Mikael_L skrev:
Hade ni haft lika mycket is i magen om det varit så svalt intresse för lägenheten att ni endast haft en enda budgivare än så länge? :)
Ja.
 
Mikael_L
OK.
Ja alla har ju inte behov av att få någon affär.
Grannar mitt emot hade ute till försäljning, relativt högt utgångspris, men inte omöjligt högt på något vis. Och dom var inte intresserad av att sänka en spänn, för då kunde dom lika gärna bo kvar, var resonemanget. (Dom har lite svävande planer på lägenhet + sommarstuga, men det är det ju inget bråttom med.) Och det har inte blivit någon affär än, och allra troligast blir det inte heller någon nu när sommaren startat.

Och om man är enda budgivare kan man ju lätt dra slutsatsen att här är det svagt intresse, så då kan jag få huset för långt under utropspriset, men så funkar det alltså inte alltid.
Kan alltså även även gälla att säljaren inte tycker budgivningen har blivit tillräckligt givande.


Så till sist är det väl så.., att man som köpare ska hålla ett finger över det angivna priset i annonsen, åka och titta och sen bestämma exakt hur mycket man tycker detta hus är värt, så har man sitt (enda) bud där. :)
 
  • Gilla
CarVal och 1 till
  • Laddar…
Precis så. Vill man verkligen ha ett objekt och det diffar 100' som man ändå varit beredd att lägga, så förstår jag inte hur man kan göra det till en principsak. Då vill man ju knappast "verkligen" ha objektet.

Oavsett vad så är själva budgivningsprocessen så väldigt förknippad med känslor. Det gäller att komma bort från allt sånt och har man några pressande faktorer förknippade med försäljningen ska man INTE berätta om dessa för mäklaren.

Oavsett vad folk tror så är inte mäklaren helt och hållet på säljarens sida i alla avseenden.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Mikael_L
Mäklaren är väl alltid först och främst på sin helt egen sida ... :O

Och det betyder att han/hon vill få ut sin provision -> dvs vill se till att det blir affär.
Gärna till högt pris, men framförallt att det blir affär. :)
 
Exakt. Det nämns dock ofta i trådar om mäklare allt ifrån att de alltid står helt och hållet på säljarens sida till att de är oberoende. Inget kunde vara mer fel :D
 
Nuvarande bostadsmarknad är oförändrad som pekar neråt. Självklart beror på område men om jämför med 2010 så pekar trenden neråt på de flesta ställen i Sverige. Det är rekord utbud att objekt ute idag och det tar längre tid att sälja objekten. Registrerade lagfart i tex Helsingborg under maj 2011 var hälften än maj 2010. Inte ens under 2009 var de så låga.
Vad tror det kommer att hända till hösten? Rekords rekord utbud med alla osålda objekt från våren/sommaren + alla som måste sälja pga flytt och skilsmässor. Vad är risken att det kommer att peka starkare neråt till hösten? Lägg till 0,5% högre räntor också

Det är naivt att tro att priserna kommer att gå upp till hösten. Säljaren som vägrar sälja nu kommer inte att sälja sen om man inte absolut måste. Men det är större sannolikhet att göra en vinst/mindre förlust idag än till hösten

Ni som vill köpa och säljaren vägrar gå ner. Glöm dessa objekt. Man vet inte om det sitter en girig jäkel eller någon som inte får sälja lägre eftersom de inte klarar en förlust. Till hösten kommer många att bli bittra.
 
Redigerat:
Priserna på småhus steg 2% den senaste tremånadersperioden jämfört med motsvarande period 2010, enl SCB.
 
Jag minns för 3(?) år sedan vid senaste krisne. Enormt utbud, nästan inga avslut. Gråt och tandagnisslan.

Husen gick väl ner några procent, sedan upp igen.

Att försöka sia utgåend från statistik från Hemnet eller Booli är helt meningslöst.
 
Om det här huset nu var så intressant att det inte går att släppa tankarna på det så varför inte då lägga ett bud efter värdet. Var rädd om auktiondförfarandet som ger verkliga marknadspriser.
 
Många svar sedan jag sist tittade in! Jag har fortfarande inte hört något från mäklaren och vi ligger lågt, man vill ju inte verka för ivrig...
Visst skulle vi kunna lägga in 100 000 till, men samtidigt känns det lite svårt eftersom vi är de enda budgivarna. Huset kanske inte är värt utgångspriset ens? Blir det en (schysst) budgivning är det mer troligt att det blir ett "marknadsvärde" på objektet och man känner att: -OK, det blev lite dyrt, men jag kan ju få tillbaka pengarna om jag senare vill sälja.
 
Maba, måste du verkligen flytta? Jag hade aldrig höjt mitt bud om säljaren inte vill sälja samt man är helt ensamt. Man ska buda över sig själv anser jag. Just nu tror jag inte att du får dina pengar tillbaka på 3 år. Särskilt om du säger att du köper dyrt.
 
Nej, jag behöver inte flytta! Jag vill bara ha ett hus till.
 
Mikael_L
Maba skrev:
Nej, jag behöver inte flytta! Jag vill bara ha ett hus till.
:D :D d^_^b
 
När vi köpte vår fastighet blev det ingen budgivning heller detta va år 2000, då säger mäklaren helt plötsligt att säljaren ska gå ut med ny annons på fast pris 350 kkr högre??? Vi sa att vi inte var intresserade av detta utan då får det va. Mäklaren hörde av sig igen eftersom ingen nappade vi gick upp 50 kkr på utrop och fick fastigheten. Det är ett spel visa att du är intresserad men inte till vilket pris som helst, eller låt bli.
 
Du kan du ringa mäklaren och höra vad säljaren har tänkt sig. Du kan ju alltid säga att du funderar på att lägga bud på ett annat hus och tycker att det är oschysst att vara inblandad i två budgivningsprocesser samtidigt.

Det skadar nog inte att rota lite med mäklaren om säljarens avsikter. Kanske har det köpt huset för 100 mer än utropspriset? Isåfall är det kanske läge att höja med 100000 eftersom säljaren kan vara väldigt ovillig att sälja med förlust. Handlar det om något annat så kanske det finns förhandlingsmån. Kanske kan säljaren gå med på utropspriset om ni backar på någon annan punkt, t.ex. flexibilitet kring tillträdesdatum. Kanske kan ni få till en förhandling direkt med säljaren och hitta något överenskommelse som gynnar er båda?

Kom ihåg att påpeka ni känner er vilseledda och oschysst behandlade när säljaren inte ville gå med på utgångspriset. Skuldbeläggning är en viktig förhandlingsteknik.
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.