-MH- skrev:
On det inte blir affär, så var inte prissättningen "korrekt".
jo det kan det mycket väl vara. det kanske inte fanns rätt köpare på marknaden bara. prissättningen sker ca 5-6 dagar innan objektet exponeras sedan exponeringstiden på ca 10 dagar och budgivning om ca 2 dagar till under den tiden hinner de lägga ner SAAB och så har allt förändrats. det är skit svårt att sätta rätt pris.
säg att priset är för högt satt. då kommer ingen på visning
priset är för lågt då blir ni besvikna att det gick upp.
priset är "rätt" dvs ett bud som accept på ut pris då vet man inte om det är marknadsmässigt pris.

jag tycker man skall sluta med priser. det hade varit bättre som på tradera inget pris och sedan ett köp nu pris som säljaren accepterar och gör affär på.
 
Göran.W
Jag pratade med en mäklare på österlen för knappt 2 veckor sen och hon sa att hon var förvånad att det ens kom någon på den öppna visningen på grann huset för det stod rent stilla med hus köp för tillfället.
 
W
Såg precis på TV4 nyheterna att mäklare varnas angående lockpriser vid husförsäljning, såg dock inte så mycket av inslaget, hörde det mest när tv'n var på i bakgrunden
 
hugodog skrev:
Såg precis på TV4 nyheterna att mäklare varnas angående lockpriser vid husförsäljning, såg dock inte så mycket av inslaget, hörde det mest när tv'n var på i bakgrunden
lockpriser är förbjudna. därav varningar.

det finns ett problem i marknaden som fungerar enl följande. sätter man ett "rätt" pris så kommer inte folk på visning. sätter man "för lågt" pris blir det normal försäljning.

priserna borde avskaffas och sättas in som "köp nu" pris precis som på tradera, det hade varit det bästa. vid hus köp är ren kapitalism som råder. utbud och efterfrågan får fritt spelrum och kunderna (köparna och säljarna bestämmer) där kan grannen få 400´mer än annan granne som har i princip bättre hus.

det blir oxå fel när många händiga personer uttalar sig om priset på fastigheter. bara för att en planka är dyrare än annan betyder det inte att huset är dyrare att köpa. det är mycket svårt för många att svälja.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Jag har ändå svårt att tro på det där med lockpriser. Vi satte ett pris 100 000 högre än vad mäklare tyckte vi skulle ha (och vi var beredda att gå ner i pris om vi inte fick bud på utgångspriser). Men den budades ändå upp 100000. Tror inte den skulle budats upp mer om vi satt ett lägre pris.
 
nej det är mycket möjligt. det är svårt att veta i förväg hur det kommer att gå.
man har att spela med högt pris = färre besökare lågt pris många besökare
i det första fallet med högt pris finns en risk om det inte kommer någon på visning eller ingen lägger bud. då får man sänka priset och så har man fått ryckte "det fina huset, måste va nåt fel på det" vad är en bra sänkning? runt 12% eller under en psykologisk gräns.
i det andra fallet med lågt pris kommer i regel många på visningen och många fler går in i budgivningen. detta ger en starkare substans i att priset som blir för huset är rätt.

hur når man bästa priset? nja.. det beror på från fall till fall. men man ser en trend att lägre priser ger högre slutpriser och att hus som inte är besiktade innan försäljningen startar blir dyrare än de som har besiktats innan.

man kanske skall tillägga att lockpriser är en stockholmsfenomen, förekommer i princip inte på landet och gbg och malmö är relativt förskonad från det.

men man kan inte dra en slutsats av en försäljning. det är sak som är säker!
 
Redigerat:
Nanny Fine
Hur som helst känns det väl i alla fall inte som att mäklaren kan anmälas för lockpris om säljaren ändrar sig och inte accepterar utgångspriset....

I de fall mäklare blivit fällda handlar det ju om att slutpriset blivit avsevärt högre än utgångspriset (enligt FMN mer än 30%) - upprepade gånger, dvs man anser att mäklaren systematiskt arbetat med för låga utgångspriser..
 
:) ja och hur skall man göra i praktiken? skall man förbjuda folk att lägga bud? eller när man tittar på vad som ligger ute och allt ligger för 995 och man vet att det slutar på 1,6. går man ut då med 1,3 så kommer ingen på visning. så sjukt är det!

AVSKAFFA PRISER! :) :)
 
Något som bör införas är ett krav på att säljaren måste accepterar utgångspriset. Blir det sedan budgivning är det ju bara kul för honom/henne. Något annat som varit ett steg i rätt riktigt vore en regel om att mäklarna inte längre får ta provision, endast fastpris gäller. Hade ovanstående införts hade vi fått en mycket sundare bostadsmarknad.
 
