Mikael_L
Jag som startade tråden kan ju återrapportera hur det avlöpte. :)

Den där "gerkapningen" av en massa block som jag skrev om, det blev aldrig av, jag löste det på annat vis.
Alla block som jag skulle kapa av till en viss längd körde jag av med yxa.
Först hackade jag fram en ett par cm djup skåra runt om blocket, precis där blocket skulle kapas, sen ett lite kraftigare hugg med yxan. Det gick för det mesta riktigt bra.
Sen högg jag ur lite "kilar" i de uppsatta LECA-blocken med yxan på de ställen där det behövdes, för någon lång urkapning i alla blocken behövdes alltså inte.

Så yxan löste alltså mina behov denna gången. :)

Några veckor senare då grunden var gjuten och ett LECA-skift uppmurat så skulle jag justera in exakt rätt bredd i dörr och garageportsöppningen, dvs kapa 4 snitt i redan fastmurad LECA.
Då vågade jag inte börja knacka med yxa, för med min vanliga otur skulle givetvis just dessa block spricka sönder väldigt snett. :|
Där lånade jag en tigersåg av en kompis och körde med Biltemas billiga blad (ca 20:). Ett blad räckte till fyra kap, men det gick oerhört trögt på sista blocket, för tänderna på bladet var så gott som helt borta då, det var bara en lätt vågig yta kvar. :D
 
Alla sätt är bra utom de dåliga!

Själv använde jag stora vinkelslipen med största diamantklingan och snittade runt blocken, därefter sågade jag med biltemas fogsvans. Förutom hörnbitar som behövde kapas på längden så kapade jag kanske ett 30-tal block på höjden vilket var ganska jobbigt, men det gick fint :)
 
Det där med yxa har jag hört och läst om förr.
När jag sågar upp passbitarna gör jag det efter storleken på hålet i murverket - 30mm. Då brukar det passa bra. Ibland kan snitten med tigersågen bli lite sneda och då är det bra med lite marginal.

När du hugger med yxa; jackar du en brottanvisning med typ stämjärn först eller hugger du anvisningen med yxa runt om och sen ett välriktat hugg? Får du sådan precision att passbiten passar i hålet gång efter gång?

Jag ska prova att hugga med yxa och se om det är ett alternativ. Jag kan tänka mig att brottytan håller bruket bättre än sågad brottyta. När man sågar blir ytan nästan slät och groparna fylls med sågdamm. Är blocket det minsta fuktigt är sågdammet dessutom svårt att borsta bort.
 
Det tråkiga är att jag har 50 mil till HN... :(
 
Mikael_L
Gallimatias skrev:
Det där med yxa har jag hört och läst om förr.
När jag sågar upp passbitarna gör jag det efter storleken på hålet i murverket - 30mm. Då brukar det passa bra. Ibland kan snitten med tigersågen bli lite sneda och då är det bra med lite marginal.

När du hugger med yxa; jackar du en brottanvisning med typ stämjärn först eller hugger du anvisningen med yxa runt om och sen ett välriktat hugg? Får du sådan precision att passbiten passar i hålet gång efter gång?
Jag gjorde anvisningen med små slag av yxan, sen högg jag till.
Precisionen och snittets utseende blir ju lite sådär. Jag blev förvisso förvånad över hur bra och rakt det ändå blev, men jag hade ju inga stora tankar om metoden innan heller. :D
Blev blocket lite för stort kan man ju hugga bort små flisor med yxan sen.

Gör man som Injonil så blir det väl fantastiskt fina ytor, men tar lite mer tid.

Yxan passar väl kanske bäst om det ändå ska muras efter, så lite ojämnheter försvinner i bruket.
Och det är nog smart att ha några extra block att ta av, ifall något kap går helt åt skogen.

Jag ska prova att hugga med yxa och se om det är ett alternativ. Jag kan tänka mig att brottytan håller bruket bättre än sågad brottyta. När man sågar blir ytan nästan slät och groparna fylls med sågdamm. Är blocket det minsta fuktigt är sågdammet dessutom svårt att borsta bort.
Utan att egentligen veta, så tror jag nog att ytan spelar ganska liten roll vid murandet.
 
Jag ska prova att hugga med yxa nästa murpass. Jag avrapporterar här sen!

Gruvberget: Det var synd!
Jag är nog ganska bortskämd som har Byggmax, Beijer, Bauhaus, K-rauta, Harald Nyborg, Clasolsson, Kjell&Co, Jula och Hornbach inom ca 1-2 mils avstånd.
 
Mikael_L
Gruvberget skrev:
Det tråkiga är att jag har 50 mil till HN... :(
Men Posten och DHL har du väl nära till? :p
 
Enligt tillverkarna av lättklinkerblocken finns en speciell block-klippare. Någon här som provat? Den lär väl kosta en massa pengar...
 
Lite OT men ändå inte, angående Wisent så är det sällan Bauhaus eget märke innanför förpackningen. Oftast är det andra tillverkare som står bakom och de förpackar om det med Wisent-logo. Kan nämna bland annat OLFA´s brytblad, när man öppnar Wisentförpackningen så ser man att brytbladet kommer från OLFA. Jag antar att det är ett sätt för dem att kringgå löftet om prisgarantin.
 
Mikael_L skrev:
Men Posten och DHL har du väl nära till? :p
Jodå, men då är det Axminster-paket som jag kvitterar ut ;) Däremot ska jag jobba för att Bauhaus eller någon liknande etablerar sig på orten, det är ju som ett mecka för en verktygsnörd som mig
 
Det finns även olika boschblad. Dom jag har kostade kanske 150-180 kr. Jag har skrivit om det tidigare.

Men jag har svårt att se att något annat än tigersåg med rätt blad måste ses som en temporär nödlösning.
 
Gallimatias skrev
Enligt tillverkarna av lättklinkerblocken finns en speciell block-klippare. Någon här som provat? Den lär väl kosta en massa pengar...
Köpte en för femton år sedan,kostade nog inte över två tusen, mycket användbar i alla fall upp till 25cm sten.
Man kan klippa tunna skivor, det blir i princip inget spill./MLj
 
Har kapat ett stort antal stenar till mitt nybygge och använt mig av tigersåg och ett specialblad köpt på Hornbach. Ca 400 mm långt med grova tänder för sågning av bla leca. Ger fina och exakta snitt. Gick åt två blad, men då har jag kapat säkert ett par hundra stenar. Nackdelen är priset, tror det var ca 350 kr st, men det var det värt.
 
Jag kan uppdatera denna tråden då jag kapat lecblock under helgen. Kanske det kan hjälpa någon.

Jag köpte ett sågblad till tigersågen från Byggmax, men efter att ha kapat tre block var skärpan borta och det tog en evighet att kapa blocken. Jag kände inte för att köpa fler sågblad (de kostar trots allt en bit över hudralappen hos byggmax, och jag ville inte lägga ut flera hundra på att köpa ett nytt blad för att kapa ett 20-tal block), och någon gammal yxa hade jag inte. Istället borrade jag igenom blocken med ett långt betongborr, och det fungerade utmärkt! Jag borrade ett tiotal hål, och tog därefter fram tigersågen igen. Nu gick det mycket, mycket lättare och snabbare än med enbart tigersågen. Det ursprungliga bladet från byggmax höll, men nu är det inte mycket till tänder kvar. Men blocken är kapade och jag är nöjd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.