Hm, när jag räknade på investeringen över 20 års tid vann bergvärme över pellets, konstigt nog. Se tråden Rättvis kalkyl för olika värmealternativ?. Folk i branschen har efteråt tipsat om att det är kalkyltiden som är avgörande, om man räknar på 10 år vinner pellets.

Angående din offert så låter det inte som det billigaste jag hört talas om. Själv betalade jag 150' för 135m aktivt borrdjup, 8kW pump med R134a som köldmedium och dubbla kompressorer, 500 l acktank med extra solslinga, installation och bortforsling av tank och panna. Diket till borrhålet fick jag gräva själv. Det extra du beställt är såvitt jag förstår bortforsling av en nergrävd tank och tre radiatorer. Du borde kunna få loss detta billigare, särskilt om du får tag i en borrare på det sätt som jag misslyckades med. Kolla på www.svepinfo.se :s forum, där postar folk ibland vad de betalat.

By the way, en snickare visade mig en katalog över rörgrejor där nettopriserna stod utsatta. Ett vettigt expansionskärl kostade under 300 spänn enligt katalogen. Det var inte det jag fick betala när jag bytte ett sist, då var priset fyrsiffrigt. Så det finns marginaler i branschen...
 
Hej, vi har fått ett pris på 170 sek/m plus extra rör samt container för en 5000. Kan väl tilläggas att det är en avlägsen bekant familj samt inget kvitto. Med kvitto verkar det ligga på 240 sek/meter.

Brgds Ingvar
 
EN TRÅKIG TREND INOM VÄRMEPUMPSBRANSCHEN.

Idag gör man pumparna mindre effektiva. Varför?
Jo man snålar in på utrustningen för att kunna erbjuda lägsta pris på utrustningen och få dom stora anbuden. Det man säljer är i stort sett en omvänd frysbox hur simpel som helst och med sämre verkningsgrad.
Dock finns modellerna med den mer avancerade regleringen kvar, men dom kostar några tusenlappar till. Se till att du får en sådan och inte en "strippad" variant för ekonomins skull.
Lycka till
 
Acria skrev:
EN TRÅKIG TREND INOM VÄRMEPUMPSBRANSCHEN.

Idag gör man pumparna mindre effektiva. Varför?
Jo man snålar in på utrustningen för att kunna erbjuda lägsta pris på utrustningen och få dom stora anbuden. Det man säljer är i stort sett en omvänd frysbox hur simpel som helst och med sämre verkningsgrad.
Dock finns modellerna med den mer avancerade regleringen kvar, men dom kostar några tusenlappar till. Se till att du får en sådan och inte en "strippad" variant för ekonomins skull.
Lycka till
Det låter intresant.
Har du något exempel på fabrikat och modeller?

 
Kan bara instämma i att VP-branchen verkar ha det lite överhettat just nu, åtminstonde i Stockholmstrakten! Av de 4 offertförfrågningar som jag skickade ut svarade enbart 2 och de som svarade skillde sig priserna ingenting :p

Nu har jag dock fått sån tur att min blivande granne snett över gatan är VVS:are och gav ett för mig fördelaktigt pris på hela VVS-installationen + VP m.m. m.m.
 
Hej och tack för en ba tråd.

Jag har köpt ett 1700-tals hus i Stöde, utanför Sundsvall. Det är 2 plan plus källare 180m2 boyta. 2 glasfönster och "orginal" isolering. Idag är det endast oljevärme (6 m2/år ca 40 000 kr) med resultat att det blir bergvärme installation.

Till fastigheten hör ett avtal om 14 000 kWh/år fri el

Jag har fått tre offerter, två som vill borra 130-140 meter (ca 130 000) och en som vill borra 210 meter.

Den sista offerten verkar mest intressant:

Varmitek 12TBR 12kW
400 l VVB
Exp kärl kompl 18 l
VVS install
El install
Borrning 210 m
Grävning

Totalt 183250

Detta känns mest "rätt" även om det var dyrast. I övriga offerter står det bara pump och borrning, inget om installation etc. Driften av pumpen täcks lätt med den fria elen och enl leverantören behövs ingen tilläggsenergi tackvare borrdjupet. om jag lägger kostnaden på oljan på lånet istället så räknar jag med att pumpen är betald på 5 år och sedan har jag "fri" uppvärmning i 10-15 år.

