Status
Tråden går ej att kommentera.
Gammalt hus där elkablaget varierar i ålder. Jag och tjejen känner oss händiga nog för att renovera, men just el känner jag för att ta in en elektriker. Skulle kunna dra kablarna själv och sedan får elektrikern kolla så det är rätt utfört. Men ska man byta kablaget innan vi renoverar rummet eller efter?
(är ett timmerhus, kablaget ligger mest på väggarna istället för i)

På en del ställen är det jord och endel inte.Helst skulle jag vilja byta ut allt i hela huset på en och samma gång, även el-centralen, men det lär ju kosta 100.000kr. Så frågan är väl hur man kan göra detta på ett bättre sätt.
hur skulle ni gjort? :S
 
Lägg upp foto och flytta till eldelen av forumet
 
Flyttat från belysning.
 
Förutsatt att det inte är några direkta fel, eller att anläggningen är äldre än ~50år, så behöver det inte finnas några större säkerhetstekniska anledningar att byta ut allt.
Visst, jordat är väl bra. Men nyttan skall nog inte överdrivas.

Vad du däremot kan göra för att snabbt och billigt få en dramatiskt höjd elsäkerhet i huset är att installera en jordfelsbrytare, om det inte redan är gjort.
Jordfelsbrytare gör mer för elsäkerheten är att byta till jordat. Och är dessutom både enklare och billigare.
 
Det behöver inte bli så dyrt, speciellt om ni ska revovera huset samtidigt. Vi fixade rummen på övervåningen och bytte all el där då (ca 70 m2), eftersom väggarna var öppna så gick det fort och smidigt, nu har vi jordat, jordfelsbrytare och fler uttag. Cirka 8000 efter rot, känns överkommligt. Anndra offertar började på 12000. Känns bra att ha allt där uppe bytt även om elen säkert funkat i minst 10 år + till, onödigt att öppna de nya väggarna då.
 
Om det är klamrade Kulo-ledningar på väggarna så kan det vara värt att ta in en elektriker. De har bättre material och är skickliga på att göra det snyggt. Personligen hade jag rivit ut elen ett rum i taget, renoverat och sen låtit en elektriker dra ny Kulo. Men det finns ju även de som tycker att man skall måla/tapetsera in kablarna så de syns mindre. Smaken som baken ;)

Jag har el i rör, och planerade om hela huset i samband med renovering. Drog i princip alla rör och trådar själv, och sen fick elektrikern koppla ihop allt. Köpte mycket av materialet själv, men elektrikern stod för två nya centraler med en jordfelsbrytare på varje. Gäller bara att hitta en elektriker som accepterar det upplägget.
 
Den huvudsakliga frågan är väl, vill ni ha det utanpåliggande igen eller infällt? Om det ska vara infällt så kan ju en elektriker komma dit och visa vart saker ska dras osv och sedan kan ni göra jobbet med att fräsa upp spår och sånt. Om elektrikern får hålla med material så kanske ni t.o.m. kan få dra lite slang och sätta några dosor själv. (Inte lagligt, men..)

//Patrik
 
nä jag vet faktist inte hur mycket bättre elsäkerheten blir av detta, men på vissa ställen är det lika gammla kablar som 50talet . Kanske ska börja med att byta ut elcentralen och en med jordfelsbrytare, sen får man väl ta rum för rum... just att fräsa vore ju klart snyggt, men hur värt är det? Man kan nog lika gärna sätta utanpå... kommer nog att göra det mesta själv, pratade med en granne som har lika gammalt hus, han har dragit om all el själv i sitt hus. så ska nog ta han till hjälp när vi gör jobbet, och även få tag i en elektriker som kan godkänna arbetet.
 
Se till att få tag på elektrikern INNAN du gör något. Efterssom det är olagligt att dra ledningar själv så kommer många elektriker att vägra befatta sig med det du gjort. Om du hittar en vällvilligt inställd elektriker så kan du säkert komma överens om en lämplig arbetsfördelning.

Jag vill framförallt avråda från att du ger dig på att byta central själv (eller med assistans från en granne). Det finns en hel del livsfarliga fallgropar i ett sådant arbete. Det är inte ett lämpligt hempul.
 
Och sedan att din granne har gjort det själv och att det har gått bra behöver inte betyda att det faktiskt är proffsigt gjort. Finns garanterat en hel del fel som din granne gjort, saker som inte är praxis och garanterat ologiskt och kanske t.o.m. farligt. Tänker då framförallt på trefasgrupper.
Visst, din granne kanske är en född talang, men sannolikt inte.

Om jag säger så här, vet man inte vad som kan bli fel, då vet man inte om det blir rätt eller fel.

//Patrik
 
O
Patrik_Hed skrev:
Om jag säger så här, vet man inte vad som kan bli fel, då vet man inte om det blir rätt eller fel.
Om jag säger så här, vet man inte vem man pratar om, vad de har för utbildning, erfarenhet och yrke, kan man lika gärna vara tyst istället för att måla fan på väggen.

Du vet absolut ingenting om killens granne men ändå är du tvärsäker på att han gör fel och inget kan. Tänk om du har fel!
 
Steamboy skrev:
Om jag säger så här, vet man inte vem man pratar om, vad de har för utbildning, erfarenhet och yrke, kan man lika gärna vara tyst istället för att måla fan på väggen.

Du vet absolut ingenting om killens granne men ändå är du tvärsäker på att han gör fel och inget kan. Tänk om du har fel!
Han kan säkert och gör det mesta rätt men det lilla han inte kan och gör fel med kan leda till tråkiga konsekvenser då det är du som anläggningsägare som får ta den juridiska smällen utan att ha en behörig elinstallatör att falla tillbaka på.
 
Steamboy skrev:
Om jag säger så här, vet man inte vem man pratar om, vad de har för utbildning, erfarenhet och yrke, kan man lika gärna vara tyst istället för att måla fan på väggen.

Du vet absolut ingenting om killens granne men ändå är du tvärsäker på att han gör fel och inget kan. Tänk om du har fel!
Finns säkert duktiga hemmapulare därute, men flertalet vet inte riktigt vad de ger sig in på. Och från TS låter det som om grannen inte är elektriker till yrket iaf.
 
Jag känner mig personligen som ganska kunnig. Och har gjort en del hempul i mina dagar. Men att byta central skulle jag faktiskt inte ge mig på.
 
Jag anser mig vara kompetent nog att hemmapula det mesta i min egen villa, men jag skulle aldrig, och jag menar aldrig, dra en enda tråd åt en granne, släkting eller vän.
Därför väcker din grannes erbjudande viss skeptisism hos mig, jag tror inte duktiga och pålästa hemmapulare (ja det finns många sådana) är så benägna att hjälpa sin omgivning just för att de är pålästa och medvetna om lagar och risker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.