Thomas59
Hawkai skrev:
Hur funkar det om man inte har en mall att följa? Går det verkligen köra en kantfräs/kopierfräs på fri hand? *nybörare* (eller knappt ens det)
Nej, precis som påpekas i svaret ovan så funkar det i princip inte utan mall men ska jag vara riktigt ärlig så har jag använt kantfräsen som "hyvel" vid några tillfällen då jag gjort saker där jag saknat mall. Det kräver dock att fräsen är monterad i ett fräsbord.

Avrundningsfräsen funkar dock bra utan mall, i alla fall om ytorna som kullagret stöder emot är hyfsat plana eller om man har fräsen i ett fräsbord.
 
Thomas59 skrev:
Nej, precis som påpekas i svaret ovan så funkar det i princip inte utan mall men ska jag vara riktigt ärlig så har jag använt kantfräsen som "hyvel" vid några tillfällen då jag gjort saker där jag saknat mall. Det kräver dock att fräsen är monterad i ett fräsbord.
Du menar med kullagret ovanför ämnet och anhållet som stöd istället? Då fungerar det kanske bättre med en notfräs med så stor diameter som möjligt?
 
Thomas59
nanowire skrev:
Du menar med kullagret ovanför ämnet och anhållet som stöd istället? Då fungerar det kanske bättre med en notfräs med så stor diameter som möjligt?
Precis och ja, det har du nog rätt i. Min lösning var kanske inte så genomtänkt men den funkade. En notfräs hade funkat bättre inser jag nu. (Novis på fräsning:))
 
Samma här, det är så man lär sig. Det viktigaste är att det fungerar. Jag lärde mig t.ex. att det är bra att förskjuta anhållet på utmatningssidan när man hyvlar med fräsen om man vill ha det rakt...
 
xm0rck.jpg



JAg byggde mig en för någon vecka sedan enligt samma ritning, dock så pluggade jag järnet, så de enda synliga skruvarna är i ryggstödet och sitsen just nu.

Jag är totalt såld på möbelbygge sedan dess och letar bara anledningar att kunna köpa nya verktyg.

Ska utöka adirondack-samlingen med minst tre stolar till, så otroligt sköna stolar
 
Jag köpte ritningen till denna stol, innehåller stol, fotpall, bord.
http://plansnow.com/dn2002c.html

Var väl någon som ville ha ritning på fotpallen?
 
.......kanske skulle nämt att om den som vill ha ritningen skickar mej en mailadress, så delar jag gärna med mej. :)
 
Gav mig ner i verkstaden idag och började tappert med min andra stol. Denna gången ska jag skära ut mallar i masonit. Ger mig inte in i det så seriöst så jag kör i 6mm MDF ännu, men planen är att tre till stolar ska tillverkas. Sen verkar det som om det ramlar in någon beställning här och där.


Ska även roa mig med att bygga det bordet som Thomas_LLA så vänlig skickade över ritningen på. Frugan är lyrisk över möblerna, dock inte lika lyrisk över all den tid som plötsligt spenderas i verkstaden. All vaken/ledig energi går åt till planering av min workshop just nu.

Jag har ju kört på vanligt, sågat virke i dimensionen 21x145. Kom över en rikt/planhyvel billigt förra veckan, gammal CO-maskin, så det blir till att köra allting i den innan montering. Förhoppningsvis ger det bättre resultat än den förra, då jag slöade ur lite på slipningen på slutet.


Någon som vet om Bosch PEX är något bra att ha? Eller ska jag spara lite slantar och köpa en GEX direkt?
 
Jag har en GEX och har provat en PEX. Skillnaden är märkbar!
 
Kör allt i hyveln innan du slutkapar till rätt dimensioner, när delarna blir tunnare kommer troligen några behöva bli längre...
 
Tobbe Arnesson skrev:
Kör allt i hyveln innan du slutkapar till rätt dimensioner, när delarna blir tunnare kommer troligen några behöva bli längre...

Det har du ju helt rätt i, jag hade säkert missat det i ren hets att få klart allt
 
  • Gilla
johan_81
  • Laddar…
Jag lärde mig den läxan rent praktiskt. Kändes så där lagom snopet när jag hade varit så noga med längderna innan hyvlingen...
 
Tobbe Arnesson skrev:
Kör allt i hyveln innan du slutkapar till rätt dimensioner, när delarna blir tunnare kommer troligen några behöva bli längre...
Det vill du göra ändå, åtminstone vid planhyvling då du annars riskerar att eventuell snipe från hyveln riskerar att du får glipor vid sammanfogning.
 
Nu fick jag anledning att slå upp den termen (stött på den tidigare men inte orkat): http://en.wikipedia.org/wiki/Snipe_(wood_machining)

Snipe, in woodworking, is a noticeably deeper cut on the leading and/or trailing end of a board after having passed through a thickness planer or jointer. Its cause, in a jointer, is an out-feed table which is set too low relative to the cutter head, or in a thickness planer an unnecessarily high setting of the anti-friction rollers of the in-feed table. [1] The term has its origin in forestry where it is applied to a sloping surface or bevel cut on the fore end of a log to ease dragging.


Vad skulle man säga på svenska? Rampning?
 
Ändbett eller något liknande inbillar jag mig ha hört men google ger inget kött åt det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.