OM kalkylerna stämmer.

Är det ingen som är missnöjd med sin offert/installation. Alla talar om att de skall installera...

/Jeppe
 
Det låter inget mindre än SKITDYRT.
Gör en "delad entreprenad" av det istället.
D.v.s köp en värmepump "över disk", ta in en rörmokare med VP-vana och ring en borrare själv...
Det är ju rätt kraftiga grejer du ska ha, men jag tycker ända att det ligger minst 20' - 30' för högt...
 
Priset tänker jag inte ha några synpunkter på, se till att få in likvärdiga offerter från minst fem leverantörer så har du ett bra riktvärde om vad marknadspriset är hos dig. En delad entrepenad som K12 pratar om är antagligen ingen dum ide, kanske ska du nöja dig med att upphandla borrandet själv och en annan firma göra resten.

Det jag dock reagerar på är borrdjupet. Den som offererat 130-140m hål till ett 1700tals hus i sundsvall som förbrukar 6kbm olja per år borde ägna sig åt att virka halsdukar istället, för det kommer många fd kunder behöva. Jag påstår att det är HELT ÅT SKOGEN. Jag är även mycket tveksam till 210m hålet och skulle satsa mina favoritkalsonger på att du vill ha två hål om ca150 styck. Kom ihåg att det enda som räknas för pumpen är aktivt borrdjup, dvs höjd från botten till vattenytan i hålet (vad har ni för grundvattennivå?). Metrarna försvinner snabbt...

Förslag:
Kontakta Anders Nelson på Geotec (branschorganisation för borrföretag, www.geotec.se). Har har tillgång till nyutvecklade program för beräkning av borrdjup (ett resultat av utveckling på KTH) och verkar vara pigg på att hjälpa till i fall som dessa. Han har koll.

Jag tycker också att du skall ta in offerter på andra pumpfabrikat än just varmitek. Thermia, Nibe, IVT. Det är inget fel på Varmitek vad jag vet, men det skadar inte att få lite perspektiv på tillvaron.

Ett sista tips: När du skriver avtal med borrare eller entrepenör se till att ni avtalar om ett AKTIVT borrdjup. Då gör det inget att det är 20m ner till grundvattennivån.

 
Tackar för inläggen, ska kolla mera...
 
jeppe skrev:
Tackar för inläggen, ska kolla mera...
???

Någon som har några tips, på vad man bör tänka på när skriver en offert för bergvärme.

Var finns fallgroparna ?

 
Gkalle skrev:
???

Någon som har några tips, på vad man bör tänka på när skriver en offert för bergvärme.

Var finns fallgroparna ?
Du menar själva avtalet?

1. Se till att leverantören specificerar AKTIVT borrdjup. Det är det enda du är intresserad av. Ofta anges endast borrdjup i avtalet.

2. Som vanligt är det viktigt att ha med installationsdatum i avtalet. Vad händer vid försening?

3. All ingående hårdvara specificeras noggrant, se till att just de modeller du ska ha är specade. Alla vvberedare är inte likadana...

4. Angående borrning: Vem betalar om man måste borra ett extra hål? Se till att få fast pris på borrandet, i möjligaste mån utan friskrivningar.

Osv....

/Mathias
 
Jag har fått en offert på 49000 inkl moms på totalentrepenad (pump, hydrofor, igångkörning) för vattenbrunn (vattengaranti och sötvattensgaranti.

Vid samleverans av energiborrning inkl kollektormontering klart innanför vägg inkl moms 270 kr/meter.

Mvh LT
 
lt skrev:
Jag har fått en offert på 49000 inkl moms på  totalentrepenad (pump, hydrofor, igångkörning) för vattenbrunn (vattengaranti och sötvattensgaranti.

Vid samleverans av energiborrning inkl kollektormontering klart innanför vägg inkl moms 270 kr/meter.

Mvh LT
Jag tror du kan hitta energibrunnsborrning billigare än för 270SEK/meter ink slangsättning.

/Mathias
 
Tack Mathias!

Känner du eller någon annan till någon i Göteborg- Kungsbackaområdet?

Mvh LT
 
Nix, absolut ingen. GulaSidorna + 15 telefonsamtal ger dig säkert ett bra pris!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.