Nu i eftertanke förstår jag att jag borde haft en egen byggansvarig anställd och även anställt en egen besiktningsman och inte litat på älvsbyhus med besiktningsman.
 
Naturligtvis skall man ha en oberoende besiktningsman. Det gäller alla hustillverkare! Men hoppas du får till det tillslut!
 
Ännu en rolig eller tragisk historia är med taklister som är inte vita utan gula utav klister från tapeter. Detta hade ju besiktningsmannen en jättebra lösning för, upp själv och tvätta av dom, japp klistret var ju redan torrt och gult och efter tvättningen ser det fortarande ut som skit, listerna i taket ser ut så som om de varit 30 år.
 
nilssond

Har du utfört 2 årsbesiktning i tid? När?
Och när gjordes felanmälan?
 
klantigt nog så trodde jag att det var gott om tid men så gick tiden över med exakt två månader när jag samlat ihop alla fel.
 
nilssond skrev:
klantigt nog så trodde jag att det var gott om tid men så gick tiden över med exakt två månader när jag samlat ihop alla fel.
Nu förstår jag din bitterhet.
 
stora Felen som Älvsbyhus har gjort är Konstruktiionsfel och dom är de ansvariga 10 år för obefintligt om en garantibesiktning gjorts eller inte, + den nya lagen om 3 års garanti för vissa varor så som fönster, diskmaskin osv kommer göra att vi kan kräva skadestånd. Och mycket annat som kommer knappast ge bra publicitet för älvsbyhus. Det viktigaste för mig just nu är att varna andra, Välj en bra husleverantör inte Älvsbyhus
 
nilssond

Och vilken leverantör skulle du rekommendera? ;)
Min dotter byggde med ÄH, min vän byggde med ÄH och en av sönnerna bor i ett ÄH. All byggnation gick hur bra som helst. Alla fel åtgärdades direkt. I min dötters hus även efter 2 års besiktning. Men i båda fallen, hade vi egna KA som bes.män.

Jag kan bara gissa att just du, tillhör den lilla skaran med maximal otur. Hur kan man t.ex. skapa stora el fel i prefab hus?

Hoppas verkligen det ordnar sig för dig.

p.s. du ska kanske starta egen tråd med foton där du skriver om just ditt bygge?
 
Redigerat:
Ja det kan man undra sig men det är bara fråga den elektriker som jag fick anlita själv för att åtgärda dessa fel, han var helt paff att se hur så enkla saker som att montera rätt ett lamputtag verkade vara svårt för detta bolag. Sedan vet jag inte om det är så liten skara som haft otur när jag får kontakt med mer och mer personer som haft exakt likadana problem som jag, tex att taken läcker är det de flesta har problem med har jag förstått och det är ju verkligen normalt att bygga nya hus där spannar för vatten måste ordnas som förr i tiden, de kanske borde ha med det i sin byggbeskrivning (spannar för att samla in vatten medföljer huset så att du alldrig får bekymmer på undervåningen :)
 
För övrigt hur bra är det att en snickare utför plåtarbeten, rörmakeri och till viss mån elarbete?
 
nilssond skrev:
För övrigt hur bra är det att en snickare utför plåtarbeten, rörmakeri och till viss mån elarbete?
Dessa problem hade vi inte.
 
Vill även tipsa om att senast byggde jag ett mindre hus av lösvirke med riktiga, snickare, rörmakare, elektriker, kvalitetsansvariga och måste säga att kvm/priset blev knappt 3800kr dyrare men kvaliten och fuktspärrarna/isoleringen man får för det priset är oslagbart nu när man ska gemföra med hus som älvsbyhus. Ännda positiva med Älvsbyhus är att jag har blivit tvungen att lära mig alla bygglagar, regler standarder inom bygg, stämningsansökningar osv, som säkert kommer till nytta i framtiden och kunskap är ju viktigt. Kan garantera att de flesta kommer lära sig mycket med älvsbyhus sådant som man inte pluggat tidigare.
 
En rolig historia till Älvsbyhus var faktiskt hos mig och lagade läckaget i hålet. Nästa gång det regnade rätt ordentligt läckte det igen, ringde och ja förklaringen från bm var följande- omöjligt det måste regnat uppåt . sug på den karamellen.
 
3800*120m2=456000 När jag byggde (torgrim 07) kostade huset med vissa tillval ca 995000 ett lapplihus med (inredd vind) ca samma storlek 2000000
 
alltså 3800kr dyrare/kvm inte totalt 3800kr/kvm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.