(Ej säker om detta är rätt tråd)
Hejsan, första gången jag ska anlita en hantverkare och undrar lite om priset stämmer överens med arbetet.
Detta ska röris göra.

1. Ta bort gamla rören i golven märkt med SVART ända in till huvudstammen.
2. Dra nytt avlopp från huvudstam, se ritning RÖD markerat.
3. Sedan dra fram vatten från märkning INKOMMANDE vvs till allt.
4. (Finns ej i ritat) Koppla bort gamla vattenvärme element och koppla dit handdukstork.
5. Har säkert nästan 1 dags bilning att göra.
6. Komplettera och koppa in allt.
Hans står för allt installations matrial, jag köpare blandar dusch osv.

Sammanlagt pris, 16-17tusen ink allt.
 
  • roris.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är detta före eller efter Rot?

Före Rot tycker jag det tom låter aningens billigt speciellt på en fast offert. Vi pratar ju enligt dig om minst 2 arbetsdagar med framkörning och en del material plus marginal för att ge fast pris...
 
kinglolle skrev:
Är detta före eller efter Rot?

Före Rot tycker jag det tom låter aningens billigt speciellt på en fast offert. Vi pratar ju enligt dig om minst 2 arbetsdagar med framkörning och en del material plus marginal för att ge fast pris...
Han ville ha 12000:- kontant. Sen skulle han fixa till material delen som rot(arbetstid)Och materialet trodde han skulle kosta max 8000:-. Alternativet var 26000 med rot. Plus material. Skulle slutsumman hamna på 13000+ 8000. Istället för
Vet att de är aj aj på detta. Men inget är bestämt än. Håller på väga och nackdelarn
 
Så han ska hjälpa dig att fuska till det men slutfakturan är alltså ca 32 000kr som han får betalt.

För det första blir jag avig på "fuskande" hantverkare. En riktigt duktig hantverkare behöver inte göra sådana lösnintat för att få kunder o gå runt. Om han fuskar med detta är frågan är vad mer han kan tulla på för att tjäna pengar?

Ta referenser på tidigare arbete o kolla upp dessa o betala inte en krona i förskott inte ens material!!!
 
kinglolle skrev:
Så han ska hjälpa dig att fuska till det men slutfakturan är alltså ca 32 000kr som han får betalt.

För det första blir jag avig på "fuskande" hantverkare. En riktigt duktig hantverkare behöver inte göra sådana lösnintat för att få kunder o gå runt. Om han fuskar med detta är frågan är vad mer han kan tulla på för att tjäna pengar?

Ta referenser på tidigare arbete o kolla upp dessa o betala inte en krona i förskott inte ens material!!!
Tack för tipsen. Vet att jag ska vara extremt försiktig. Men såhär menar jag att de skulle kosta.

Vitt- 26000 + material 8000. Då skulle jag betala 13000+8000 =21000.
Och han skatt på 26000 + material.

Tid svart. Material som rot. 12000 + 4000. Då skulle jag betala 16000.
Och han få 12000 svårt + 8000 som rot.

Verkar det rimligt?
Tack för hjälpsamheten btw
 
Nu fattade jag hur du menade med materialet. Ja rent krasst så för din del är det inte en så dum lösning. Genom kvitto på 8000 kr(varav du betalar hälften o skatteverket resten) så har du garanti på arbetet enligt konsumenttjänstlagen.

Som sagt betala efter utfört arbete, kolla referenser, begär att få se f-skattesedeln o dubbelkolla att den är giltig och begär att få veta var han har sin företagsförsäkring o dubbelkollla att den är giltig genom att ringa försäkringsbolaget o verifiera. Har haft flera skräckupplevelser för kunder nu senaste tiden med företag som tecknat försäkring men aldrig betalar så den är ogiltig men använder sitt försäkringsbevis för att lura kunder
 
Okey. Låter ingen vidare. Jag har förväg kollat hans bolag på allabolag.se där ser man att firman varit aktiv sen 2008. Säger de nånting? Omsättning 1.5 - 3 milj kr.
Står också att firman är aktiv plus att den är momsregestrerad och har f-skattesedel sen 2008. Känns seriöst ialf
 
Redigerat:
Jobbar han svart lär inte försäkringen gälla!
Gör rätt för dig, kör vitt! Du får ju trots allt en bra skattedrabbat via rot avdraget.
 
Hur som haver. Verkar priset rimligt. Då jag kör den vita vägen satt säga. :)
 
Jojx81 skrev:
Jobbar han svart lär inte försäkringen gälla!
Gör rätt för dig, kör vitt! Du får ju trots allt en bra skattedrabbat via rot avdraget.
Hur ska detta bevisas då Jojx? Jag nekar gärna men ser ingen möjlighet. Jobbet faktureras med 8000 kr alltså gäller både konsumenttjänstlagen och försäkringen.

Njae den infon låter rimlig men säger ändå inte något om försäkring, f-skatt och ev referens/kvalitet på utförda arbeten
 
Obs menar självklart inte att förespråka svart...
 
kinglolle skrev:
Obs menar självklart inte att förespråka svart...
De förstår jag självklart. Ända jag kan tänka mig är att priset ser lågt ut för jobbets storlek. Men samtidigt kan ju lika gärna jag förberett allt som går.

Vilka nackdelar blir de då? Kan ju ej dra av "kontanterna" vid försäljning. Men kan man dra av priset för tiden efter rot?
 
Redigerat:
OM han kör den här lösningen på många jobb så kommer inte skattemyndigheten att luras av upplägget, ifall det blir en revision. Han har då massor med materialkostnader som aldrig faktureras ut till kund, allt omvandlas till arbete.

Och gräver de djupt nog så åker även du som kund dit på det. Skillnaden mot "vanliga" svartjobb är att nu finns det en fakturering med ditt namn, det går att hitta kunderna. Och OM skattemyndigheten hittar det så lär det inte räcka med skattetillägg som påföljd, för kunden heller.
 
Jojx81 skrev:
Gör rätt för dig, kör vitt! Du får ju trots allt en bra skattedrabbat via rot avdraget.
Håller med. Känns nästan som en Flashback tråd eller liknande :S
 
hempularen skrev:
Och gräver de djupt nog så åker även du som kund dit på det. Skillnaden mot "vanliga" svartjobb är att nu finns det en fakturering med ditt namn, det går att hitta kunderna. Och OM skattemyndigheten hittar det så lär det inte räcka med skattetillägg som påföljd, för kunden heller.
Jag vill absolut inte dra igång någon moralisk eller etisk diskussion men däremot undrar jag hur kunden ska kunna "åka dit"? Vad bryter kunden mot för lag? Hur ska kunden kunna styra över hur hantverkaren sköter sin redovisning och sina skatter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.