Jag skulle ALDRIG höga pga säljaren "tycker" att det är värt mer.....marknaden styr och det kommer väldigt många snart att upptäcka, och med skulder kvar....
Att det skulle var förenat med någon sorts garanti med + affärer på hus/lgh är ju en härlig dröm :D
 
Vi var i en liknande situation när vi köpte vår lägenhet. Problemet där låg i att vi (och alla andra spekulanter) tyckte det var ett riktigt risigt renoveringsobjekt medan säljaren sålde det som delvis nyrenoverat och hade fått sina förväntningar höjda av den mycket fräschare likadana lägenheten en trappa upp som hade budats upp till 1 210 000 från 995 000. Vi var enda budgivarna på 995 000 men mäklaren sa att då att de skulle lägga ut lägenheten till fast pris på 1,1 och ha fler visningar. Vi sa då att vi inte var intresserade och började kolla på andra lägenheter. 2 veckor senare var lägenheten fortfarande osåld, vi hade inte hittat någon annan och var tvungna att flytta ut från våra studentrum 5 veckor senare. Vi kontaktade då mäklaren igen och sa att vi kunde betala 1 050 000 och ha överlåtelse 3 veckor senare vilket de accepterade.

Vi betalade absolut ett överpris för lägenheten och hade vi haft mer tid på oss så hade vi inte betalat det med tanke på att det var en så liten lägenhet som vi räknade med att bo i under kort tid och vi var rädda att inte få tillbaka våra pengar. Det hade varit skillnad om det var något vi hade planerat att bo i under många år.

När vi sedan sålde så la vi ut lägenheten för 1,25 men var beredda att gå ner till 1,15 (vilket skulle ge oss 0 i vinst efter renoverings- och mäklarkostnad) då vi absolut inte ville hamna i en situation där vi kände oss missnöjda om vi bara fick utgångspris. Mäklaren var tveksam till utgångspriset men vi tyckte det kändes bäst för nerverna att göra så och den budades ändå upp 100 000 till.
 
silversmeden skrev:
När vi köpte vår fastighet blev det ingen budgivning heller detta va år 2000, då säger mäklaren helt plötsligt att säljaren ska gå ut med ny annons på fast pris 350 kkr högre??? Vi sa att vi inte var intresserade av detta utan då får det va. Mäklaren hörde av sig igen eftersom ingen nappade vi gick upp 50 kkr på utrop och fick fastigheten. Det är ett spel visa att du är intresserad men inte till vilket pris som helst, eller låt bli.
Att säljaren ändrar sig är ju svårt att säga något om. Det jag reagerar mot i mitt fall är just att de inte går ut med en ny annons med de nya priset. De ligger fortfarande kvar med det gamla som de inte är beredda att sälja för. Så nu ska de fortsätta med det uppenbara lockpriset för att få fler intresserade och få igång en budgivning.

Är det någon som vet när mäklaren har rätt till sitt arvode? I princip har ju mäklaren fullgjort sitt uppdrag när det finns en köpare som är beredd att betala utgångspriset, eller...?
 
Ja, gick de ut med en ny annons kunde man ju skylla på att säljarna tänkt om. Nu är det ju uppenbart att det bara är i syfte att bedra potentiella köpare... Fler mäklare borde anmälas så det blev lite upprensning...
 
byggankan skrev:
. Vi kontaktade då mäklaren igen och sa att vi kunde betala 1 050 000 och ha överlåtelse 3 veckor senare vilket de accepterade.
Jaha, de fick 55 kkr mer efter 3 veckor? Att vänta ut köparna är också en taktik.
 
Det är ju möjligt att de hade gått med på utgångspriset vid det laget men vid den tidpunkten så var vi nog de som var mest desperata då vi snart blev bostadslösa och då vi tågpendlade en dryg timme åt varsitt håll så ville vi bo precis vid tågstationen (i Uppsala) och det är inte helt lätt att snabbt hitta något att hyra där medan man väntar på rätt lägenhet att köpa. Efter att vi renoverat den så stortrivdes vi där.
 
Visst, man kan säga att säljarna gjorde rätt som väntade ut er.
 
Redigerat:
Nu har mäklaren faktiskt ändrat priset! Men han har inte höjt det med 100'. Varför knussla, de drog till med +250' :wow: :wow: :wow:

Man undrar hur resonemanget har gått? -Hm, vi har bara fått en budgivare på vårt gamla utgångspris. Det är bäst att vi höjer med en kvarts miljon, så kommer vi säkert att få fler potentiella köpare nu när vi närmar oss semester!?
 
Göran.W
Maba skrev:
Nu har mäklaren faktiskt ändrat priset! Men han har inte höjt det med 100'. Varför knussla, de drog till med +250' :wow: :wow: :wow:
Det är nog bara att leta vidare för såna struliga säljare är inget vidare.
Själv hade jag nog i ren protest sänkt mitt bud lagom mycket och letat vidare efter något annat hus.
Vem vet dom kanske tar budet efter sommaren.
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Nanny Fine
Pongu skrev:
Ja, gick de ut med en ny annons kunde man ju skylla på att säljarna tänkt om. Nu är det ju uppenbart att det bara är i syfte att bedra potentiella köpare... Fler mäklare borde anmälas så det blev lite upprensning...

Jo, men nu var det ju säljaren som hade ändrat sig, det kan ju inte mäklaren hjälpa! Tror att denne mäklare är rätt sur, eftersom h*n och säljaren antagligen haft en diskussion/förhandling sig emellan om utgångspriset och nu har ju säljaren ensidigt ändrat det avtalet o mäklaren kan inte göra ett skit. Ja, förutom att säga upp uppdragsavtalet då, men det är ju samma sak som att slänga annonspengarna i sjön.

Jag tror att mäklaren i det här fallet biter i det sura äpplet och hoppas att h*n snart säljer huset o får in täckning för sina utlägg.....
 
det kan oxå vara så att säljaren är lite efter hur marknaden är. dvs som köpare är man mer prismedveten. säljaren ligger oftast ca 3 månader efter. sedan inser de att priserna har ändrats. prissättning kan ha varit korrekt men säljaren fattar inte att den inte får mer. och det blir moment 22 av det.
 
Göran.W skrev:
Det är nog bara att leta vidare för såna struliga säljare är inget vidare.
Själv hade jag nog i ren protest sänkt mitt bud lagom mycket och letat vidare efter något annat hus.
Vem vet dom kanske tar budet efter sommaren.
Just det, vi letar vidare! Men vi fortsätter att bevaka objektet och kommer nog att lägga ett nytt lägre bud snart.
 
storken skrev:
det kan oxå vara så att säljaren är lite efter hur marknaden är. dvs som köpare är man mer prismedveten. säljaren ligger oftast ca 3 månader efter. sedan inser de att priserna har ändrats. prissättning kan ha varit korrekt men säljaren fattar inte att den inte får mer. och det blir moment 22 av det.
On det inte blir affär, så var inte prissättningen "korrekt".
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Maba skrev:
Just det, vi letar vidare! Men vi fortsätter att bevaka objektet och kommer nog att lägga ett nytt lägre bud snart.
Lägg ett bud som är 250' lägre än ditt förra och se om säljaren förstår ironin. :p
 
Jag kanske inte blir så drastisk att jag sänker med 250, men jag tänker ligga lågt ett tag och låta dom svettas lite... :cool:
Jag tror inte att det dyker upp så många nya spekulanter i semestertider.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.