Ballograf skrev:
PFS 65 kostar 999:- på Jula just nu :)
Jag köpte en på Cheapy för 999:- för några timmar sedan, kampanj vecka 14+15.

Ska leka lite imorgon ifall jag hinner :)
 
Hornbach har 65:an för 1039, Köpte en idag från Bauhaus med lågprisgarantin. Det första som ska målas är taket. Jag har frågat runt lite och istället för att lacka kvistarna fick jag rådet att först måla med oljefärg och sedan ett lager vanlig vattenbaserad. Någon som har någon erfarenhet av detta? Och går det att slänga in oljefärg i sprutan? /Babbis
 
Är taket obehandlat idag? Om det är det kommer tyvärr kvistarna att slå igenom oljefärgen efter några år. Att först gå över och lacka själva kvistarna med en pensel och kvistlack (helst schellack) är enda garantin för att så inte sker.
 
Redigerat:
Ja, det är obehandlat. Eftersom det är väldigt mycket kvistar vill man så klart undvika kvistlacka, men man vill så klart ha det bästa resultatet. Taket är ungefär 70 kvm. Någon som har erfarenhet ungefär hur mycket kvistlack kommer att gå åt? Och har någon erfarenhet av byggmax schellack?
 
Har använt Byggmax shellack med utmärkt resultat. Två år senare inga tillstymmelser till genomblödning.
 
Shellack går det inte åt så mycket av faktiskt, du ska ju inte måla hela taket med den, utan bara dutta på lite på varje kvist. Lacken är väldigt lättarbetad och går mycket snabbt att stryka på. Torkar gör den också mycket snabbt då den är spritbaserad. 30 min efter appliceringen kan du börja grundmåla, glöm inte grundmålningen. :)
 
Är det någon som kan rekommendera en bra snickerifärg halvblank som funkar till PFS 65 hade tänkt att måla stolar. Är det någon som prövat Julas White snow??
 
Jag testade Bauhaus Impra snickerifärg som första försöksfärg. Inte för dyr för att testa med, sprutade pinnstolar och bokhylla. Efter några varv så känns den helt OK för mig som amatör att jobba med. Har dock inte slutfört projektet, kom en flytt och bäbis emellan...
 
Själv håller jag på att måla om alla mina köksluckor samt garderobsdörrar med Jotuns Lady Interiör 40-glans.
Blir riktigt bra!
 
Låter bra det nu har jag prövat Julas snickerifärg White snow och den funkar också bra efter lite utspädning.
 
Någon som vet vad man kan köpa en viskositesmätare? Jula har inte kvar dem i sortimentet. Eller använder ni inte en sådan när ni tunnar ut färgen?
 
colormix i helsingborg säljer viskositetsmätare. Vet dock inte om dom säljer på postorder men ring och snacka med dom....
 
Jag letade med ljus och lykta efter viskositetsmätare för någon månad sen utan att hitta (kollade bl.a. Biltema och Jula efter tidigare tips), men nu senast (några veckor sedan) jag var in hittade jag en hög på Jula, på hyllan bredvid färgsprutorna, logiskt nog. Så, Jula.
 
Finns det andra munstycken att köpa till färgsprutan? Både grund- och slutfärgen till paneltaket måste vi späda 20% för att sprutan ska gå bra men då täcker det väldigt dåligt.
 
Tänkte lyfta lite med några frågor ang. 105an.
Jag har ett hus med ytterpaneler av aluminum (Hej 70-tal) samt trä/tegel. Kan jag med tillräckligt bra resultat måla alun och träpanelen med 105an?
Googlat en massa men tycker mig mest ha hittat denna tråd. Någons kompis hade ju målat hus med 65an och var nöjd. Men resten verkar hålla sig till dörrar och innertak?
Vet att den egentligen kanske är lite liten men tycker mig inte ha ekonomi till någon vürstingmaskin och min kåk är en rätt liten enplanare samt att jag tycker det är såå tråkigt att måla för hand. Så vad tror ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.