Thberg skrev:
Något som bör införas är ett krav på att säljaren måste accepterar utgångspriset. Blir det sedan budgivning är det ju bara kul för honom/henne. Något annat som varit ett steg i rätt riktigt vore en regel om att mäklarna inte längre får ta provision, endast fastpris gäller. Hade ovanstående införts hade vi fått en mycket sundare bostadsmarknad.

hur menar du att provisionen bidrar till en osund marknad?

ang att säljaren skall acceptera priset finns ju redan i själva uppdragsavtalet mellan mig och säljaren. men när säljaren skiter i det? far med ossaning eller rakt av propsar själv på att priset skall vara låg? och sedan när det drar ihop sig inte accepteras av säljaren.

det skulle oxå vara bra om buden var bindande för budgivare så skulle folk tänka till innan de hasplade ur sig bud.

det är mycket som borde vara annorlunda. :(
 
Provisionen bidrar på så sätt att det ligger i mäklarens intresse att få ett så högt bud som möjligt, vilket är rätt självklart så hade jag också tänkt som mäklare. Men på vilket sätt tas köparens intresse tillvara genom ett sådant förfarande?

Visst det är inget mäklaren kan styra. Just därför behövs en regel/lag som fastslår att priset i uppdragsavtalet ska accepteras.

Håller dock med dig om den sista punkten. Ett bud ska vara bindande - om inte besiktningen påvisar något som varit omöjligt att upptäcka under en normal visning,
 
om priset går upp 100 så påverkar det min provis ca 4000. moms på det så har du 3000 kvar och beror på vilket företag man jobbar åt så får man från 16% till 31% men har för mig snittet ligger på 24% så det betyder att runt 800:- sedan skall du betala skatt på din inkomst. har du varit duktig så får du betala statlig skatt så du får 400:- netto.
lek med tanken att du kör en rövare och fuskar och lever upp till ryktet alla verkar ha om mäklarna och får priset upp 400 tusen.. det betyder att du har riskerat ditt jobb, rykte, bli anmäld bli varnad eller avregistrerad för 1600:- ?`??

jag kan säga dig att ingen skulle göra det. för mäklaren ligger vikten i att göra affär och få glada köpare och glada säljare. är inte köparen glad då går det som en löpeld hos grannarna och så kan du glömma att sälja i den föreningen igen.
 
Det beror givetvis på hur provisionen är upplagd. Har varit med om mäklare som har fast pris upp till exempelvis 2 miljoner och sen har en kraftig provision på överstigande summa. Det blir inga 400 netto kan jag säga. Sen kan man ju resonera som så att om den normalt är så dålig som du säger vore det ju ingen "big deal" att slopa detta eller hur?
 
Thberg skrev:
Det beror givetvis på hur provisionen är upplagd. Har varit med om mäklare som har fast pris upp till exempelvis 2 miljoner och sen har en kraftig provision på överstigande summa. Det blir inga 400 netto kan jag säga. Sen kan man ju resonera som så att om den normalt är så dålig som du säger vore det ju ingen "big deal" att slopa detta eller hur?
ja provisioner kan se ut på många olika sätt det finns i princip tre vanliga varianter

fast arvodet. alltid bra att ha (som mäklare) när man inte tror på utpris. dvs man går ut högt och förmodligen få mindre betalt än utpris.

% rätt ärligt som följer med priset. går priset upp får säljaren för varje 100ing ca 96 i fickan och mäklaren runt 4

stege/trappa precis det du beskriver lågt till utpris sedan inte helt ovanligt 15% eller flera små steg 7,5 för första 100 och sedan 10 eller 15.. här kanske skall oxå påpekas att det är mycket bra att ha (som mäklare) att priset är lockpris ivf lågt. så att det blir jackpot.
det roliga är att det är säljarna som vill ha den varianten. jag brukar tom rita upp grafisk för mina kunder så att de fattar skillnaden men ändock vill de ha stege.

för att provisionen skall bli reglerad så borde tjänsten se lika ut hos alla och så blir det lite konstigt att man rättsligt skall styra vad saker skall kosta. det är lite planekonomi över det.
 
Finns nog många branscher som bara hade mått bra av lite "planekonomi". Hade inte skadat oss kunder det är ju ett som är säkert.

Nåja, frågeställningen i tråden var ju utgångspris så vi har hamnat lite snett. Det är ju där det stora problemet ligger på bostadsmarknaden enligt mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.