pappskallen skrev:
microugnar med fler knappar än en grafräknare..... *ryyys*. Både fult och krånglig toch dessutom ett riktigt tråkigt inslag då man ska laga mat gemensamt med goda vänner tex.
Jag hade ågren och tänkte som du när vi skaffade vår nuvarande inbyggnadsmicro. 16 knappar i en lång rad under luckan :wow: Huga, huga, den där kommer jag aldrig kunna hantera... :O

MEN, det visade sig att man endast behövde trycka på EN knapp (start) sedan var allt klart. Om man inte är nöjd med förvalda tiden som visas, behöver man bara vida lite på vredet i mitten. Faktiskt mycket enklare än vår gamla hederliga från hedenhös. d^_^b
Dessutom jäkligt snygg och tyst, ingen roterande tallrik gör att den är lätt att göra ren, samt att ugnen rymmer mer. Numera är jag jättenöjd med det köpet. :)
 
Redigerat:
R
Mitt idealkök har laminatskivor (billiga, tåliga, krossar inte glas) och en riktig rostfri diskbänk av gammal hederlig modell. Nedsänkt kände jag en som hade och det var bara rent överjävligt.

Sedan vill jag egentligen ha en köksö med en tålig skiva mitt emot spishällen som man kan använda till att förbereda mat och skiva diverse saker på. Helst med en liten ho med vattenkran så man kan skölja saker där. Den riktiga diskbänken skall istället vara anpassad för att diska plåtar, grytor och kastruller som man inte kör i maskin och helst skall där finnas en såndär "handdusch".

Inbyggnadsugn är ett krav, jag är bara 1,85 lång, men har långa ben och jag avskyr verkligen att behöva närmast krypa på golvet när jag skall ha ut något ur ugnen. Diskmaskinen är bättre nervid golvet, på grund av risk för läckage. Dessutom kan man dra ut facken i en diskmaskin.

Och så helst vitvaror i svart. Rostfritt blir det fingeravtryck på bara man tittar på och på vita så syns varenda liten fläck (eftersom matfläckar sällan är vita). Ja, jag vet att man kan städa, men tänk att man får oväntat besök dagen efter en sen kväll, då vill man att det skall se okej ut.

Och varför har man vanliga skåp vid golvet? Använd lådor för bövelen! samma sak som med ugnen, jag vill inte ligga ned för att se var den där grytan har tagit vägen.
 
Richard Andreasson skrev:
Diskmaskinen är bättre nervid golvet, på grund av risk för läckage.
Är risken för läckage mindre vid golvet?

Oavsett var du placerar maskinen måste du ändå ha en matta under (om du skall följa försäkringsbolagens krav vid nya köksinstallationer).

Jag har också min maskin vid golvet, men det beror på att jag tyckte att det var lämpligast med tanke på kökets utformning.
 
R
eviljava skrev:
Är risken för läckage mindre vid golvet?

Oavsett var du placerar maskinen måste du ändå ha en matta under (om du skall följa försäkringsbolagens krav vid nya köksinstallationer).

Jag har också min maskin vid golvet, men det beror på att jag tyckte att det var lämpligast med tanke på kökets utformning.
Nej, risken för läckage är väl ungefär samma, men om maskinen befinner sig en bit upp finns det stomme under den och kanske ett skåp, som då riskerar att bli fuktskadat, oavsätt matta eller inte. Sedan kan man väl argumentera för att varje extra centimeter rör rent statistiskt ökar risken för läckage i röret, men det är bara teori. Men jag tycker det är "bättre" om vattnet rinner rakt ut på golvet och inte måste falla 30-40 cm först.

Sedan tycker jag det ser konstigt ut också. Det blir inget bra, om man nu inte gillar minimalistiska kök i fyrkantsdesign. Jag har en mer traditionell smak.

Och visst, skydd under diskmaskinen skall man alltid ha.
 
Richard Andreasson skrev:
Nej, risken för läckage är väl ungefär samma, men om maskinen befinner sig en bit upp finns det stomme under den och kanske ett skåp, som då riskerar att bli fuktskadat, oavsätt matta eller inte. Sedan kan man väl argumentera för att varje extra centimeter rör rent statistiskt ökar risken för läckage i röret, men det är bara teori. Men jag tycker det är "bättre" om vattnet rinner rakt ut på golvet och inte måste falla 30-40 cm först.

Sedan tycker jag det ser konstigt ut också. Det blir inget bra, om man nu inte gillar minimalistiska kök i fyrkantsdesign. Jag har en mer traditionell smak.

Och visst, skydd under diskmaskinen skall man alltid ha.
Jag har visserligen en matta, vattenlås samt vattenlarm så ett ev. läckage skulle upptäckas ganska omgående.

Men om jag trots allt får ett läckage (modell större) så måste jag byta ut mitt ekgolv och då spelar knappast en spånstomme mer eller mindre någon roll. (om jag nu hade haft maskinen på högre höjd)

För övrigt är inte antalet centimeter rör avgörande. Det är rörkopplingarna (och själva maskinen) som orsakar de flesta läckage.
 
