Är det någon mer än jag som upplever lite problem vid växling mellan hög/låg utväxling (eller tvärt om) på GSR 10,8 2-LI? Ofta är det som att den inte riktigt "kuggar i" ordentligt, utan slirar med ett skrapande ljud vid belastning efter växling, varpå man måste jucka lite med mekanismen för att få den att börja driva korrekt. Känns inte riktigt premium...

Handhavandefel eller måndagsexemplar?

images
 
Några bosch och festool skruvdragare som jag har haft har jag fått krypköra i luften medans man växlat för att växlarna skulle gå i, sa det är inte helt ovanligt.
 
Det är väl normalt.
Det är knappast synkade växellådor och ingen koppling som på bilen.

Kugghjulen står inte mot varandra när du växlar. Du får vrida på antingen motoraxeln eller chucken.
Med broms på chucken, blir det naturligt att gasa lite grand.
 
Skruvade en altan i helgen med min GSR och upplevde inga problem alls med växlingarna. Det kanske skulle kunna vara skit i växlingsknappen som gör att den inte går hela vägen upp eller ner. Jag brukar blåsa rent med tryckluft och sedan köra lite WD40 på knappen så löper den lättare.
 
magnu skrev:
Det är knappast synkade växellådor
Nej, men det hade ju knappast hjälpt heller då både ingående och utgående axel står still när jag växlar ;)

magnu skrev:
Kugghjulen står inte mot varandra när du växlar. Du får vrida på antingen motoraxeln eller chucken.
Med broms på chucken, blir det naturligt att gasa lite grand.
Precis, och på alla mina andra dragare så har det just räckt med en liten vridning så har drivningen låst direkt. På den här krävs mer fipplande. Inget stort problem, men som sagt lite irriterande att det verkar som att man har drivning men när man belastar lite hårdare (läs skruven börjar dra) så slirar den. Men jag har bara dragit ett hundratal skruv än så länge så det löser sig kanske när jag "nött in" mekanismen lite.


Tack för svaren!
 
Min alldeles nya har samma växlingsproblem. Bra tips att smygköra när man skall växla. Jag bytte min Bosch 10,8 generation 1 mot den här nya. Den nya är mycket trevligare, med motorbroms och två växlar. Jag köpte den nya naken för 37 GBP, vilket gör att man inte kan ställa allt för höga krav på den. Lite växlingsproblen är väl egentligen OK. Det är ju trots allt bara en blå Bosch, och då förväntar jag mig inte att allt skall vara tipp-topp. Bosch verkar ha valt att gå samma väg som Dewalt när det gäller varumärkesstrategin. Det finns guldkorn och skräp hos båda. Tyvärr blir det alltmer av den senare kategorin.
 
Min GSB 14.4 VE-2 LI lät illa vid växling och belastning. Skrapade och rasslade. Blev värre med tiden. Till slut försvann allt vad drivning hette, och den skickades på rep. Planetväxeln byttes, och maskinen blev kurant igen!
 
J
Min 10,8 2-Li har inga problem med växlingarna medan kompisen haft 3st 10,8 v 2-li som alla skrapat och varit väldigt trögväxlade, 2 byttes på garantin men då även den 3:e var likadan orkade han inte hålla på längre utan behöll den.

Men uppenbarligen tyckte varken återförsäljaren eller Bosch (3:e maskinen skickades från Bosch då ÅF misstänkte att deras parti var kasst) att det var något som man skulle se som normalt då maskinerna togs på garanti.
 
Redigerat:
Jag köpte en 10,8 2-Li härom veckan. Den är skickad på garantirep pga detta problem. Hann bara testa den lite lätt innan det upptäcktes. Blir orolig när man läser här att det är vanligt förekommande. Upplevde det på en Biltema-maskin häromåret och trodde väl inte att det skulle inträffa på en BLÅ Bosch...
 
Har en GSR 10.8 V LI-2, dvs förra modellen och den har slitit hårt i snart 2 år i vår renoveringskåk, använder den som min primära dragare och den får dra allt från gipsskruv til 140 mm träskruvar och karmskruv. Har aldrig upplevt några strul med växelmekanismen, däremot har ett av mina batteri gått isönder i de två hakarna som håller fast det. Sitter ok i dragaren men vibrerar loss i GOP'en, bara tejp som gäller. Hur lång garanti har man på dessa tro, köpte den i Tyskland, kan man snacka med Bosch här i Sverige?
 
MMR skrev:
Har en GSR 10.8 V LI-2, dvs förra modellen och den har slitit hårt i snart 2 år i vår renoveringskåk, använder den som min primära dragare och den får dra allt från gipsskruv til 140 mm träskruvar och karmskruv. Har aldrig upplevt några strul med växelmekanismen, däremot har ett av mina batteri gått isönder i de två hakarna som håller fast det. Sitter ok i dragaren men vibrerar loss i GOP'en, bara tejp som gäller. Hur lång garanti har man på dessa tro, köpte den i Tyskland, kan man snacka med Bosch här i Sverige?
Har du registrerat den så bör du väl ha 3år, om inte annat 2år.
Du kan lämna in den på svenskt serviceställe, jag gjorde nyss själv samma sak, köpt i Tyskland eller UK, och fick ett nytt på garanti på en dryg vecka.

Sen är väl frågan om det går på garantin, men det är ju värt att kolla :)
 
Har såklart inte reggat varken den eller GOP'en, får hem och kolla, det kan nog hänga på 2 år +- någon månad sen jag köpte den.
 
Jaha, nu har jag inga växlingsproblem med GSR:en längre. Nu är den stendöd. :cool: Den fick lite duggregn på sig, och somnade stilla in en tidig julimorgon...

GST 135-sticksågen som kamperade med GSR:en hade däremot inga som helst invändningar mot vädret, utan tuggar friskt på efter att ha fått torka sig lite. Pust.
 
netram skrev:
Jaha, nu har jag inga växlingsproblem med GSR:en längre. Nu är den stendöd. :cool: Den fick lite duggregn på sig, och somnade stilla in en tidig julimorgon...

GST 135-sticksågen som kamperade med GSR:en hade däremot inga som helst invändningar mot vädret, utan tuggar friskt på efter att ha fått torka sig lite. Pust.
Hade exakt samma symtom efter duggregn i helgen.

Maskinen stendöd. Nytt batteri så lyste lampan men chucken rörde sig inte och satt fast stenhårt. Jag sprayade den där jag kom åt, ingen förbättring, öppnade sidan o kikade in..nada. Igårkväll lossade jag skruven som håller chucken och sprayade i skruvhålet.
Idag på förmiddagen printade jag ut kvitto o garantipapper och pratade med Bosch som sa att jag skulle lämna in den hos första bästa återförsäljare även om den var köpt i Tyskland.
Sista koll innan jag skulle dra iväg.... Den funkar perfekt igen!

Om du ska testa samma sak.

Skruvar på sidan är T9 och chucken är T25 vänstergängad!
 
Nimajneb skrev:
Sista koll innan jag skulle dra iväg.... Den funkar perfekt igen!
Aha, man ska hota den med en tysklandsresa alltså! :)

Tack för tipset. Min lyser dock inte lampan ens på, och jag tror inte chuckaxeln sitter fast heller. Den är bara helt död (batteriet är OK). Men jag hade väl iaf tänkt öppna och kolla om det mot förmodan är något upppenbart mekaniskt fel (typ oxidering).

Jag har ju också handlat i Tyskland - Bosch tyckte alltså att man bara ska knalla in hos närmaste svenska ÅF, och att de ska hantera pappersarbetet utan att knorra? Låter nästan för bra för att vara sant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.