Hej alla tekniknissar!

Säkert en klassisk fråga men jag är i behov av lite vägledning. Skall köpa en multimaskin. Det står mellan bosch gop 250 för dryga 2000:- eller en multimaster top-paket för 3100:- Vad jag förstått kan en +- lista se ut som följande:

Bosch:
+Billigare
+Mindre
+Billigare klingor etc
-Ej lika beprövad
-Mindre tillbehör i grundpaketet vilket kanske inte gör den billigare
-Inget spånutsug som kan kopplas till dammsugare

Fein:
+Beprövad
+Mkt tillbehör i paketet
+Spånutsug
-Dyrare tillbehör
-Större

Vad säger ni? Är boschen som maskin lika bra så känns det ju som att den är ett bättre alternativ då man kan koppla Feins dyra klingor till den om man vill.

Tacksam för hjälp!

Mvh Erik
 
Har ingen erfarenhet av Boschmaskinen. Är dock mycket nöjd med min Fein. Jag tror det är värt mellanskillnaden att känna att du har "the real thing"... men det är helt klart ett mer känslomässigt än rationellt argument.

De gånger jag verkligen behöver en multimaskin som är mindre än Fein duger det med Dremel.
 
  • Gilla
ninjaman
  • Laddar…
Jag köpte min Multimaster månaden innan Bosch lanserade GOP 250. Dessförinnan hade jag en grön Bosch PMF180. Feinen är kvalitet rakt igenom, helt underbar att jobba med även om den har ganska tjock "kropp". Gillar snabblåsningen som gör att man lätt vrider bladet till önskad vinkel utan att leta fram insexnyckeln. Väskan till Top-paketet är trevlig samt de flesta tillbehören. Jag har använt de flesta. Spånutsuget har jag dock aldrig testat, ej heller den runda slipplattan.

Rekommenderar jag den framför GOP 250:an? Nej, faktiskt inte. Jag har inte använt Boschen själv men mitt intryck är att den är mycket mer prisvärd än Feinen. Har svårt att tro att argumentet om beprövad teknik är relevant, Bosch har faktiskt haft både en grön maskin samt den batteridrivna GOP:en på marknaden ett tag. Det som primärt talar för Boschen tycker jag är pris/prestanda samt de billiga Boschbladen (visst, jag har adaptern för att köra dem i Feinen men det är omständigare).
 
Jag tycker att bara snabbfästet hos Fein kan motivera prisskillnaden.
Sen tycker jag se mig att Feins blad verkar vara av bättre sort än Boschen men det kan vara väldigt subjektivt, har inte haft tillfällen att köra Bosch ordentligt med alla deras blad men har svårt att tänka mig att Feins blad skulle vara sämre.
 
Min uppfattning är att bladen är i princip likvärdiga. Tittar man däremot på prisvärdhet så vinner tveklöst Boschbladen. Fein har lite fler specialblad men dessa går ju utmärkt att montera även på GOP:en så det är inget argument. Personligen bär det mig emot att ta ett riktigt dyrt blad i situationer där jag vet att jag kan riskera att gå i spik. Kanske är det därför jag gillar Boschbladen. Håller man sig till träbladen i bimetall så är det iofs ett mindre problem men dessa är ännu dyrare så det går nog på ett ut :)
 
Tack för alla svar!

Har diskuterat med tjejen som vidhåller att det inte behövs en multimaskin i hemmet... så då får det väl bli en för 1000 kr mindre dvs en bosch. Det är mest spånutsuget som jag kommer sakna men det är ju rätt sällan man kopplar på det. Om man beställer från uk så blir det billigare men är det bara att byta ut stickproppen i 240 V-varianten?

Mvh Erik
 
Det är bara att byta stickkontakten ja!
 
ralferik skrev:
Tack för alla svar!

Det är mest spånutsuget som jag kommer sakna men det är ju rätt sällan man kopplar på det.

Mvh Erik


Spånutsug finns att beställa, beställningsnumret hos Bosch är 2608190054
Använde det häromdagen när jag slipade lite fönster och måste säga att det funkade riktigt bra.
 
om du kan tänka dig att få hem en manskin med lite färre tillbehör (och utan L-boxx) och sedan köpa dom du behöver istället och samtidigt spara en slant kan jag rekommendera.
(du slipper byta kontakt)

http://www.shop-seltmann.de

122 euro + 14 euro i frakt = ca 1 230 kr.

/f
 
ralferik skrev:
Tack för alla svar!

Om man beställer från uk så blir det billigare men är det bara att byta ut stickproppen i 240 V-varianten?

Mvh Erik
Jag beställde ett Bosch 10.8V skruvdragar-kit från uk. Jag behövde bara lossa på en skruv i den befintliga kontakten, så fanns en vanlig stickpropp i den.
 
Hår Boschen att köra i stativ?
 
Hej, ni som kan det här med Fein vs Bosch - jag måste använda en specialkniv från Fein till min båt, s k däckskniv, och har som maskin tills nu använt en billig kopia från Jula (Ferm), som har gått sönder... Jag får inte ihop informationen här på forumet när det gäller möjligheten att montera Fein-knivar på Bosch. Fungerar det på både PMF 180 och GOP, endast en av dem, eller ingen? På Ferm-maskinen passade kniven egentligen inte, men det dög att spänna fast den med centrumskruven då belastningen inte blir så hög under det arbete jag håller på med.
 
Passar inte gamla feinblad till boschen?

Dammsugar koppling är aldrig något jag saknat på mina Bosch multisar. Jag använder dom bara när liksom ingenting annat kommer åt, och då handlar det oftast bara om småsaker men ack så viktiga. Dom fåtal sågspån som produceras vid dessa tillfällen kan man enkelt torka, sopa, blåsa eller ev ta dammsugaren efteråt.

Däremot känns lösningen med att behöva en insexnyckel för att justera o byta blad inte alls som 2011.q(;^;)p
 
Tycks ju komma en ny Gop snart som kan ha verktygsösa byten.
 
Nimajneb skrev:
Passar inte gamla feinblad till boschen?

Dammsugar koppling är aldrig något jag saknat på mina Bosch multisar. Jag använder dom bara när liksom ingenting annat kommer åt, och då handlar det oftast bara om småsaker men ack så viktiga. Dom fåtal sågspån som produceras vid dessa tillfällen kan man enkelt torka, sopa, blåsa eller ev ta dammsugaren efteråt.

Däremot känns lösningen med att behöva en insexnyckel för att justera o byta blad inte alls som 2011.q(;^;)p
Dammsugaranslutning är väl närmast för om du även använder den som slipmaskin. Har kört den gröna med det några gånger och den blå laddbara har ju inte den funktionen men har heller aldrig slipat med den då det suger så mycket av batterikraften. Och den blå är väl också tänkt för hantverkare som har en maskinpark och maskin för varje ändamål och då blir det en ren kapmaskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.