Trevlig och inspirerande läsning som sagt. Hur lång och hög är bänken? Jag siktar på att göra min 220 lång 55 bred och skivan ca 10 tjock. Höjden håller jag på att prova ut men lutar åt det klassika måttet " där lillfingret sitter fast i handen"
/B
 
FAN va fin den verkar bli. Jag blir avis...
 
Tack!

Bengtn; djupet är 55cm. toppen runt 67 mm tjock, jag siktade på 70 men har tvingats hyvla bort en del.
Den är inte så lång som jag egentligen ville, men runt 1,40 någonstans.
Den är lite högre än hyvelbänkar brukar vara, men medvetet då min rygg är kass.
Det fick bli en kompromiss mellan optimal höjd för hyvling och slippa böja ryggen
För mycket vid andra moment. Ska bli kul att se din version!
 
56.jpg

Efter att toppen ligger på underredet borde jag egentligen sätta fast den. Men eftersom jag limmat in några brädor i fel
"fiberriktning" tidigare är jag så nyfiken på
hur det kommer att gå att hyvla fram en slutfinish att jag bestämmer mig för att bara pröva på en liten bit,
och pass på nu! gör inte som mig för nu klantar jag till det ordentligt!
När toppen var precis nylimmad så grovhyvlade jag lite (finns på tidigare bild) på den bara för att det var kul och för att "jämna" till lite.
Jag brydde mig aldrig om att på riktigt kolla hur plan den var.
Inte heller nu med putshyveln har jag en tanke på att kolla av toppen, jag skall dessutom bara "känna" lite
på den. Men innan jag vet ordet av har jag drömt mig bort i hyvlingen och plötsligt är hela toppen putsad, och "bra" blev det också.


57.jpg

Toppen är nästan spegelblank och hade jag inte varit helt dum i huvet hade jag kunnat olja in den nu.
Det är när jag står och begrundar resultatet som det slår mig att; Fan, det hade nog varit läge att kolla
hur jag ligger till med höjder och dalar på toppen, och det läget var inte nyss.
Visst, toppen ser halvhyggligt slät och fin ut vid en anblick, men med det nya perspektivet känner jag lätt att
detta är inte riktigt bra, det går upp och ner..




58.jpg

Fram med stållinjalen och jag kan snabbt konstatera att jag inte är i närheten av en plan topp, skit också!




59.jpg

Blyertsområdena är höjder som måste ned, på den värsta dalen ned till vänster i bild ligger jag nästan 2mm
under den högsta punkten- det betyder att i princip allt ska ned 2 mm!
Det här är sjukt irriterande eftersom jag inte hade behövt råka ut för det! Hade jag varit smart och kollat
av allt noggrannare innan jag förlustade mig med nöjeshyvling hade det aldrig hänt.
Om det nu är så jävla roligt att hyvla kan jag väl späna fast vilken skitbit som helst och ha terapi med.
Jag är redan lite irriterad av att toppen inte är så tung som jag ville o nu måste jag ta bort ännu mer material.
Här finns också tid till självreflektion i stunden, men återigen skiter jag i det! istället för att gå in o koka kaffe
och fundera en stund över bästa strategi sliter jag åt mig min No6 och ställer mig och våldshyvlar i 45 graders
vinkel mot toppens längd och fiberriktning för att snabbt få en plan topp.
Även om det förfarandet kanske hade varit ok, så är jag så dum i huvet att jag inte ens bryner upp hyvelstålet utan bara
våldar loss. Hyveln är inte optimalt inställd och stålet börjar bli slött!
Detta leder till att jag efter femton minuter visserligen står med en plan topp, men när hyvelspånen sopas bort
är inte bara den glasaktiga fina ytan borta, jag har dessutom rivit upp massa porer och skadat vissa
plankor (de som jag tidigare limmat in åt fel håll) rejält.
Jag får lust att banka mig själv hårt på tårna med träklubban, trycka in mina vassa stämjärn i huvet på mig själv
och sen starta bordssågen och kasta mig på den.
Ska allt jobb gå åt fanders för att jag inte ids använda min lilla hjärna och göra saker i rätt ordning!
Nåja, barn i Afrika dör hela tiden, en kompis fick cancer och jag fick inte ligga sist jag var på krogen för sex år sedan.
Världen går inte under och jag har en bandputs nånstans, det går att lösa men det är läge att lägga av för dagen nu.
 
  • Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
Plant och snyggt är ju ganska svårt att kombinera. Du får nog till en hygglig snygg men plan yta om du tar några tag med en vass rubank i fiberriktningen. Hade du å andra sidan gjort ett matbord så hade det ju inte gjort så mycket om ytan inte var plan, så länge den såg plan ut och var snygg.
Snart är ju bänken ändå full med märken från sågar, hammare, fräsar osv.
/B
 
M
favino skrev:
Jag är redan lite irriterad av att toppen inte är så tung som jag ville o nu måste jag ta bort ännu mer material.
Är det vikt för att bänken inte ska kana runt vid hyvling så har jag sett förslag om att att fästa en skiva under benen som sträcker sig ut över golvet där du normalt står när du hyvlar. Därmed adderar du din egen vikt till bänken samt "låser" den till dig själv.
 
bengtn, jag har inte riktigt tänkt på att det kunde finnas en motsättning mellan finish och planhet, naturligtvis har du rätt, om ett år kommer toppen vara rejält sliten, men det irriterade mig i stunden.

Mathiasfr: det hade kunnat vara ett alternativ, men jag har provjobbat lite på bänken nu och den är absolut tillräckligt stadig som den är nu, trots att den väger in en tjugo kilo lättare än vad jag hade hoppats på..
 
Favino: Lägg snickeriet på hyllan. Bli författare ist!! :):) Jag ser fram emot varje inlägg, du har ett underbart ordval (lr vad det nu heter) :):)
 
Jösses vilket Murphy-fält du verkar ha hamnat i, kul att du ändå inte tar fram klyvyxan och gör kaffeved utan faktiskt får projektet att gå framåt!
 
Thomas_LLA skrev:
Favino: Lägg snickeriet på hyllan. Bli författare ist!! :):) Jag ser fram emot varje inlägg, du har ett underbart ordval (lr vad det nu heter) :):)
+1!
Det är dessutom mycket mer lärorikt att läsa om missar och problemlösning än om det som gått lätt och smärtfritt. Jag ser hellre andras missar än gör dom själv. :D
/B
 
Kul tråd! Har själv tänkt bygga mig en ny bänk men har inte hunnit börja ännu. Funderade lite på ditt val av tång. Jag var på Lee Valley i Ottawa i mars och passade då på att klämma lite på Veritas olika tänger. Veritas insert vise har säkert sina fördelar men jag undrar hur lämplig den är som baktång för att spänna fast arbetsstycken för hyvling, sandning och liknande (om det nu är det du skall ha den till). Jag tror att jag själv skulle bli tokig om jag var tvungen att ställa om mellan olika långa arbetsstycken med det lilla vred den är försedd med. Själv fastnade jag för Veritas quick-release sliding tail vise. Den är en hel del kraftigare, man får ett rejält handag att dra åt med och quik-release funktionen var väldigt effektiv. Den kostar en del mera, men jag tror att den är värt det. Fick inte med mig någon hem från Ottawa (men en hel del annat kul, bla en 18" Leigh jig, en plow plane mm) men Dieter Schmid säljer dem just nu för 199 euro så jag beställde en i fredags. Vet inte om någon här har erfarenhet av Veritas insert vise och har andra synkpunkter, men det var min fundering. Lycka till med fortsättningen!

/woodchuck
 
Thomas_LLA och bengtn:
Det gläder mig att ni har så höga tankar kring mina ev. författar ambitioner.
Detta trots att mina inlägg dräller av stavfel, syftningsfel, omväxlande tempus
och ganska dåligt formulerade meningar. För att inte tala om avsaknad /
felanvändnig av punkter, stor bokstav och kommateringar.

Jag gör dock så gott jag förmår med den begränsade tid jag har och hinner inte
sitta o redigera allt.
Läsbarheten blir dock lite bättre om man läser från orginalhemsidan www.swingclub.nu/roubo.htm
istället för mina inklistrade inlägg här.

