En snabb-poll i tråden:
Föredrar ni rak amortering eller annuitetsbetalningar?
 
Annuitetslån är att föredra tycker jag.
 
Gillar att se pengarna växa på sparkontot först innan jag amorterar, lägger därför in lite sporadiskt. Då min sparränta nästan matchar låneräntan går jag inte back så mycket.

Egentligen borde jag nog köra på annuitetsbetalning.
 
Stringfellow Hawke skrev:
Det är tufft men långt i från omöjligt, c:a 7000 kr i månaden i rak amortering 30 år, men då måste du tänka på att din räntekostnad sjunker hela tiden, efter 15 år har du bara 1,25 miljoner kvar i lån,

Första månaden vid 4% ränta: 8333 + 7000 = 15 333 kr

Efter 15 år vid 4% ränta: 4166 + 7000 kr = 11 166 kr.

Så visst funkar det. Tungt som faan i börjar bara, oftast samma period som det är tunga kostnader, det är viktigt med snyggt kök, Kitchen Aid och Nespresso-maskin, Thailand, ny bil, nytt badrum etc etc etc etc etc etc....
som bekant så är teorin och praktiken långt ifrån varandra.

att någon alltså NÅGON på allvar skulle föredra att leva snålt i 15 år och ha boende kostnad på runt 15 tusen för att efter det ha en kostnad på 11 tusen för att vid 60 års åldern vara skuldfri.. HAHAHAHA

då är det billigare att hoppa från närmsta bron :)

ni har inte kalkylerat in resor till jobbet, renoveringar, bil, barn och andra levnadsomkostnader.

hallå där välkomna in på jorden.

men och andra sidan så känner jag några vuxna som bor fortfarande hemma, jobbar övertid bor gratis kör sin gamla golf från 78, lämnar in en DD för 24 spän och har dryga mille på kontot. ju de handlar kläder på GK och brygger kaffe två gånger på en laddning. som bekant smaken är som baken.

jag tar tillbaka mitt uttalande och numera säger att det är att föredra att bli skuldfri.


alternativt väg dit skulle kunna vara att bo i tre-fyra år sälja köpa nytt och så vidare under samma period. risken finns att du har levt ett liv med semester, nespresso och kitchen aid och oxå blivit skuldfri genom värde uppgången vinsterna under tiden och framförallt sluppit leva som en kyrkråtta.
 
Swetrot och Höken, Tack, orkade inte räkna på det själv (igen).
 
storken skrev:
alternativt väg dit skulle kunna vara att bo i tre-fyra år sälja köpa nytt och så vidare under samma period.
Ja du, nu får du nog ta och utveckla ditt resonemang något... :cool:
 
storken skrev:
att någon alltså NÅGON på allvar skulle föredra att leva snålt i 15 år och ha boende kostnad på runt 15 tusen för att efter det ha en kostnad på 11 tusen för att vid 60 års åldern vara skuldfri.. HAHAHAHA

då är det billigare att hoppa från närmsta bron :)
Lustigt att du tycker jag lever så fattigt att jag borde ta livet av mig.. :blushing:

Jag är nöjd i alla fall. :cool:
 
storken skrev:
som bekant så är teorin och praktiken långt ifrån varandra.


alternativt väg dit skulle kunna vara att bo i tre-fyra år sälja köpa nytt och så vidare under samma period. risken finns att du har levt ett liv med semester, nespresso och kitchen aid och oxå blivit skuldfri genom värde uppgången vinsterna under tiden och framförallt sluppit leva som en kyrkråtta.
Det där uttalandet gör att det är svårt att ta dig på allvar. Det är INTE positivt med stora prisuppgångar! Det enda som sker är att du arbetar upp en fet latent skatteskuld.

Jag vet inte hur det är med dig, men jag hade tänkt leva åtminstone 20 år efter pension och jag kan meddela Storken att någon vidare statspension kommer inte att existera när jag går i pension. Det är upp till var och en att fixa försörjning och en mycket viktig del i det är billigt boende.

Och att du skulle bli skuldfri innefattar ju att du tar hem prisuppgången och flyttar till något betydligt billigare samt betalar din vinstskatt. Vill du bo hemma hos mamma när du går i pension? ;)
 
Nyfniken skrev:
Lustigt att du tycker jag lever så fattigt att jag borde ta livet av mig.. :blushing:

Jag är nöjd i alla fall. :cool:

du sitter väl på en grönkvist i ditt nyproduktion.. :)


när man tittar på kunder så ser man en trend (jag och trender) att de som byter ofta har liknande lån de hade i början men de har dyrare hus hela tiden. köper säljer kper säljer osv. prisuppgången stoppar de in i nästa osv.. börjar man med en lgh för 700 och efter fem byte har du lån på runt 900 och hus för 3,2 är det än bättre utveckling än att sitta och snåla för att amortera.
 
