Plåtarna skruvade jag och limmade med PL400. Rörelsefog runt har jag nog missat. Men det har funkat i ett drygt år hittils. Jag räknar med att den tjocka kakan skall ge mig marginal mot diverse ev. problem.

Enl. uppgift (iofs andrhandsinfo) så kan man tom. flytspackla på ett löst knarrande brädgolv om man tar till så tjockt som 25mm.
 
Det var ju ännu bättre att även limma plåtarna. I det fallet behöver man alltså inte ha något skivmateriel alls? Ang. rörelsefog så förstår jag tanken med den med har svårt att se den i kombination med golvbrunnen som bör gjutas fast mot väggen.

Alltså verkar alternativen nu vara:
1/ 25mm kaka vilket innebär att jag får höja upp brunnen 9mm men slipper skivmateriel
2/ 8mm minerit vt samt spackel och kan då behålla brunnen i sin position; 16 mm ovan spån. Frågan är då ifall jag ska lägga minerit ända fram till brunnsflänsen eller lämna golvet öppet från minerit just runt brunnen?

Det byggs ju mängder med hus med uponor/termotech system och jag kan väl knappast vara den första som har kombinerat det med Unidrain eller liknande ränna/brunn. Men ingen av de leverantörer som jag varit i kontakt med kan bistå med en lösning. Varken termotech, uponor, Unidrain eller någon spackeltillverkare. Det måste man ändå tycka är lite märkligt.
 
Kolla det där med tjockleken. och även om att gjuta utan skivmaterial. Jag vet att hos Uponor fanns det ett exempel med golvgips (som då redan var otillåtet), men inget med direktgjutning. Mapei hade gjort ngn. form av samarbete med LK golvvärme (om jag minns rätt) där de direktgjöt med specialprimer. Jag kompromissade lite och körde Roth alupex rör men i övrigt Mapei spackel och primer. men mycket kan ha ändrats sedan jag gjorde det. Jag hade ca cc45 i golvet (gammalt).

Limmningen var ett förslag från snickaren jag hade här.
 
Byggelit hade (är dåligt uppdaterad och de konkade väl för ett tag sedan?) en byggbeskrivning för spårade skivor och våtrum, du kanske kan hitta den beskrivningen någonstans. Tempo hette spårskivan och beijer mf sålde den. Följde beskrivningen för klinkers i torra utrymmen och då skruvades en golvgips ovanpå spårskiva med plåtar, för våtrum har jag för mig att det var flytspackel som gällde dock.
 
ska du limma vt så skulle iaf jag limma den ända fram till brunnen, flyta upp golvet och sen spackla lokalfall
 
nino skrev:
ska du limma vt så skulle iaf jag limma den ända fram till brunnen, flyta upp golvet och sen spackla lokalfall
Tror du att det funkar att ha ett så pass tunt spackelskikt som 4-6 mm i duschutrymmet utan att det blir några problem?
 
Någon som har några fler tips om vart man kan vända sig för att få mer tips och råd förutom lk samt byggelit?
Har även pratat med bkr men helt utan framgång!

Med uponor lösning med dubbla golvgips ovanpå får man ju nästan ha stege för att komma in i badrummet!!!
 
när man lägger matta spacklar man ner till 0 vid brunnen, med tex A45
jag håller på med ett uterum med golvvärme där jag gör så här, det ska tätskiktas och i golvet ska det sänkas ner ett utomhus spabad för 4pers
 
Lite OT -olika konstruktionslösningar mot varandra.
Varför använder man golvvärmeplåtar, när man ska flytspackla till att börja med?
Med 12mm slang på 125mm cc behövs det om jag kommer ihåg rätt, knappt 20mm ovanför rören inklusive klinkerplattorna, dessutom slipper man allt annat trassel med materialkombinationer.

Det jag inte förstår är varför man ska blanda in golvvärmeplåtar, men jag kanske bara är begränsad i mitt tänkande.
 
nino skrev:
när man lägger matta spacklar man ner till 0 vid brunnen, med tex A45
jag håller på med ett uterum med golvvärme där jag gör så här, det ska tätskiktas och i golvet ska det sänkas ner ett utomhus spabad för 4pers
Låter trevligt!!! Mattan är iofs mindre känslig för eventuella rörelser i underlaget men det är väl kanske så att när man väl limmat fast vt skivorna så är det så pass stabilt att det inte är något man behöver oroa sig över!
 
Redigerat:
magnu skrev:
Lite OT -olika konstruktionslösningar mot varandra.
Varför använder man golvvärmeplåtar, när man ska flytspackla till att börja med?
Med 12mm slang på 125mm cc behövs det om jag kommer ihåg rätt, knappt 20mm ovanför rören inklusive klinkerplattorna, dessutom slipper man allt annat trassel med materialkombinationer.

Det jag inte förstår är varför man ska blanda in golvvärmeplåtar, men jag kanske bara är begränsad i mitt tänkande.
I vårt fall ligger slingorna med cc 300 så det är väl förmodligen därför det bör vara plåtar. Sen flyter väl iofs kanske rören upp när man spacklar om de inte ligger fastklämda i plåtarna men det kan man ju förhindra på andra sätt.
 
Någon som vet om det går att använda aquapanel (glasfiberarmerad cementplatta) istället för minerit vt? Den är iofs 12,5 mm så det blir mindre spackel.

På vissa håll rekommenderas enkel 8mm vt och på andra håll dubbel golvgips. Någon som kan reda ut varför det skiljer så mycket mellan de olika rekommendationerna?
 
det finns uppritat konstruktionsförslag i themotechs anvisningar.
 
varför blir det mindre spackel? du drar väl fram skivorna till brunnen oavsett tjocklek?

finns det en konstruktionslösning och den säger exakt vilken skiva du ska använda då ska man göra det, annars gör du en egen konstruktion och du blir konstruktionsansvarig OM det händer nåt

annars så kan man använda bjälklagskasster som man lägger mellan cc 600 skruvar 22mm spån och flyter med armering och fibrspackel
 
ppalm skrev:
det finns uppritat konstruktionsförslag i themotechs anvisningar.
Har du en länk till den filen? Thermotechs anvisningar har tidigare endast beskrivit förläggning i torra utrymmen samt info om fukttröga skivor i våtutrymme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.