Tänkte starta en liten tråd och höra med er hur ni förbereder er inför nästa vinterd^_^b.
Själv har jag laddat upp ett rejält vedlager för att hålla kylan borta, ca 40 kubik. Eftersom förra året var mitt första vedeldarår insåg jag att jag hade för lite ved och fick ragga ordentligt för att få tag på ved i slutet av säsongen.

Hur har ni förberett er, jag vet detta är kanske inget man tänker på som värmepumpsägare kanske,men elpriserna? Nu är det sommar men hösten och vintern kommer fortare än man tror, helt plötsligt står man där lika chockad å f-n nu var det dags igen.:O
 
50 kubik klyvet/travat ligger o väntar fint i trädgården,räcker gott ett helt varga år...Tänker mysa o tat lungt över sommarn,måla lite fönster.I höst blir det å bygga en rejäl vedbod med betong platta (ha veden på pall/palldragare) o övergång till pannrum.d^_^b
 
knekten skrev:
50 kubik klyvet/travat ligger o väntar fint i trädgården,räcker gott ett helt varga år...Tänker mysa o tat lungt över sommarn,måla lite fönster.I höst blir det å bygga en rejäl vedbod med betong platta (ha veden på pall/palldragare) o övergång till pannrum.d^_^b
Mkt bra projekt, jag spånar på samma men har inte riktigt hittat det optimala läget. Det blir ju trots allt ett ganska stort schabrak.
 
Jag försöker alltid ha 2 vedbodar fulla.Man vet ju aldrig vad som händer
 
Har själv bara 24m3 ved, och jag hoppas att det ska räcka :) Mitt första riktiga vedeldar år nu, började i februari i år..
Är skönt att kunna ha vilken temperatur man vill FAST det är kallt ute, när jag hade direktel så var det en maxtemp på 16grader inne vid -32 grader ute =/ Nu kan jag nog ha +30 om jag skulle vilja det!
 
Har 1,5 pall pellets kvar sedan förra året. Priserna på pellets faller kraftigt nu så har gjort en dum affär.
Ska man vänta på flera prissänkningar eller beställa nu det är frågan.
2250 /pall var ett bra pris förra sommaren nu säljer man för 1990 /pall.

Räkna med kall vinter igen.
 
Andreas_Hansson skrev:
Jag försöker alltid ha 2 vedbodar fulla.Man vet ju aldrig vad som händer[/QUOTE

Gotte, vissa förbereder sig ordentligt vill jag sägad^_^bd^_^b
En del sparar pengar på banken andra sparar ved i vedboden.
 
johanpelle skrev:
2000/pall låter ju som ett mycket bra pris faktiskt :) Hade det legat på under 2k/pall när jag tittat på värmesystem så hade nog jag också stoppat in en pelletspanna faktiskt, men det blev en vedpanna istället för att jag har ganska bra tillgång på ved..
 
johanpelle skrev:
Har 1,5 pall pellets kvar sedan förra året. Priserna på pellets faller kraftigt nu så har gjort en dum affär.
Ska man vänta på flera prissänkningar eller beställa nu det är frågan.
2250 /pall var ett bra pris förra sommaren nu säljer man för 1990 /pall.

Räkna med kall vinter igen.
Har också kollat lite på pelletspriserna inte för jag behöver men intressant, tror nog man ska köpa på sommaren. Det är väl samma som allt annat det blir dyrare och dyrare ju kallare det blir ute.
 
ichgary skrev:
Har själv bara 24m3 ved, och jag hoppas att det ska räcka :) Mitt första riktiga vedeldar år nu, började i februari i år..
Är skönt att kunna ha vilken temperatur man vill FAST det är kallt ute, när jag hade direktel så var det en maxtemp på 16grader inne vid -32 grader ute =/ Nu kan jag nog ha +30 om jag skulle vilja det!
Som sagt jag tror aldrig man kan ha för mycket ved, bara för lite. I våras kom jag hem med 3 fulla traktorsläp gratisved, kunde inte låta bli men f-n va frugan blev galen hela uppfarten var full med stockar. Tror man kan bli smått besatt som hon menade att jag blivit, såg det inte själv.:D:D
 
Vi köpte ett 100m2 stort hus med vedbod och uthus med pannrum i december. Vedåtgången var 5-6m2 de kalla månaderna.
Vi har köpt 60m2 i tremeterslängder. Kluvet och klart är nu ca 38m2 på EUR-pall.

För ätt minska vedåtgången skall vi byta panna och sätta in solvärme.
Det blir:
Atmos DC50GSX
3000l slavtank
750-1000l tekniktank med min 30cm isolering
10.4m2 Ensol plakat solfångare
Maxitherm fyrvägskulvert

Jobbet gör jag själv.
Den nya kulverten fick premiär-leverera varmvatten idag!
 
Mitt första år som vedeldare har precis gått till ända... hade ca 20 m3 ved när det började, fick lite panik i februari och kände att det kommer inte att räcka! Fick tag på 4 kubik till men har inte behövt ta till dem, fortfarande! Det är otroligt så lite ved det går åt under vår/sommar... Under mitt första år har jag alltså gjort av med knappt 20 m3. Har bokat upp 20 m3 till för leverans i sommar och då har jag som sagt 4 redan i vebon så det ska ju klara sig. Jag har en Atmos DC 32:a och huset är ca 100 m2. Tycker det har gått jättebra att vara vedeldare, jag har aldrig ångrat att jag köpte hus med vedpanna!
 
GordonE skrev:
Vi köpte ett 100m2 stort hus med vedbod och uthus med pannrum i december. Vedåtgången var 5-6m2 de kalla månaderna.
Vi har köpt 60m2 i tremeterslängder. Kluvet och klart är nu ca 38m2 på EUR-pall.

För ätt minska vedåtgången skall vi byta panna och sätta in solvärme.
Det blir:
Atmos DC50GSX
3000l slavtank
750-1000l tekniktank med min 30cm isolering
10.4m2 Ensol plakat solfångare
Maxitherm fyrvägskulvert

Jobbet gör jag själv.
Den nya kulverten fick premiär-leverera varmvatten idag!
Menar du inte 38 kubik 3 meterslängder som blev 60 kubik kluvet?
Gottmos att ha ! Ramlar det över mig mer gratis ved så ska jag bannemig lägga det på hög, får väl lägga det bakom stallet eller gömma det för frugan....;)
Tror att du kommer att tillbringa mycket tid med din nya älskling (pannan)d^_^b
 
Laddar med ett par öl. Räknar med att Tekniska verken fortsätter med fjärrvärmeleveransen över kommande vinter oxå :)
 
Hördu silversmeden! Det är ju självklart att man inte tackar nej till gratisved! Det gör nog ingen vedeldare ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.