Stringfellow Hawke skrev:
Det där uttalandet gör att det är svårt att ta dig på allvar. Det är INTE positivt med stora prisuppgångar! Det enda som sker är att du arbetar upp en fet latent skatteskuld.

Jag vet inte hur det är med dig, men jag hade tänkt leva åtminstone 20 år efter pension och jag kan meddela Storken att någon vidare statspension kommer inte att existera när jag går i pension. Det är upp till var och en att fixa försörjning och en mycket viktig del i det är billigt boende.

Och att du skulle bli skuldfri innefattar ju att du tar hem prisuppgången och flyttar till något betydligt billigare samt betalar din vinstskatt. Vill du bo hemma hos mamma när du går i pension? ;)
ja det är ju frivilligt att ha skatteskuld (antar att du syftar på uppskovet, den för övrigt kan inte bli högre än 1,4 mille och förväxla det inte att det är skatteskulden som är 1.4)
en betalar det andra inte beror på.

hur menar du att det inte är positivt med prisuppgångar? kontexten handlade om individen och enskild ekonomi och familjens affärer. syftar du på macro ekonomi nu? om du nu gör det så håller jag med dig.

ang att bli skuld fri så är vi helt överens i ditt sista stycket.

härligt att du kan bestämma över din hälsa i 20 år efter att du trappar ner. :)
 
storken skrev:
du sitter väl på en grönkvist i ditt nyproduktion.. :)
Prata svenska så man förstår vad du menar.
storken skrev:
när man tittar på kunder så ser man en trend (jag och trender) att de som byter ofta har liknande lån de hade i början men de har dyrare hus hela tiden. köper säljer kper säljer osv. prisuppgången stoppar de in i nästa osv.. börjar man med en lgh för 700 och efter fem byte har du lån på runt 900 och hus för 3,2 är det än bättre utveckling än att sitta och snåla för att amortera.
Vad menar du med "liknande lån"? Samma belåningsgrad eller samma belopp. Ska du förklara något för mig så måste du skriva så att till och med en idiot förstår.
 
storken skrev:
som bekant så är teorin och praktiken långt ifrån varandra.

att någon alltså NÅGON på allvar skulle föredra att leva snålt i 15 år och ha boende kostnad på runt 15 tusen för att efter det ha en kostnad på 11 tusen för att vid 60 års åldern vara skuldfri.. HAHAHAHA

då är det billigare att hoppa från närmsta bron :)

ni har inte kalkylerat in resor till jobbet, renoveringar, bil, barn och andra levnadsomkostnader.

hallå där välkomna in på jorden.
Allvarligt talat så hoppas jag för din skull att Sverige även fortsättningsvis kan hålla sig ifrån det värsta ekonomiska kaoset. Det blir så trångt på broarna då...

Det är naturligtvis upp till var och en hur man vill lägga upp sin ekonomi, och alla har vi olika marginaler i ekonomin, och gör därtill olika prioriteringar. Men talet om att det inte går att amortera stora bolån ställer jag inte upp på, för det är inte sant. Istället handlar det om att man väljer. De pengar som krävs i månadskostnad är inte mer än vad banken anser att man skall klara av att betala i ränta i tider då räntan är högre.
 
Swetrot skrev:
Det är en enorm skillnad på frihet för en normal löntagare när man börjar skönja pensionsdags och man vill fundera över när man kan gå i pension, och vad man vill göra då.
Ett obelånat hus ger dig inte mycket möjligheter. Om du inte vill flytta, får du ta lån till dålig ränta.
 
-MH- skrev:
Ett obelånat hus ger dig inte mycket möjligheter. Om du inte vill flytta, får du ta lån till dålig ränta.
Ett högt belånat hus ger dig ofta det tvingande valet att hitta en billigare bostad, dvs man måste flytta och det blir inte så mycket över när lånet, mäklaren, den nya bostaden, flytten och reavinstskatten är betalad. Det är viktigt att bygga upp en ekonomisk trygghet, och det blir lite lättare om man inte betalar ränta till banken hela livet och inte bränner pengarna på "resor till jobbet, renoveringar, bil, barn och andra levnadsomkostnader".
 
Varför måste man ofta flytta om huset är högt belånat? Har du inte låst dina pengar i huset, så har du ju möjlighet att göra vad du vill med dem.

Det är lättare att bygga en ekonomisk trygghet om man inte amorterar till banken hela livet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.