärmen också går.
 
roli skrev:
Just nu är golvvärmen stängd. C-pumpen drar en massa onödig energi till ingen nytta då slingorna ändå inte kallar på någon värme.
Men annars är det sutteräng hus i två plan + garage, totalt 267m², som värms med golvvärme.
Hur länge som jag klarar mig när acken är full har jag faktiskt aldrig riktigt kollat upp (kanske är dax nu) men en 4-5 dagar är det nog minst, något mindre ifall golvvärmen också går.
Då kör du bara varmvatten till dusch, bad och att tvätta bilarna med?d^_^b
 
Just det. Plus att det snart är dax att ta fram ungarnas "lilla" plaskpool på 11 m³. Då är det bra att ha en full acktank, då det går att bada mycket fortare om man fyller med ljummet vatten istället för med bara kallt vatten.....
 
silversmeden skrev:
Då kör du bara varmvatten till dusch, bad och att tvätta bilarna med?d^_^b
Det är så jävla gutt att tvätta bilen med varmvatten d^_^bd^_^bd^_^bd^_^bd^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.