Ska till att lägga golv nu i hela huset och vill veta lite mer om golvvärme.
Elslingor bygger mindre jäntemot rör.
Tror ni att ca 50 kvm elslingor skulle bli en dyr affär om man bortser från inköp?

Och hur mycket varmvatten går det åt till ca 300 m 16 mm rör?
Jag eldar med ved.
Måste jag gjuta 50mm åvanpå rören eller kan jag minska ner det.(50 mm enligt säljare)

Det e bara driftkostnaden som jag e intresserad av.

Kanske kan ni som har el värme i golvet berätta vad ni har för elförbrukning tack.
 
Hur mycket isolering har du i golvet? Golvvärme ger så gott som alltid en högre energiförbrukning än element vid samma rumstemperatur. Somliga hävdar att man kan sänka rumstemperaturen en aning vilken kan kompensera för det ökade läckaget. Är det bra isolering i golvet och du sänker någon grad kan du i vissa fall rent av spara på totalen jämfört med element.

Att direktel är dyrare än ved som värmekälla torde vara ganska uppenbart. Jag har elvärme i golvet på ett 8,5 kvm badrum. Det är inte ruinerande, men jag vet inte hur mycket just den drar.

Erik
 
Tack för svar Erik
Att el e dyrare än ved vet jag nog.
Men nu e det så att ska jag slippa bygga om golvet helt från grunden så får jag lägga elvärme.
Om jag ska lägga vatterburen värme så måste jag sänka hela golvet med 50mm.
Det ska nämnligen läggas klinkers i hela huset.
 
Och jag har för nuvarande ingen isolering i golv.
Det kommer att läggas 20mm cellplast.
 
20 mm cellplast är inte så mycket isolering. För att minska höjden på gjutningen kan du göra det med flytspackel. Då funkar det med att täcka slingorna. Du kan använda spårat frigolit. Då blir det ännu mindre flytspackel.
Beroende om du ska använda värmen i golvet som komfort värme eller som huvudvärme källa, behövs olika effekter per kvm. I ett sämre isolerat hus, bör man räkna med ca 100 Watt per kvm för el. 100 kvm hus =10 Kw.
När det blir som kallast, kommer det vara på 24/24. Dvs 24x10x30=7200Kwh! Per månad!!!
 
I den här skriften finns lite info om isoleringens inverkan. Har du en oisolerad platta på mark? Du får i så fall räkna med en avsevärt ökad energiförbrukning. Så lite som 20 mm isolering finns inte i skriftens begreppsvärld, men med 50 mm isolering går det 12% mer energi med golvvärme än med element. Att byta värmekälla från ved till direktel tycker jag inte låter så attraktivt.

http://www.formas.se/upload/dokument/PDF filer/grundtips_for_golvvarme.pdf
 
16mm PEX =12mm inv. Volymen räknas enligt.
V=Pi*r(2)*höjd
I ditt fall =3,14*0.006(2)*300
Svaret får du i kubik meter.
 
Vad är orsaken till att du vill ha golvvärme?
 
El har begränsad livslängd jämfört med vattenburet system.
Du måste klara dig med framledningstemp < 27 grader C
Så isoleringen kräver mer än 20mm

Du behöver shuntad reglering om du ska värma vattnet med ved
Välj vatten inte el lycka till
 
byggarätt skrev:
Du måste klara dig med framledningstemp < 27 grader C
Du blandar nog ihop med boverkets regler som säger max 27 grader på golvets ytskikt
 
byggarätt skrev:
El har begränsad livslängd jämfört med vattenburet system.
Du måste klara dig med framledningstemp < 27 grader C
Så isoleringen kräver mer än 20mm

Du behöver shuntad reglering om du ska värma vattnet med ved
Välj vatten inte el lycka till
Finns fabrikat som ger 20 års garanti på sina grejer, visserligen begränsad men ger man 20 år så har man en hel del år i "säkerhet" också.
 
byggarätt skrev:
El har begränsad livslängd jämfört med vattenburet system.
Du måste klara dig med framledningstemp < 27 grader C
Så isoleringen kräver mer än 20mm

Du behöver shuntad reglering om du ska värma vattnet med ved
Välj vatten inte el lycka till
Håller med, det är bara att GÖRA PLATS! Hade inte ens tänkt på el - inget alternativ.
Men framledning mindre än 27 vet jag inte ? jag kör ut 40 gr som max på mina parkett golv - varmt o skönt, golven har inte pajjat än. Det sägs att yttemp på golvet inte får överstiga 27 grader enligt tillverkaren av parkettgolv, i alla fall de golven jag köpte. Frugan ska ju envisas med att ha mattor på golvet så där är det mycket varmt. Jag höjde golven totalt ca 60 mm på bv la spårad frigolit med 20 mm pex slang i, direkt på de gamla fina grangolvet under det ligger ca 30 cm glasull sedan asfaboard sedan krypgrund. På öp ingen isolering 21x95 läkt för 20 mm pex slang cc 30 och på det grålumppapp sedan parkett.
Har fått ta av lite dörrar en del (ca 20mm) annars inga större justeringar har nu ca 255 cm i takhöjd.
 
Glömde skriva att jag har ett akvarium som går från golv till tak så att höja golvet e sista utvägen för mig.
Det lutar nog åt till att spruta skum underifrån krypgrunden.
Lite dyrare men det får jag ta.

Vad anser ni om det alternativet att skumma uderifrån?
 
Jag läste i nån annan tråd här tror jag att det får högst vara 37 grader på framledningen i golvet.
Stämmer det?
 
Pompe1997 skrev:
Jag läste i nån annan tråd här tror jag att det får högst vara 37 grader på framledningen i golvet.
Stämmer det?
Nej, den maximala framledningstemperaturen bestäms av golvets/bjälklagets konstruktion (värmeförluster mm.) och golvtillverkarens rekomendationer för maximal yttemperatur (man brukar här säga max 27 graders yttemperatur som en norm, men varje golvtillverkare kan ha egna värden - kontrollera dessa för att ev. garantier skall gälla). Vilken max framledningstemp som gäller för just dig är därför omöjlig att svara på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.