R
eviljava skrev:
Jag har visserligen en matta, vattenlås samt vattenlarm så ett ev. läckage skulle upptäckas ganska omgående.

Men om jag trots allt får ett läckage (modell större) så måste jag byta ut mitt ekgolv och då spelar knappast en spånstomme mer eller mindre någon roll. (om jag nu hade haft maskinen på högre höjd)

För övrigt är inte antalet centimeter rör avgörande. Det är rörkopplingarna (och själva maskinen) som orsakar de flesta läckage.
Ja, jag vågar inte det eftersom jag reser mycket i tjänsten och det kan ta en vecka innan det upptäcks. Jag tänker köpa stommar i massivt trä, så det blir lite drygare att byta ut.

Egentligen borde man köra golv enligt badrumsmodellen, det vill säga kakel med fuktspärr och golvbrunn. I de bästa av världar, alltså, vågar inte tänka på vad det skulle kosta att ordna.

Som jag sa, rent statistiskt. Däremot får du en rörkoppling 90 grader extra, eftersom du måste ha upp vattnet till den nya höjden, såvida du inte har vattnet rakt under skåpet (eller har jag missat något? Jag är inte direkt rörmokare, om man så säger...)
 
Richard Andreasson skrev:
Egentligen borde man köra golv enligt badrumsmodellen, det vill säga kakel med fuktspärr och golvbrunn. I de bästa av världar, alltså, vågar inte tänka på vad det skulle kosta att ordna.
Det är nog bara en tidsfråga innan försäkringsbolagen kommer att kräva tätskikt och golvbrunn även i kök. :D

Jag hörde faktiskt talas om en kille som gjorde just detta. Men i hans fall hade de stuvat om planlösningen lite så att ett gammalt badrum blev en del av det nya köket. Istället för att plugga/ta bort brunnen löpte han linan ut och satte dit en ny golvbrunn samt lade ett tätskikt under klinkern (givetvis med korrekt fall mot golvbrunnen).

Jag gissar att försäkringsbolaget inte hade någonting emot detta...
 
Redigerat:
Vilken underbar tråd såhär i kökplaneringsstadiet! Jag bidrar med:

* Absolut INTE klinker i köket pga av ljudnivån på det som faller ner när man har småbarn i farten. Små barnahuvuden är inte heller så skojiga att höras slå i klinkergolvet så det går jättebort i vårt kommande kök.
* Tysta och energisnåla maskiner.
* Diskmaskin i arbetshöjd och i anslutning till diskbänk och skåp där porslin & glas förvaras - naturligtvis placerad i rätt "i & urplockningsläge" för att undvika vänsterhäntsövningar som leder till ryggskott eller iaf tunga suckar varenda gång den ska tömmas.
* En utdragbar låda för plåtar i golvlisten, eller varför inte två eller ännu flera? (Så slipper man slamret när man ska lyfta ut den understa.)
* Så underhållsfri bänkskiva som möjligt och en stooor diskbänk i rostfritt med två fullstora hoar samt en liten rund invid spisen.
* Matplatsen skild från arbetsytorna och utformad så att den kan expandera vid stora familjehögtider t ex dvs ingen instängd yta utan det ska finnas rejält med svängrum att ta till vb. (Vi har ritat sov & barnrum små till förmån för gemensamhetsytorna)
* Ett "gå-in-i"-skafferi med hyllplan för konserver, läskbackar, vin och syltburkar etc samt för återvinning längst ner på golvytan.
Ja, det var väl det vi hade som krav när vi började planera men det kommer säkert att dyka upp mer under resans gång. ;-)
 
R
eviljava skrev:
Det är nog bara en tidsfråga innan försäkringsbolagen kommer att kräva tätskikt och golvbrunn även i kök. :D

Jag hörde faktiskt talas om en kille som gjorde just detta. Men i hans fall hade de stuvat om planlösningen lite så att ett gammalt badrum blev en del av det nya köket. Istället för att plugga/ta bort brunnen löpte han linan ut och satte dit en ny golvbrunn samt lade ett tätskikt under klinkern (givetvis med korrekt fall mot golvbrunnen).

Jag gissar att försäkringsbolaget inte hade någonting emot detta...
Egentligen så är nog inte golvbrunnen så svår att fixa. Det finns ju redan avlopp i köket från vasken. Man borde ju kunna koppla samman det.

Men sedan kostar väl golvet en del om man skall ha tätskikt och hela grejen. Och sockeln på skåpen går ju inte att rädda ändå...
 
Richard Andreasson skrev:
Egentligen så är nog inte golvbrunnen så svår att fixa. Det finns ju redan avlopp i köket från vasken. Man borde ju kunna koppla samman det.

