Nej, jag vet men här i storstan orkar man inte med jobbet, de pustar och tycker att det är jobbigt och tar plats. På landet eller i mindre städer är det inte lika mycket gratisved, kolla blocket och stockholm ska du se skulle nog kunna åka omkring o samla en hel del om man bara la lite tid på det. Nu måste jag dock hejda mig lite eftersom det kan bli aningen beroendeframkallande.
 
Hawkai skrev:
Laddar med ett par öl. Räknar med att Tekniska verken fortsätter med fjärrvärmeleveransen över kommande vinter oxå :)
Vad säger de finns det några indikationer om priser eller har du fast eller hur funkar det?:S
 
Tja, kom igång själv med vedeldningen i februari iår, kändes fint med billigare uppvärmning.
Har nog ca 45kbm ved hemma, men siktar på att det räcker ca 2år, och har tänkt hålla det så dvs alltid 2 års vedförråd hemma. Blir det extra kallt nån vinter så har man ju iallafall inte för lite ved hemma då....
 
Vad är ett rimligt pris för kluven ved per kbm?
 
ciia skrev:
Vad är ett rimligt pris för kluven ved per kbm?
Det verkar som att priset är ganska jämnt över hela landet, björk från 350-650 kr/kubiken stjälpt mått. Det är klart vissa kör med transport som ingår i priset och moms osv. En annan viktig faktor är när på året man köper veden billigast senvår och början av sommaren sedan stiger priserna verkar det som. Blandveden lite billigare men tror inte man kommer under 300 kr/kubiken stjälpt mått. Ett annat sätt om man vill jobba lite är att lägga ut lite krokar hos bönder och folk som har mark, kan bli riktigt billigt och tom ibland gratisved. Gillar man o jobba med kroppen så är sista alternativet att föredra tycker jag.d^_^b
 
fastmoving? skrev:
Tja, kom igång själv med vedeldningen i februari iår, kändes fint med billigare uppvärmning.
Har nog ca 45kbm ved hemma, men siktar på att det räcker ca 2år, och har tänkt hålla det så dvs alltid 2 års vedförråd hemma. Blir det extra kallt nån vinter så har man ju iallafall inte för lite ved hemma då....
Har du egen skog eller köper du? I såfall pris och i viken form och hur mycket?;)
 
silversmeden skrev:
Vad säger de finns det några indikationer om priser eller har du fast eller hur funkar det?:S
Det är fast pris/kWh som sätts för varje år + en fast årlig avgift. Om jag inte minns fel ligger min kostnad/kWh på ca 65öre/kWh (då har jag även slagit ut den fasta årliga avgiften per kWh).

Det jag menade var att min värmeförsörjning är tryggad, såvida de inte lägger ner värmeverket, men det är inte troligt då de förser typ hela Lkpg med värme :)
 
Tror dig -Hawkai-!!:) Svärmora bor i Hackefors med tillhörande fjärrvärme från TV.Dom snittar 1500:- månad..Slipper man hålls med nåt underhåll...
 
hawkai skrev:
det är fast pris/kwh som sätts för varje år + en fast årlig avgift. Om jag inte minns fel ligger min kostnad/kwh på ca 65öre/kwh (då har jag även slagit ut den fasta årliga avgiften per kwh).

Det jag menade var att min värmeförsörjning är tryggad, såvida de inte lägger ner värmeverket, men det är inte troligt då de förser typ hela lkpg med värme :)
billigt:surprised::surprised:!
 
silversmeden skrev:
Har du egen skog eller köper du? I såfall pris och i viken form och hur mycket?;)
Nästan, farsan har en hel del mark, så det är där jag hugger veden. Han har även lämpliga maskiner för att hantera veden, BM868 skogstraktor, fyrhjuling med släp, och en lagom vedprocessor med klinga o hydralklyv.
Hanterar det mesta i 5-meterslängder, tunnare pinnar 6-7meter. Längden mest för att det passar bäst till skogstraktorn, blir för pyssligt med 3-meters bitar.
Har inte räknat nåt på kostnaden, vi hugger ofta tillsammans och åt totalt 4 hushåll, men klart billigare än att köpa.. :)
 
fastmoving? skrev:
Nästan, farsan har en hel del mark, så det är där jag hugger veden. Han har även lämpliga maskiner för att hantera veden, BM868 skogstraktor, fyrhjuling med släp, och en lagom vedprocessor med klinga o hydralklyv.
Hanterar det mesta i 5-meterslängder, tunnare pinnar 6-7meter. Längden mest för att det passar bäst till skogstraktorn, blir för pyssligt med 3-meters bitar.
Har inte räknat nåt på kostnaden, vi hugger ofta tillsammans och åt totalt 4 hushåll, men klart billigare än att köpa.. :)
Lucky You! Låter som en dröm.... skämtar lite;) Nä men då är ju ditt val av uppvärmning ganska enkelt. OCH självklart har du alltid en 50 kubik torkat på lagerd^_^b
 
Håller på med klyvning parallellt med bygge av en halvprovisorisk vedbod. Är dock inte i samma liga som ni som skrivit hittills i tråden. Vintern som var, eldade vi upp knappt 10 m2 i vår vattenmantade kamin. Det och ca 3000 kWh el räckte för att hålla vårt nya välisolerade hus varmt och till varmvatten. Två vuxna, två barn, två hundar i ca 160m2 + 40m2 garage.
Kapar och klyver själv högst manuellt , men drömmer om allehanda maskiner. Nån som har tips på en hydraulisk klipp/klyv till ett bra pris?
 
johanpelle skrev:
2250 /pall var ett bra pris förra sommaren nu säljer man för 1990 /pall.
http://www.pelletspris.com/pellets_af.php ger lägsta priset 2.640/pall - var finner du den där billiga pallen?

Jag ska fylla mitt förråd nu i augusti och beräknar att jag ska klara en hård vinter med max 1 1/2 pall.
 
yonna skrev:
[länk] ger lägsta priset 2.640/pall
Priset är per ton
 
yonna skrev:
[länk] ger lägsta priset 2.640/pall - var finner du den där billiga pallen?

Jag ska fylla mitt förråd nu i augusti och beräknar att jag ska klara en hård vinter med max 1 1/2 pall.

Priset på 2640 är per ton. Inte per pall. Menar du att du klarar en hård vinter på en och en halv pall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.