Woodchuck: Jag har haft mina funderingar kring detta. Helt klart är deras sliding variant bra mycket stöddigare.
Fast från mitt perspektiv blir "insetviset" ändå ett stort steg framåt då jag tidigare enbart har haft veritas wonderpup
att jobba med. Även om det är fantastiskt på sitt sätt så kräver det en biblotikaries tålamod och acceptans
av långsamma händelser för att palla att jobba några längre stunder med.

Först tänkte jag helt skita i tänger överhuvudtaget, då jag till 90% använder sånna där smidda "holdfast" varianter
man helt sonika bankar rakt ner i hålet. Suveränt snabbt och enkelt och passar mina behov lysande.

Men när jag såg "Insetviset" köpte jag ett omgående. relativt billigt, smidigt och enkelt att få ned i toppen.
Faktum är att det redan är infräst o klart, så nu får det duga ett tag.


Men jag avvaktar och provjobbar ett tag och ser sen om jag behöver en rejälare variant i fronten.
Ska bli spännande att se hur bengtn, du själv och herr lyrfalk funderar kring detta i era kommande byggen?

I Schwarzs bok finns en bra sammanställning över arbetsmoment kontra lösning på tänger/fasthållning.

Om jag hinner lägger jag upp lite bilder på helgens framsteg och klantfel i morgon, (uj vad jag har sågat snett!).
Kompressorn är lagad. Bänken är tillräckligt klar för att kunna jobba på och funkar dunder bra faktiskt.
Återstår lite" uppsnyggning" och ytbehandling samt några alternativa lösningar på problem som jag misstänker
kommer dyka upp närmaste året typ..
 
60.jpg
Jag skiter i att fundera för mycket på ytan just nu. Toppen är plan och
kommer funka utmärkt att jobba på. Dags att kapa ändarna.

61.jpg
Först mäter jag in sågen från fel sida och upptäcker att motorn inte går fri över passet, men hittar ingen
lägre rak bit som kan tjäna som styrning. Detta betyder att stödet för sågen kommer bli minimalt, men
tänker att det får gå ändå.


62.jpg
Det gör det förstås inte hela vägen - koncentrationen och fokus lämnar mig i slutet och jag lyckas såga sista biten riktigt snett. Bra!


63.jpg
Eftersom sågdjupet på klingan inte riktigt räckte tar jag det sista med en japansåg.
Jag skulle kunna göra ett nytt snitt och få avslutningen bra, men då tappar jag lite i bredd
på arbetsytan, så ena sidan får vara lite sned och tjäna som en påminnelse att vara fokuserad. Andra sidan på bänken går dock som det ska.

64.jpg
Dags att förankra toppen i underredet - Borrar hål för "drawboring" momentet, och vis av erfarenheten
av underredet skiter jag i att tapphålet kanske inte är 100% snyggt, det kommer funka ändå! Bergis!

65.jpg
Täljer till rundstavar till låsningen.

66.jpg
Även om jag gnällt över att toppen är lite lättare än önskat är den inte helt enkel att flytta runt och lyfta,
men efter lite baxande är den på plats och rundstaven bankas in genom tappen och ut i toppen igen.

67.jpg
Kapar staven med Ryoban. Förskjutningen av hålet i tapparna har jag gjort på känsla, typ 2-3 mm,
och återigen drar rundstaven fast toppen med ett ordentligt nyp.
På alla ben utom ett där jag tydligen inte riktigt haft rätt feeling.
Man ser på bilden att toppen skulle kunna gått ned någon mm till mot benet.
Det kommer dock inte påverka slutresultatet nämnvärt. Mitt golv i verkstaden är så ojämnt
att jag ändå kommer att få kompensera på benen på något sätt.
hade jag ägt sk. "drawboring pins" hade jag kunna göra en torrmontering och justera.
Då jag är väldigt positiv till denna teknik är det väl ett verktyg som kommer införskaffas eller tillverkas.

69.jpg
Dags att fälla in skruvstycket. Tyvärr är det avsmalnade i ändarna vilket kommer göra fräsningen svårare.
 
Surt med sågningen men nu börjar man ana "slutet" på det här projektet!

Till nästa gång får du göra en sådan där styrskena till sågen, ska leta upp länken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.