Men sedan kostar väl golvet en del om man skall ha tätskikt och hela grejen. Och sockeln på skåpen går ju inte att rädda ändå...
En sockel tar 30 minuter att byta ut och kostar inte många kronor. Nu vet jag inte hur hans kök såg ut, men det skulle egentligen inte förvåna mig om han hade stommar och socklar i rostfritt stål! :D

Ang. tätskiktet så är det inte speciellt dyrt egentligen. Visserligen kanske det var en onödig kostnad i ett kök, men det är ju en annan sak. Det dyra brukar ju alltid vara ytskiktet och ett sådant måste du ju ha oavsett.
 
R
eviljava skrev:
En sockel tar 30 minuter att byta ut och kostar inte många kronor. Nu vet jag inte hur hans kök såg ut, men det skulle egentligen inte förvåna mig om han hade stommar och socklar i rostfritt stål! :D

Ang. tätskiktet så är det inte speciellt dyrt egentligen. Visserligen kanske det var en onödig kostnad i ett kök, men det är ju en annan sak. Det dyra brukar ju alltid vara ytskiktet och ett sådant måste du ju ha oavsett.
Jo, det är sant. Om man nu dessutom kaklar golvet kan man ju göra en sockel på det viset också? Det vill säga en kakelplatta mellan stomme och golv. Det borde ju inte vara så svårt om man ändå kaklar golvet samtidigt.
 
Återvinningsstation i gammaldags kökssoffa. Halva med kartonger, 1/4 del tidningar och 1/4 med en låda med allt det andra som ska till återvinningsstationen (plast-, metall- och glasförpackningar). Hos oss fyller vi den på 3-4 veckor och sedan är det ett lagom mängd att lasta i bilen (fyller bagageutrymmet i en Golf-klass bil).
 
Jag håller på att bygga upp ett nytt kök i ett annat utrymme än det ursprungliga. Mina tips:
- Dörr till köket. Stänger ute matos. Gästerna slipper förhoppningsvis få en chock när de, pga vår nuvarande öppna planlösning, konfronteras med matlagningens vedermödor och lämningar.
- Att noggrant analysera ens rörelsemönster och vilka prylar man använder. Den berömda kökstriangeln i all ära, men hur rör sig just din familj i köket? Det betyder här att jag sätter in en utdragbar hylla i högskåpet bredvid diskmaskinen för vardagsporslinet och satsar på ordentliga disksåp, som förvaringställe för sådant som inte får rum i diskmaskinen.Det ska gå snabbbt att fixa i ordning disk- och arbetsbänkar. Porslin däremot ska inte i det här köket, hivas upp ovanför axelhöjd. Kan flera arbeta och ha tillgång till vatten, beredningskärl och matvaror utan irritation?
- Prioriteringsordning på önskemålen - som ngn ovan skrev så måste man kanske ta hänsyn till som kostnad och ex själva rummet. Tyvärr så försvann köksön då för oss då. Tog för mycket plats. Kallskafferiet får vi inte rum med just nu. Spisen får en vanlig 60 cm-bredd. Det hade varit kul med flera matlagningszoner för sambon att excellera med, dvs ännu flera såskastruller på gång samtidigt men just nu går det inte...
-Två tappställen dvs den vanliga diskbänken samt en annan bredvis spis och arbetsbänk.
- Hurtsar med lådor under arbetsbänkar, för att komma åt, annars kommer vi ha grunda skåp för porslin med möjlighet att sätta in det i bekväm höjd.
- Golvbrunn och våtrumsmatta är fantastiskt, Har man haft en smygande läcka i ett kök med allt vad en sådan sanering innebär så är valet enkelt.
-Estetiken tog några upp innan. Ja det är en viktig vardagsdetalj, absolut, men jag hoppas och tror att det faktiskt går att kombinera med det praktiska/överkomliga.
 
blåbussen skrev:
Jag tycker det svåraste med kök är att lyckas få med alla dessa bra idéer i inte alltför stort utrymme och med en rimlig budget.. Det är säkert bra med två diskmaskiner, avfallskvarn osv men det kostar ju mer både i pengar och utrymme.

Vi bygger precis ett nytt hus och vi har försökt få in det vi behöver på ett begränsat utrymme och rimliga pengar, det blir ju snabbt dyrt när skåpen kostar runt 5000:- styck!

Vi satsade på ett kompakt parallellkök med fristående köksö. Det extra utrymme som man behöver för julpapper och diverse fixade vi med två extra högskåp.

[bild]

[bild]
Vi har ett liknande kök. Tycker parallellkök är toppen och älskar den stora köksön (180x120 bara bänk).
 
En smart grej som en kompis gjorde i ett kök han renoverade var att sätta en pedal som öppnade skåpet under diskbänken så att man kan komma åt soptunnan/avfallslådorna utan att slabba ner luckor och golv. Kanske inte den snyggaste lösningen, men faktiskt blev det inte så illa som det kanske låter. Och som sagt - riktigt praktiskt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.