"Har byggt in gsm funktion och kamera för att kunna se om något är fel
Då stöldrisken är hög så kommer även bilder tas när klipparen lyfts.
Och skickas som mms alt email
Klipparen ska även kunna skicka över felkoder.
Det jobbas förfullt nu med anslutning till laddstationen.
Har en ide att det ska kunna skickas en mjukvara uppdatering
Via gprs.
Får se vad som händer :)

Konstigt vad ni är ifrågasättande ;-)
Framtiden pojkar "


Gsm funktionen finns ju redan som option, fast det är kanske den du menade,
Kamera är ju bra iofs, men jag har istället tänkt installera kameror på huset som ser hela tomten och spelar in från den kamera som upptäcker rörelse o ser då ev banditer
Då skyddar man ju mer än klippare (Huset,bilaen,grillen,utemöbler mm)

Har du stoppat i gps delen? då är det ju bara o ringa farbror blå så de kan hämta den
hos buset

Nåt helt onödigt men kul skulle vara en app till iphone/android så man kan fjärrstyra den!
 
Jag tycker nog framtiden är att jag slipper mixtra med min robotgräsklippare. Att den skall sköta sig själv och att jag i princip kan syssla med annat än att konfigurera eller styra den.


...men vänta nu!? :cool:
 
Jag har en imower av den här typen http://youtu.be/4CR3i7jtUdM , som jag var tvungen att koppla ur den väldigt ljudliga summern på idag. När jag öppnade det inre skalet var det tre olika kontakter med trådar till moderkortet. en av de tre kontakterna som hade två trådar (grön och blå) satt i den inre kåpan på uttag J4, men jag är osäker på om den var förbunden med moderkortet överhuvudtaget.

Någon här på forumet som har mekvana av den här typen som vet???
 
Har en nyinköpt wiper runner i källaren, väntar på att det skall torka upp lite så den kan börja jobba. Så, tips för installation någon? I manualen så ser det ut som om man sätter laddstationen längs med slingan, men de filmer jag sett så har många dem infällda i altaner/väggar, hur gör man detta?
 
Redigerat:
johan_paz skrev:
Har en nyinköpt wiper runner i källaren, väntar på att det skall torka upp lite så den kan börja jobba. Så, tips för installation någon? I manualen så ser det ut som om man sätter laddstationen längs med slingan, men de filmer jag sett så har många dem infällda i altaner/väggar, hur gör man detta?
Jag har en AM, men jag gissar att principen är den samma.
Min gräsmatta är ganska fyrkantig men jag har dragit in slingan i en ca 2m bred och 2m djup "ficka" som går över en stenläggning och in under en balkong där jag har laddstationen. Mycken snyggare än att ha stationen stående direkt utmed gräsmattekanten. Dessutom är den regnskyddad. Har inte haft några problem med att klipparen inte har hittat in till "boet". Dock har jag dragit en guidekabel som extra hjälp. Jag vet inte om Wipern har det.

/A
 
Ansy_74 skrev:
Jag har en AM, men jag gissar att principen är den samma.
Min gräsmatta är ganska fyrkantig men jag har dragit in slingan i en ca 2m bred och 2m djup "ficka" som går över en stenläggning och in under en balkong där jag har laddstationen. Mycken snyggare än att ha stationen stående direkt utmed gräsmattekanten. Dessutom är den regnskyddad. Har inte haft några problem med att klipparen inte har hittat in till "boet". Dock har jag dragit en guidekabel som extra hjälp. Jag vet inte om Wipern har det.

/A
Hm ser inte ut att finnas något med guidekabel på wipern, bara några trianglar som man använder som "genvägar", får den att gå vinkelrätt mot begränsningskablen tills den hittar nästa kabel, om jag förstått de rätt.
 
johan_paz skrev:
Hm ser inte ut att finnas något med guidekabel på wipern, bara några trianglar som man använder som "genvägar", får den att gå vinkelrätt mot begränsningskablen tills den hittar nästa kabel, om jag förstått de rätt.
Citerar mig själv lite.

Halvägs igenom installationen avbegränsningskabeln, pust. min tomt är inte jättestor men 2x100m kabel o två påsar plastclips räckte inte långt.

Lite frågor om någon kunnig kan svara:

I manualen är det en tvåledarskabel, det som fanns i lådan och den jag fick extra i butiken var en vanlig simpel enledars, den jag fick extra var inte ens förtennad. Funkar dem lika bra?

I lädan fanns även en rund plastskiva som ser ut som något sorts skydd för kniven, drygt 20 cm i diameter, även skruvar och en mindre metallfästplatta som passar knivinfästningen låg med där.
Någon som vet vad detta är?

Slutgiltigen, så är det väl till fördel att ha båda "elektroniklådorna" innomhus? kontakten från laddstationen går ju ganska lätt att ta isär o sätta ihop igen, så att ett vanligt enkelt hål i en fönsterkarm i källarfänster borde ju gå fint.

Kan ju säga att butiken som sålde den inte verkar veta så jättemycket om maskinen, vilket de låga priset uppväger, hoppas jag iaf.
 
