Mikael_L
volvo skrev:
Du får göra allt som inte är att beteckna som konstruktion eller byggnad utan grannes medgivande.
Du får även med grannes medgivande placera bygglovspliktig, bygganmälanspliktig eller friggebodsbyggnad (lekstuga tec) närmre än 4,5 m från tomtgräns under förutsättning att du iakktar ev brandisoleringskrav.
+ att detaljplanen inte bestämmer annat.
 
  • Gilla
Erev
  • Laddar…
Vill dela med mig om mina erfarenheter angående detta. Har byggt närmare än 4,5 meter från tomtgränsen, i två olika kommuner. Båda fastigheterna har legat utanför planlagt område, vilket ger generösa regler för byggandet. I bägge fallen har jag fått snabb och bra hjälp från kommunernas bygglovsavdelning. Det hela har för mig gått väldigt smidigt.
I uppsala, där jag först byggde, fick jag för övrigt bygga max 50 kvadrat komplementbyggnader eller tillbyggnad, utan bygglov. Det var lätt att få den andra fastighetsägarens tillstånd till att bygga upp till en meter från tomtgräns. Tillståndet var självfallet skriftligt.
Gällande höjden på altan som har kommenterats här, kunde jag bygga max en meter ovanför marken, utan bygglov eller liknande. Max höjden för ett trädäck ovanför mark, utan bygglov har varit 1 meter i båda kommunerna.
Där jag bor nu har jag precis börjat med en stor altan ( 65 kvadrat). Den kommer att som närmast vara 3 meter från tomtgränsen. Tillstånd till detta fick jag samma dag via mail då det turligt nog var kommunen som ägde marken runt min fastighet.
 
Jag ska bygga ut mitt hus med ett inglasat uterum. Ritningar och mått var så klart bifogade när jag ansökte om bygglov samt att utbygget var inritat på situationsplanen. Jag skrev dock inte avståndet till tomtgränsen. Bygglovet beviljades utan att grannen har tillfrågats trots att utbygget kommer att hamna 3,3 meter från tomtgränsen. Hur gör jag nu, kan jag börja bygga eftersom jag fick OK, eller kan grannen överklaga eftersom de inte tillfrågats?
 
Mikael_L
Japp grannen kan överklaga (det kan han alltid göra oavsett avstånd till tomtgräns eller oavsett han tillfrågats innan osv osv, det enda man inte kan överklaga är ett beslut i högsta instans).
Men det värsta för dig är att han har goda chanser att vinna sin överklagan och du blir tvungen att riva, om du nu inte t.ex har detaljplanen på din sida.

Så jag tror du gör bäst i att fixa detta officiellt.
Börja med att fråga om det är OK för honom. Fäst i så fall hans namnteckning (och ev andra ägare av berörd fastighet) på ett papper, t.ex en karta eller skiss på utbyggnaden med mått angivna. (Kolla upp med fastighetsregistret vem/vilka som är registrerade ägare)

Då har du ett skriftligt medgivande, samt att kommunen har redan gett lov = grönt ljus.
(Då behöver du inte blanda in kommunen något mer heller).

F.ö. klantigt av kommunen att godkänna lov utan att ha avstånd till tomtgränser angivna.
 
Du kan visst få tillstånd från byggnadsnämnd att bygga närmare än 4,5 m från tomtgräns trots att grannen inte samtycker. Jag har flera exempel på detta.

RGöran som från och till varit byggnadsnämndsordförande i flera år.
 
R Göran skrev:
Du kan visst få tillstånd från byggnadsnämnd att bygga närmare än 4,5 m från tomtgräns trots att grannen inte samtycker. Jag har flera exempel på detta.
Frågan var ju inte om han kan få rätt, utan om han kan få fel. :cool:
 
H
4,5 meter gäller inte generellt längre. Många nya tomter har t.ex. 2 m men det kan gå ner till 1 m. Att alägga t.ex. en altan ovan mark kräver bygglov i vissa kommuner om den är högre än 0.2m i vissa inte. Detaljplanen bestämmer så följ denna. Vårt hus har 4,5 m. Skulle bygga ett garage som fick kortare avstånf än 4,5 m till grannen. Kommunen sa att går inte grannen med på detta så kör vi över honom, men fråga först grannen.
 
Mikael_L
hokanp skrev:
... Skulle bygga ett garage som fick kortare avstånf än 4,5 m till grannen. Kommunen sa att går inte grannen med på detta så kör vi över honom, men fråga först grannen.
Jaha, kommunen lovar att köra över grannen!?
Vad händer sen om länstyrelsen kör över kommunen?
 
Mikael_L skrev:
Jaha, kommunen lovar att köra över grannen!?
Vad händer sen om länstyrelsen kör över kommunen?
Och vad händer om kommunen och länstyrelsen gör det då?
I mitt fall vill grannen förlänga sitt hus i 2 våningar och 5 meter + bredda det 1.5 meter närmare tomtgräns vilket innebär att huset kommer att ligga max 2 meter från tomtgräns.
Men både kommunen och länstyrelsen tycker att det är "en mindre avvikelse" som är helt ok.
Resultatet blir en nästan solid trävägg som utsikt :x
 
Vad sägs om ett tältliknande hus i stället för carport som ju är mer stationär?
 
Mikael_L
tomsa1962 skrev:
Och vad händer om kommunen och länstyrelsen gör det då?
I mitt fall vill grannen förlänga sitt hus i 2 våningar och 5 meter + bredda det 1.5 meter närmare tomtgräns vilket innebär att huset kommer att ligga max 2 meter från tomtgräns.
Men både kommunen och länstyrelsen tycker att det är "en mindre avvikelse" som är helt ok.
Resultatet blir en nästan solid trävägg som utsikt :x
Ja det är ju lite delikat ... :|

Vad säger er detaljplan om avstånd byggnad -> tomtgräns?

Finns det några tumregler för vad man överskrida och det räknas som mindre avvikelse ..?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.