Hej!

Har köpt en bänkskiva från ikea.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60153716

Jag måste kapa den lite men vill inte att ytan skadas.

Så nu är frågan om jag bör såga i den från laminatsidan eller från andra sidan så sågen inte slår sönder laminatet?

Jag tänkte köra med en cirkelsåg.

Stort tack på förhand

Fredrik
 
  • Gilla
Joffei
  • Laddar…
När jag sågar ömtåliga saker så ställer jag in min Makita sänksåg på ritsläget=3mm och sågar baklänges försiktigt och sen sågar jag igenom den.

Annars brukar det vara svårt att få snygga snitt i laminat med cirkelsåg, tyvärr. Vad som kan hjälpa är att tejpa över där du behöver såga, brukar ge mindre fula snitt.
 
  • Gilla
jrosenthal
  • Laddar…
Laminat brukar gå utmärkt att såga med en bra fogsvans. Man behöver inte såga någon längre stund och man har tid på sig att märka om det skulle börja dra fel vilket man inte har med cirkeln om något inte stämmer.
 
Hej!

Tackar verkligen för tipsen.

Fogsvans kanske blir lite tung i just detta fall för migt, 38mm tjock skiva och jag ska kapa längs med baksidan 1800mm.

Mvh
Fredrik
 
För att få ett fint snitt med cirkeln tejpar du ovansidan där snittet skall gå, (en bra maskeringstejp brukar duga), därefter sågar du från undersidan.

Vill du ha hängslen och livrem på att snittet blir bra införskaffar du också en laminatklinga, med en sådan på cirkeln blir snittet garanterat bra.
 
  • Gilla
jrosenthal
  • Laddar…
Vad är det för snitt du ska göra?

Kapade i just en sådan där idag faktiskt. Sticksågade ur hålet för spishällen. I mitt fall var det inte speciellt noga med flisningen så jag körde från "laminatsidan" med lite kortare pendelrörelse. Pendel i läge 1 gav inga flisor alls, pendel i läge två gav 1-2mm utslag trots tejp. Vill man ha helt flisfritt får man ju såga från andra sidan om man sågar med sticksåg, detsamma gäller cirkeln.

Ska du kapa av skivan på längden skulle jag såga från undersidan och börja i framkant, då borde risken för synliga flis vara minimal. Ordna en rätskiva att såga mot istället för att använda anhållet.
 
  • Gilla
Örjan64 och 2 till
  • Laddar…
H
Åk till Beijer, Silvan där de har en bra sågutrustning, de tar 50,00 för det jobbet.
30,00 om man köpt skivan där.
 
Brukar otroligt sällan flisa när jag kör med TS55 och skena från ovansidan...
Tejp och fräsch klinga underlättar ju men jag sågar alltid ur för hällar och kapar bänkskivor på det viset...

I TS fall var det dessutom i bakkanten så ifall han ska ha kakel behöver han ju inte vara så orolig för lite flis om han nu måste köra med sticksågen...
 
  • Gilla
Egro
  • Laddar…
Hej!

Tackar för alla tips!

Jag tejpade och sågade från undersidan samt med ett mothåll jag spänt fast.

Resultatet blev riktigt bra.

Den bit jag sågade bort blev lite fransig, vilket troligen beror på en aningens skadad klinga.
Men sidan på skivan blev alltså jättebra!

Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
StarkK
  • Laddar…
Ska precis göra samma sak som TS
Så om jag använder min nästan nya 48 tand orginal klinga och TS55 från ovansidan så borde det bli bra ? Eller behöver man vända skivan och såga "från undersidan" ?
 
tallmilan skrev:
Ska precis göra samma sak som TS
Så om jag använder min nästan nya 48 tand orginal klinga och TS55 från ovansidan så borde det bli bra ? Eller behöver man vända skivan och såga "från undersidan" ?
Har du en fräsch styrskena också (fräscht gummi alltså) så går det hur bra som helst ovanifrån...
Dock tejpar jag oftast ändå för det hjälper alltid till lite samt är lättare att markera var man ska såga...
Försiktighet bör infinna sig om du sågar bakifrån och framåt så du inte fläker framkantens list när du går genom den...
 
Du menar att backa in i en kant och ta den andra kanten "normalt skärande" ?
Eller backa och ritsa först hela längden och sedan bara såga på ?
 
Nja... jag menar om du sågar från bakkanten på skivan och framåt så gäller det att vara försiktig när man kör genom framkantslisten...

Själv brukar jag såga från bakkanten och fram till jag har typ ett par cm kvar och sen drar jag upp sågen och flyttar fram den för att såga rakt uppifrån och ned genom framkantslisten istället... blir bättre och mindre risk att spräcka den...
 
Varför sågar du inte framifrån direkt?
 
  • Gilla
jrosenthal
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Varför sågar du inte framifrån direkt?
Om du ska såga av en bänkskiva lite grann på dess vänstra sida (om du står framför den) så blir det svårt med upplag för styrskenan och då tvingas du ju såga bakifrån... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.