jag vet att det varit uppe för diskution med gips bakom kamin . Men jag har en kollega som fick en kamin installerad av försäljarens montörer och det var inga problem med att ha gips bakom kaminen enligt försäljaren och sotaren (landskrona kommun)
 
Fredrik.engdahl skrev:
jag vet att det varit uppe för diskution med gips bakom kamin . Men jag har en kollega som fick en kamin installerad av försäljarens montörer och det var inga problem med att ha gips bakom kaminen enligt försäljaren och sotaren (landskrona kommun)
Det hänger ihop med kaminens monteringsanvisning. En del kan monteras 100 mm från brännbart.
 
Mikael_L
kamilenski skrev:
Granit på minerit. Gillar du inte?
Är det hemma hos dig?

Det ser ut som att du stulit vår planlösning, typ ... :)


Men snyggt med sten som den bakom kaminen, så har jag också funderat, men sen börjat fundera på något som ska se ut som putsad vitmålad vägg.
Inget är bestämt än ...
 
;)

Fundera på att vit har en tendens att bli gul eller grå.
Hade vit ett tag. Gör inte om det. Smutsen fastnar.
 
S
s0502y? den nyansen är ju redan lite åt smuts hållet.
ta minerit(elller gips om du vill). måla med struktur. måla med kulör
hållit i två år (and still going strong) för mig
 
Mikael_L
SBH skrev:
ta minerit(elller gips om du vill). måla med struktur. måla med kulör
hållit i två år (and still going strong) för mig
Har du använt vanlig inomhusfärg, plastfärg?
Jag undrar lite vad den färgen tycker om de lite halvhöga temperaturerna det alltid blir när man eldar då?

Vad tipsar du om att göra struktur med?


kami, nu har jag funderat ett varv till på klinker på väggen bakom, men fast jag är jättesugen :cool: så har jag nog ramlat tillbaka till det som skulle vara riktigt enkelt, dvs måla/fuska fram ett putsat utseende. ;)
Jag måste kolla med någon färghandlare om vad som händer om man blandar sand i silikat-färg.
 
För Guds skull!

MÅLA INTE MED VANLIG FÄRG!!!

Vi har testat en gång hos min son med Hornbach väggfärg. Vid temperaturer över 55 60 grader, börjar färgen att släppa ut något fruktansvärt lukt. Typ bränd plast. Det gick inte att vara inomhus.
Man fick sen elda/ vädra i 2 veckors tid. Lukten sitter kvar! Fräter i ögonen...

Gör inte det.
 
S
struktur färg, använde nordsjö vägg färg
hur strukturen blir får du nästan testa. pensel, roller, svamp eller något annat bra
 
Mikael_L
kamilenski skrev:
Granit på minerit. Gillar du inte?
Idag har jag satt klinker på golvet.

Och så har jag varit och tittat på lite klinker, med funderingar på vad som kan passa på väggen.
Men det kan fortfarande bli något målat ... ;)
 
Jag vill inte förlora en byggahus kompis ;)

Testa färgen i stekpannan innan du målar!

Idag hade jag velat ha rostfri vägg bakom kaminen.
 
Mikael_L
kamilenski skrev:
Idag hade jag velat ha rostfri vägg bakom kaminen.
Varför då? :x
 
Ser fint ut.
Strålar ut värmen.
Har sett hos en. Han vägrade låta mig ta fotot :(

Nackdel?
Dyrt.
Måste putsas ofta.
 
Mikael_L
Aha, på så sätt. :)
Jag blev orolig att det hade hänt nåt hemma hos dig, brandtillbud eller så ...

Men r/f vill jag verkligen inte ha. :p
 
Mikael_L
Nu har jag gjort en del färg-research på nätet.

Alla färger jag hittar verkar ha akryl eller styrenakryl som bindemedel.
Då har jag kikat på färger som heter bl.a. silikatfärg, sockelfärg, putsfärg m.m.

Det verkar i alla fall vara en likvärdig produkt.

Jag har också läst mig till att riktig silikatfärg verkar bestå av två olika saker som ska blandas ihop kort före användandet. Men någon sådan produkt verkar inte någon vanlig färghandel ha, inte heller Byggmax, Jula, Biltema m-fl.

Om jag ville undvika en vanlig väggfärg för risken att den tar stryk av värmen känns ju inte dessa putsfärger med akryl i heller så bra.
 
Mikael_L
Uppdatering.
Det finns visst silikatfärg om man går in hos en vanlig färghandlare.
Beckers och Caparol t.ex.

Sen finns det en dolomitsand att blanda i färgen om man vill ha struktur som puts.
Detta låter väldigt enkelt och bra.

Men jag har stött på ett problem med förpackningsstorlekarna.
Beckers minsta är 3 liter och Caparol minsta är 10 liter, och jag ska måla 2 kvm ... :O
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.