Tänkte sätta lite överblivet kakel på väggen längs köksbänkarna (2 plattor på höjden). Idag är det enbart tapet på spånskiva. vad behöver jag göra för underarbete? Hörde nåt om att jag ska ha gipsplatta bakom, eller är det bara att sätta kaklet direkt?
 
Man ska ha gips eller annat dött material. Det går bra med tunn renoveringsgips med. Skruva fast, prima, fästa med fix.
 
en fundering, kakla man inte på spån förr i tiden ? det fungerade väl för de mesta då ?!
jag har kaklat på spån nyligen o det verkar funka perfekt även genom årstidsväxlingar. Jag smetade ett lager fuktspärr på spånet.
 
Visst kan det sitta på. Men just fogarna "kan" spricka. Men med dött bakom spricker aldrig.
 
Det är aldrig någon höjdare att kakla på trä/spån men måste man göra det ska man använda ett speciellt fix som är mer flexibelt... Typ Lips Flexicol eller liknande...

Skruva upp 6mm renoveringsgips är inte heller optimalt då den också bör limmas upp med samma typ av fix. ;)
 
Så inte direkt på spån, och inte gips. Vad ska jag då ta?
 
Vem har sagt att man inte ska ha gips? Rådet var väl att limma gips.
 
Men om jag måste limma gipset kan jag väl lika gärna då limma direkt på spånskivan?
 
Spånskiva är inget bra material bakom kakel, enda gången är när man vill ta bort kaklet, hos oss blev en del självborttagande och en del höll ihop 4 och 4 pga fogen.

Till övriga, skulle man kunna limma med silikon? Flexar en del men då var det fogningen :@

Protte
 
Ärligt talat förstår jag inte problemet... :blushing:

Det kommer råd om hur man ska lösa saker och ting på detta forumet men ändå så ska det ofta hittas på alternativa lösningar som inte är ok... :S

Varför inte bara ta till sig råden som kommer och göra vad branschen kräver... :rolleyes:


Limma upp kakeln på spånet med fix avsett för detta, typ Fleixicol men då får man ett helvetes problem om man en dag vill byta kakeln...

Limma upp 6mm gips med t.ex Flexicol och sätt kakeln på detta och då är det iaf lite lättare den dagen man vill byta...

Skruva dit 6mm gipsen väldigt försiktigt så inte skruvskallarna går in för mycket i gipsen...
Risken med detta moment är att det inte blir så hållfast då det krävs försiktighet att skruva så tunn gips och därför rekommenderas det att limma den typen av gips...
Dock underlättar det när man ska byta kakel och har man på känn att det kan bli aktuellt så kan detta vara ett alternativ för en del.
 
Merkurius skrev:
Tänkte sätta lite överblivet kakel på väggen längs köksbänkarna (2 plattor på höjden). Idag är det enbart tapet på spånskiva. vad behöver jag göra för underarbete? Hörde nåt om att jag ska ha gipsplatta bakom, eller är det bara att sätta kaklet direkt?
Som Paul skriver så går det utmärkt att limma kakel direkt på spån om man bara använder produkter som är avseeda för ändamålet.

Så kallat kakellim som brukar finnas i färdigblandare små burkar innehåller oftast plast istället för cement och är flexibelt.

Problem med sprickor i fogar undviker man genom att välja rätt produkt även här. Finns fog som tål lite rörelser.
 
Ett par gånger har vi kaklat i köket direkt på spånskiva. Dock utan fog. Det sitter fast fortfarande.
Springan mellan bänkskivan/spånskiva behandlade vi med silikon. Den fick dras upp med ca 2 mm.
Sen kakel på detta. Med konstruktionslim och smältlim. Smältlimmet fixade plattan direkt. Efter 1 dygn härdade konstruktionslimmet. Varför så? För att vi testade med enbart smältlim. Det släppte efter några månader.
Riktig fix har jag inte använd på evigheter. Varför? För att jag är amatör :p
 
kamilenski skrev:
Ett par gånger har vi kaklat i köket direkt på spånskiva. Dock utan fog. Det sitter fast fortfarande.
:p
vad har du istället för fogbruk i fogen?
 
JanneSjo skrev:
vad har du istället för fogbruk i fogen?
Inget i fogarna.
 
Är det inte svårt att hålla rent? Tänker att "saker" lätt fastnar i mellan plattorna, eller har du kant i kant?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.