Det tar lång tid att förborra och skruva... 5 timmar idag och jag har kommit halvvägs.

golv1.jpg

golv2.jpg
 
Redigerat:
Blir riktigt riktigt bra detta! :)
 
Kalledoo skrev:
Blir riktigt riktigt bra detta! :)

TACKAR!

Snart är det dags för lite spackel och målning. Börjar se ljuset i slutet av tunneln nu ;)
 
Jädrans snyggt golv.
 
Daniel78 skrev:
Jädrans snyggt golv.
Tack! d^_^b

Snyggt blir det men det är ett jädrans slit att lägga golv!
 
Grymt snyggt golv! d^_^b Får bli ett sådant när det är dags att byta ut det vi har i vardagsrummet...
 
Tippen skrev:
Grymt snyggt golv! d^_^b Får bli ett sådant när det är dags att byta ut det vi har i vardagsrummet...
Tack! Hoppas nu bara att det klarar av golvvärmen i vinter!
 
Jag har varit lite snål med uppdateringar senaste tiden. Det beror mest på att det inte hänt jättemycket här. Golvet är nästan klart iallafall. Jag ska förbi flügger imorgon och köpa allt material för målningen. Dom har 25% på allt i butikerna 9-11/6 så jag ska passa på. förhoppningen är att spackla första vändan innan helgen.

Jag tänkte ju att jag skulle leja ut målningen men nu verkar det som att alla mina målarkontakter är upptagna och inte hinner hjälpa till. Så det blir till att plocka fram spackelspaden och sätta igång själv.

Bergvärmen är nu inkopplad. Känns så himla skönt att ha det löst i god tid innan vintern. Nu ska jag bara se till att tilläggsisolera huset och montera de nya fönstren innan det blir kallt. Borde man ju hinna!

Tyvärr inga bilder idag för min dator vill inte vara med på noterna. Kommer bilder när hela golvet ligger!

// Erik
 
Tja, har du mer bilder på bergvärmeinstallationen? Går i väntan på borrning/installation själv, är lite nyfiken.
 
kuse skrev:
Tja, har du mer bilder på bergvärmeinstallationen? Går i väntan på borrning/installation själv, är lite nyfiken.
det här är vad bilder jag har i mobilen. fantastisk iphonekvalitet på bilderna!

vpump1.jpg

vpump2.jpg

Det är en Nibe 1145, 8kW + extern 300l vv samt frånluftsmodul. Ska eventuellt kompletteras med pump och styrning för en till klimatzon. Vill ha en zon per våning.

Frånluftsmodulen valde jag av 2 anledningar, dels för att vi har högt radon (omkr 750) så jag behöver få till en vettig ventilation. Den andra anledningen är att den tar till vara på värmen i utluften och tillför det till värmen från berget. Den motsvarar ca 50m extra borrning.

Ska bli riktigt spännande vad att se hur förbrukningen blir med detta, samt tilläggsisoleringen och nya fönster/dörrar.
 
Redigerat:
Golvet, är det bambu från den där firman i kroatien? Finns det alternativa läggmetoder, lim? spik? Verkar lite bökigt att skruva och försänka i sponten, men snyggt blir det! Förstår att du är nöjd.
 
rokka skrev:
Golvet, är det bambu från den där firman i kroatien? Finns det alternativa läggmetoder, lim? spik? Verkar lite bökigt att skruva och försänka i sponten, men snyggt blir det! Förstår att du är nöjd.
Stämmer! Ja absolut, det vanligaste är nog att limma den här typen av golv. Jag valde att skruva eftersom jag lagt golvvärme i glespanel och inte ville bygga på mer på höjden. Annars kan man skruva spånskivor på golvvärmen och sen limma golvet, men det funkade över förväntan att skruva också! Tar som sagt lite tid, men hellre det än attt det inte blir perfekt ;)
 
Så där... då var golvet till slut klart. Tog betydligt längre tid än jag tänkt. Mest för att jag har tagit det ganska lugnt med bygget. Varit ute med båten, solat och slappat istället!

Blev klar med golvet igår kväll vid 8-tiden. Nu är golvet täckt och alla väggskarvar spacklade 2 ggr och taket en gång. Lite mör i högerarmen nu efter allt spacklande!

12juni1.jpg

12juni2.jpg

12juni3.jpg

12juni4.jpg

12juni5.jpg

Det var allt för den här gången! :wow:
 
Redigerat:
Ser ut att bli snyggt. Alltid lika kul att veta att någon annans projekt är värre än ens egna ;)
 
Säger bara en sak efter att ha snabbspolat igenom "projektet", Respekt !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.