6
johan_paz skrev:
Citerar mig själv lite.

Halvägs igenom installationen avbegränsningskabeln, pust. min tomt är inte jättestor men 2x100m kabel o två påsar plastclips räckte inte långt.

Lite frågor om någon kunnig kan svara:

I manualen är det en tvåledarskabel, det som fanns i lådan och den jag fick extra i butiken var en vanlig simpel enledars, den jag fick extra var inte ens förtennad. Funkar dem lika bra?

I lädan fanns även en rund plastskiva som ser ut som något sorts skydd för kniven, drygt 20 cm i diameter, även skruvar och en mindre metallfästplatta som passar knivinfästningen låg med där.
Någon som vet vad detta är?

Slutgiltigen, så är det väl till fördel att ha båda "elektroniklådorna" innomhus? kontakten från laddstationen går ju ganska lätt att ta isär o sätta ihop igen, så att ett vanligt enkelt hål i en fönsterkarm i källarfänster borde ju gå fint.

Kan ju säga att butiken som sålde den inte verkar veta så jättemycket om maskinen, vilket de låga priset uppväger, hoppas jag iaf.
Maila Henrik på Wiper direkt istället om du har funderingar som inte återförsäljaren kan svara på.

Angående kabeln så funkar den "simpla" enledar-kabeln lika bra. Jag använder själv sådan kabel till min Wiper One.
Skulle rekommendera dig att gräva ner kabeln istället för att använda dig av plastclipsen.
 
Hej Jonas i Gbg
Var får man tag i GPS/sms-enhet någonstans?
Kan vara bra att ha även om min Ambrogio Basic sällan fastnar och om den gör det så är det ofta något som jag har ställt till med :)

Varför diskuterar så många här om klipptider*???? Det är ju uppenbart att Ambrogio är överlägsna i detta och att HQ inte vill byta ut till Li-jon batterier pga av att det blir dyrare för kunden men det är ändå vi som får betala i slutändan eller hur?

/Slicer
 
Nu har jag inte orkat läsa igenom hela denna tråd men vilken är den billigaste "kinaklippare" som går att få tag i nuförtiden?
 
Slicer skrev:
Hej Jonas i Gbg
Var får man tag i GPS/sms-enhet någonstans?
Kan vara bra att ha även om min Ambrogio Basic sällan fastnar och om den gör det så är det ofta något som jag har ställt till med :)

Varför diskuterar så många här om klipptider*???? Det är ju uppenbart att Ambrogio är överlägsna i detta och att HQ inte vill byta ut till Li-jon batterier pga av att det blir dyrare för kunden men det är ändå vi som får betala i slutändan eller hur?

/Slicer
Husqvarna har Li-ion batterier i sin billigaste modell...
F ö håller jag med om att klipptiderna är ointressanta, så länge som klipparen uppfyller avsedd funktion.
 
Jag tittade på Vikings robotklippare den har en klippbredd på 53 cm verkar ju nästan som en vanlig klippare någon som har erfarenhet av dessa?

Kul att fler och fler tillverkare kommer med olika modeller då sjunker nog priserna inom en snar framtid precis som med platt tv och stora datorskärmar.

På vikings hemsida finns ett listpris angivet till 20900 verkar ju ok med tanke på klippbredden.
 
Klippbredden är ju i princip ointressant. Ljudnivån är åtminstone för mig det viktigaste..
 
Herr Anders skrev:
Nu har jag inte orkat läsa igenom hela denna tråd men vilken är den billigaste "kinaklippare" som går att få tag i nuförtiden?
Försöker mig på ett svar på min egen fråga.

Det billigaste jag hittat är denna: http://ceteco.jetshopfree.se/robotgrasklippare-robo-p-504.aspx för 7000 kronor. Någon som känner till den? På butikens sida länkas det till ett youtube-klipp där gräsklipparen kallas för imower. Vet inte om det betyder att det som säljs för 7000 kronor här är en imower eller om imower helt enkelt är ett allmänt namn för kinesiska robotgräsklippare. Finns det någon billigare förresten?
 
Mera angående Viper

Nu har jag fått min att åka omkring i trädgården, men den fastnar en hel del. Det finns en hel del partier med mossa, dem som är värst gör att den fastnar med stålkanten (övertippninsskydd?) mot mossan vid minsta ojämnhet .
Vidare så är den väldigt baktung så på vissa hinder så klättrar den upp med framhjulen ist för att känna av de o byta riktining.
Jag har satt det enda batteriet så långt fram som möjligt men funderar på att sätta någon tyngd på andra sidan med så den inte blir så stegringsbenägen.

Man kan ju tycka att de vore ju inte helt svårt att lägga med någon funktion som gör att när den inte bytt riktning på 5-10 min så backar den o går åt ett annat håll, som de är nu så står den bara o snurrar hjälplöst på hjulen, gissar att den gör detta till batteriet är slut?

Någon som känner igen sig i detta angående viper o liknande? Tips?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.